REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik sprowadzający używane samochody przeznaczone do sprzedaży składa informacje podsumowujące

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zajmujemy się sprowadzaniem używanych samochodów z Niemiec. Rozliczamy się w VAT na zasadach marży. Samochody są przeznaczone do dalszej odsprzedaży. Czy podobnie jak dla celów rozliczania VAT również w akcyzie musimy składać informacje podsumowujące? Czytałem różne interpretacje na ten temat, w związku z tym proszę o potwierdzenie, jak należy postępować prawidłowo. Co grozi za ewentualne nieskładnie takich informacji?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Tak, mają Państwo obowiązek składania informacji podsumowujących. Natomiast jeśli chodzi o konsekwencje nieskładania takich informacji dla podatku akcyzowego, przepisy nie przewidują konsekwencji ze strony organów podatkowych. Przepisy regulujące odpowiedzialność karnoskarbową w związku z niedopełnieniem obowiązku złożenia informacji podsumowującej mają zastosowanie tylko w zakresie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług. Zatem podatnik akcyzy nie może podlegać jakimkolwiek sankcjom karnoskarbowym z tytułu niezłożenia informacji podsumowującej bądź złożenia jej po terminie.

uzasadnienie

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych są obowiązani składać we właściwym urzędzie celnym informacje podsumowujące o dokonanych nabyciach i dostawach wewnątrzwspólnotowych. Informacje podsumowujące należy składać za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

REKLAMA

• nabycia wewnątrzwspólnotowego - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących nabyć wewnątrzwspólnotowych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dostawy wewnątrzwspólnotowej - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących dostaw wewnątrzwspólnotowych.

Informacja podsumowująca zawiera dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania), określenie rodzaju prowadzonej działalności, określenie ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, dane identyfikacyjne odbiorcy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz dostawcy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy.

W przypadku stwierdzenia błędów w złożonych informacjach podsumowujących podatnik, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę informacji podsumowującej.

Ważne!

Informacje podsumowujące należy składać za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym są obowiązane:

• po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia wewnątrzwspólnotowego nabycia;

• dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą i dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych samochodów osobowych w celu ich dalszej odsprzedaży przed pierwszą rejestracją (tak jak Czytelnik) są zatem obowiązani składać we właściwym urzędzie celnym informacje podsumowujące za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast co do sankcji, jakie ewentualnie mogą zostać nałożone na podatnika, który mimo obowiązku nie składa takich informacji, trzeba powiedzieć, iż jako takie nie istnieją.

Odpowiedzi na tego rodzaju pytanie należy szukać, posiłkując się przepisami Kodeksu karnego skarbowego.

Otóż z treści art. 80 k.k.s. wynika, że kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Jeżeli złożono nieprawdziwą określoną informację, sprawca podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. W wypadku mniejszej wagi sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Z art. 80a § 1 wynika natomiast, że kto w informacji podsumowującej podaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Natomiast ten, kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi informacji podsumowującej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Wydawałoby się zatem, że jeśli podatnik nie składa informacji podsumowujących w zakresie wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych - a do takich należy samochód - podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Tak jednak nie jest. Okazuje się bowiem, że przepisy regulujące odpowiedzialność karnoskarbową w związku z niedopełnieniem obowiązku złożenia informacji podsumowującej mają zastosowanie tylko w zakresie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług. Świadczy o tym art. 53 k.k.s. W § 30c tego przepisu czytamy, że: „Użyte w rozdziale 6 kodeksu określenie >informacja podsumowująca< ma znaczenie nadane mu w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. 6)”.

Przepis ten jest niewątpliwie uchybieniem ustawodawcy, ale jak na razie nie zostało ono poprawione. Zatem można śmiało stwierdzić, iż podatnik akcyzy nie może podlegać jakimkolwiek sankcjom karnoskarbowym z tytułu niezłożenia informacji podsumowującej bądź złożenia jej po terminie.

• art. 78 ust. 1 pkt 1 i ust. 2-3, art. 80 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 i 3, art. 81 ust. 1 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 666

• art. 53 § 30c, art. 80, art. 80a ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks kary skarbowy - Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

Ewa Michalak

ekspert w zakresie akcyzy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA