REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym powinni pamiętać podatnicy zajmujący się najmem w ramach firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ROBERT RAKOCZY
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają prawo zajmować się najmem w ramach działalności gospodarczej. O czym w takiej sytuacji powinni pamiętać?


REKLAMA

Podatnicy świadczący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi najmu pamiętać powinni, już na etapie zawierania umów, że zawarte tam zapisy dotyczące szczególnie praw i obowiązków stron umowy, a zwłaszcza regulujące takie kwestie jak: określenie okresów rozliczeniowych, podział obowiązków związanych z ponoszeniem kosztów utrzymania przedmiotu najmu, czy dotyczące odrębnego rozliczania (tzw. refakturowania) kosztów będą kształtować późniejsze rozliczenia podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA


Rozliczając podatek dochodowy, pamiętać należy, że w przypadku usług najmu świadczonych w ramach działalności gospodarczej przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. W odróżnieniu od usług najmu świadczonych poza działalnością gospodarczą, przychód powstaje tu bez względu na to, czy najemca dokonał zapłaty należności. Kolejną kwestią jest ustalenie daty powstania przychodów. Jeżeli strony ustaliły, że usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, datą powstania przychodu będzie ostatni dzień okresu rozliczeniowego określony w umowie lub na fakturze, przypadający nie rzadziej niż raz w roku. W pozostałych przypadkach będzie to dzień wykonania usługi nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przy najmie znaczącą pozycję w kosztach stanowią odpisy amortyzacyjne. Należy zwrócić uwagę na prawidłowość ustalenia wartości początkowej i stawki amortyzacyjnej, a w szczególności na przyjęcie właściwej metody wyceny. Pamiętać należy, że odpisom amortyzacyjnym podlega środek trwały zdatny do użytku, a zatem przy nabyciu nieruchomości wymagającej przystosowania do najmu, wydatki ponoszone w tym celu, przed przekazaniem do użytkowania zwiększają wartość początkową środka trwałego. Istotne jest też właściwe rozgraniczenie wydatków na remont budynków, bezpośrednio zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, od prowadzących do ulepszenia środka trwałego, które zwiększają wartość początkową środka trwałego.


Podatnicy podatku od towarów i usług powinni zwrócić uwagę na zastosowanie właściwej stawki tego podatku. Zwolnieniem z podatku - na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy - objęte są usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na cele mieszkalne. Wynajem pozostałych nieruchomości objęty jest stawką podatku w wysokości 22 proc. W związku ze zwolnieniem od tego podatku wynajmu lokali na cele mieszkalne pamiętać należy, że podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. U podatników świadczących wyłącznie takie usługi odliczenie to nie wystąpi, natomiast w sytuacji dokonywania także sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług obniżenia dokonywać należy w oparciu o zasady określone w art. 90 ustawy o VAT. Pamiętać też trzeba o obowiązku dokonania corocznej korekty odliczonych wcześniej kwot podatku naliczonego według zasad uregulowanych w art. 91 ustawy o VAT. Zwrócić należy również uwagę na przewidziany dla usług najmu, w art. 19 ust. 13 pkt 4 wspomnianej ustawy, szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

(EM)

PODSTAWA PRAWNA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


ROBERT RAKOCZY

starszy inspektor w Referacie Kontroli Podatkowej Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA