REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować samochód nabyty na kredyt

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem płatnikiem VAT. Zakupiłem na kredyt samochód ciężarowy za 33 600 zł + VAT. Kredyt został mi udzielony jako podmiotowi gospodarczemu. Bank w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń przeniósł na siebie 49% w prawie własności samochodu. Faktura za samochód została wystawiona na mnie jako osobę fizyczną, a nie na firmę. Jeżeli bank jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym jako współwłaściciel samochodu, to czy mogę wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych i zamortyzować jednorazowo? Czy odsetki od kredytu będą kosztem podatkowym?

RADA

REKLAMA

Może Pan samochód zakupiony na kredyt wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować go. Ponieważ samochód stanowi współwłasność Pana oraz banku, jego wartość początkową należy ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje Pana udział we własności. Oznacza to, że będzie Pan mógł jedynie częściowo zamortyzować użytkowany samochód. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup samochodu, po dniu przekazania samochodu do używania, ma Pan prawo wliczyć w koszty (w całości) w momencie ich faktycznej zapłaty.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Środki trwałe stanowiące współwłasność podatnika. Aby odpowiedzieć na Pana pytanie, należy ustalić, czy można amortyzować przedmioty, które stanowią współwłasność podatnika. W tym celu należy odwołać się do art. 22a updof. Zgodnie z nim amortyzacji podlegają:

stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki (lokale będące odrębną własnością), maszyny, urządzenia i środki transportu lub inne przedmioty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem amortyzacji jest, aby przewidywany okres używania tych środków trwałych był dłuższy niż rok i aby były one wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Oznacza to, że przepisy podatkowe zezwalają na wprowadzanie do ewidencji środków trwałych oraz amortyzowanie przedmiotów stanowiących współwłasność podatnika. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji w sposób odmienny ustala się wartość początkową tego rodzaju środków trwałych.

Ustalenie wartości początkowej. W przypadku gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika podatnik powinien ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku (art. 22g ust. 11 updof).

WAŻNE!

Jeżeli środek trwały stanowi współwłasność, podatnik powinien ustalić jego wartość początkową w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego środka trwałego.

REKLAMA

Ponieważ w sytuacji przedstawionej w pytaniu samochód został nabyty w drodze kupna, to jego wartość początkową stanowi cena nabycia. Cenę nabycia stanowi kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania samochodu do używania (art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 updof).

Ustalając zatem dla celów amortyzacji wartość początkową nabytego przez Pana samochodu, z uwagi na to, że w 49% stanowi on współwłasność banku, za wartość początkową należy przyjąć Pana udział w cenie nabycia samochodu. Wyniesie on 17 136 zł, czyli 51% z 33 600 zł.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca nabył samochód ciężarowy o wartości 50 000 zł netto na kredyt. Ze względu na potrzebę zabezpieczenia kredytu współwłaścicielem samochodu w 50% jest bank. Bank został wpisany jako współwłaściciel w dowodzie rejestracyjnym. Udział przedsiębiorcy w prawie własności samochodu wynosi 50%. W takim przypadku wartość początkowa środka trwałego przyjęta dla celów amortyzacji przez przedsiębiorcę wynosi 25 000 zł. Nabyty samochód należy amortyzować według stawki 20%.

Należy pamiętać, że wpisanie banku jako współwłaściciela samochodu jest dla Pana niekorzystne. Pomimo że bank nie poniesie żadnych kosztów związanych z zakupem samochodu, a na Panu będzie ciążył obowiązek spłaty całości kredytu, nie może Pan dokonywać odpisów amortyzacyjnych od całej ceny nabycia.

Odsetki od kredytu. Rozliczenie odsetek od kredytu zależy od momentu, w którym są one naliczone i zapłacone. Odsetki od kredytu naliczone i zapłacone do dnia przekazania samochodu do używania powinien Pan wliczyć do wartości początkowej samochodu. Odsetki zapłacone po przekazaniu samochodu do używania powinien Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 23 września 2008 r., nr ILPB1/415-458/08-2/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy uznać, że jeżeli odsetki zostały naliczone i zapłacone po dniu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych, to wówczas Wnioskodawca może je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Zaznaczyć jednak należy, że zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli odsetki od kredytu zostały naliczone i zapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania, to zwiększają one wartość początkową tego środka trwałego i poprzez odpisy amortyzacyjne mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odliczenie VAT. Otrzymana przez Pana faktura VAT, dokumentująca poniesione wydatki związane z nabyciem samochodu ciężarowego na cele prowadzonej działalności, stanowi podstawę do odliczenia całego wykazanego na niej VAT. Bez znaczenia pozostaje to, że faktura została wystawiona na Pana imię i nazwisko, a nie na firmę. Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 12 listopada 2007, nr IBPP1/443- 88/07/PK/KAN-342/08/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Wspólnie z małżonką nabył samochód osobowy, który będzie wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej. Faktura dokumentująca nabycie samochodu została wystawiona na imię i nazwisko Wnioskodawcy, lecz nie zawiera nazwy firmy oraz jego numeru identyfikacji podatkowej. Przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę i służy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Należy wskazać, iż w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji brak na fakturze nazwy jego firmy oraz numeru identyfikacji podatkowej nie dyskwalifikuje przedmiotowej faktury jako podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym, mając na uwadze fakt, iż przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i będzie amortyzowany, Wnioskodawca może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup samochodu przy spełnieniu ogólnych warunków wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. (...).

l art. 22, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1432

l art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA