REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Harmonogram ułatwia organizację pracy w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jadwiga Sowińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że sporządzenie harmonogramów czasu pracy nie jest obowiązkiem pracodawcy, ich przygotowanie w przedsiębiorstwie, w którym pracownicy wykonują pracę zmianową, pracują w systemach równoważnego czasu pracy lub świadczą ją w niedziele i święta, jest nieodzownym elementem organizacji czasu pracy.

W harmonogramach pracy planowaniu podlegają nie tylko dni i godziny pracy pracownika, ale także dni wolne, z których powinien on korzystać z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, dni wolne udzielane w zamian za wykonywanie pracy w niedziele i święta oraz - w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w systemach równoważnego czasu pracy - dni wolne równoważące dłuższe wykonywanie pracy w dni robocze.

REKLAMA

REKLAMA

Harmonogramy pracy powinny być ustalane na okres rozliczeniowy, którym pracownik jest objęty, wykonując pracę w danym systemie czasu pracy. Liczba godzin i dni pracy zaplanowana dla pracownika musi bowiem odpowiadać wymiarowi czasu pracy obowiązującemu w danym okresie rozliczeniowym. Zasady tworzenia harmonogramu dla pracy zmianowej omówimy na przykładzie.

W ramach doby

Planowanie pracy pracownika powinno następować w dobie rozumianej jako kolejne 24 godziny przypadające od pierwszej godziny pracy pracownika na danej zmianie. W tak rozumianej dobie przypadają:

REKLAMA

  • godziny pracy pracownika (w naszym przykładzie dla pracownika A - 8 godzin pracy na I zmianie we wtorek, 1 kwietnia, w godzinach 6.00-14.00) oraz
  • przysługujący mu w każdej dobie co najmniej 11-godzinny okres odpoczynku.

Zaplanowanie pracy w kolejnym dniu faktycznie oznacza zaplanowanie pracy w kolejnej dobie, czyli w okresie 24 godzin następujących bezpośrednio po zakończeniu poprzedniej doby (dla pracownika A - 8 godzin pracy na I zmianie w środę, 2 kwietnia, w godzinach 6.00-14.00).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dni wolne od pracy

Elementem organizacji czasu pracy są także dni wolne od pracy rozumiane jako kolejne 24 godziny wolne od pracy przypadające po zakończeniu doby, w której pracownik wykonywał pracę. W naszym przykładzie dla pracownika A:

  • dzień wolny za roboczą niedzielę, 6 kwietnia, obejmuje 24 godziny przypadające od godz. 6.00 w poniedziałek, 7 kwietnia, do godz. 6.00 we wtorek, 8 kwietnia,
  • dzień wolny z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy obejmuje 24 godziny przypadające od godz. 6.00 we wtorek, 8 kwietnia, do godz. 6.00 w środę, 9 kwietnia.

Kolejny dzień pracy mógłby zatem rozpoczynać się w środę, 9 kwietnia, o godz. 6.00. Jednak pracodawca zdecydował, że pracownik będzie wykonywał pracę na II zmianie, w godzinach 14.00-22.00. Taka decyzja oznacza przesunięcie na osi czasu na prawo początku środowej doby. Obejmie ona kolejne 24 godziny przypadające od godziny 14.00 w środę do godziny 14.00 w czwartek. Od tego momentu nastąpi zmiana 24-godzinnego cyklu, w którym następuje planowanie pracy pracownika, a także gwarantowanie mu dobowego okresu odpoczynku oraz dni wolnych. Cykl ten rozpoczynać się będzie o godzinie 14.00. Kolejna taka zmiana nastąpi w środę, 16 kwietnia. W tym dniu pracownik ma bowiem przejść z II na III zmianę i wykonywać pracę w godzinach 22.00-6.00. Zatem kolejne 24-godzinne cykle będą przypadać między godzinami 22.00 jednego dnia i 22.00 kolejnego dnia.

23 kwietnia, w środę, pracownik ma ponownie rozpocząć pracę na I zmianie w godzinach 6.00-14.00. Ponieważ następuje zmiana pory wykonywania pracy przez pracownika (przesunięcie na osi czasu w lewo) można także, zgodnie z przepisami kodeksu pracy, skrócić pracownikowi tygodniowy okres odpoczynku. Zawsze jednak powinien on obejmować co najmniej 24 godziny.

Od godz. 6.00 we wtorek, 22 kwietnia, do godz. 6.00 w środę, 23 kwietnia, pracownik A korzysta z dnia wolnego od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Od godz. 6.00 w poniedziałek, 21 kwietnia, do godz. 6.00 we wtorek, 22 kwietnia, pracownik korzysta z dnia wolnego od pracy z tytułu wykonywania pracy w niedzielę, 20 kwietnia. Te 24 godziny wolne od pracy powinny być poprzedzone co najmniej 11 godzinami wolnymi od pracy z poprzedniej doby, co tworzyłoby razem co najmniej 35-godzinny tygodniowy okres odpoczynku.

Planowanie odpoczynku

W naszym przykładzie tygodniowy okres odpoczynku został skrócony - do 24 godzin; w niedzielnej dobie roboczej pracownik nie będzie bowiem korzystać z dobowego okresu odpoczynku.

Planowaniu podlega również tygodniowy okres odpoczynku. W każdym tygodniu, czyli cyklu siedmiodniowym liczonym od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, pracownik powinien korzystać z co najmniej 35-godzinnego okresu odpoczynku, który obejmuje także 11-godzinny odpoczynek dobowy. Dla pracowników zatrudnionych w niedziele, jak ma to miejsce w naszym przykładzie, tygodniowy okres odpoczynku może przypadać w innym dniu tygodnia (praktycznie jest to dzień udzielany w zamian za wykonywanie pracy w niedziele).


Przykład harmonogramu pracy na jednomiesięczny okres rozliczeniowy obejmujący kwiecień 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JADWIGA SOWIŃSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA