Kategorie

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Są sytuacje, w których po niegroźnym wydarzeniu nie warto wzywać profesjonalistów z pomocy drogowej. Z wieloma problemami można poradzić obie samemu. Jednym z nich jest wyciąganie auta, które wpadło do rowu lub ugrzęzło w miękkim polu.
Płynne ruszanie z miejsca jest punktem honoru u wielu kierowców. Nie zawsze jest ono możliwe. Zdarza się, że samochód zamiast spokojnie się toczyć, szarpie i wydaje z siebie podejrzane głośne, stuki. Dlaczego samochód szarpie przy ruszaniu?
Ręczny hamulec jest w zasadzie hamulcem postojowym, dlatego jego skuteczność w zatrzymaniu jadącego samochodu jest znikoma. Bywa on jednak przysłowiową deską ratunku w krytycznych sytuacjach.
Czołowe zderzenie dwóch pojazdów jest najgroźniejszym ze wszystkich wypadków na drodze. Rzadko kończy się bez ofiar śmiertelnych. Nawet przy bardzo małej prędkości uczestniczących w nim samochodów, zawsze są ranni.
Układając ładunki należy pamiętać o ich równomiernym rozmieszczeniu, aby koła przyczepy były jednakowo obciążone (z tolerancją do kilku kilogramów) oraz aby nacisk na hak nie był ani zbyt mały ani zbyt duży.
Kupiłeś samochód i nie możesz w nim znaleźć tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego? To znak, że stałeś się posiadaczem auta z EPB.
Do słonecznej ojczyzny flamenco i mrożącej krew w żyłach korridy możemy się wybrać różnymi środkami transportu. Jeśli siedzi w nas zamiłowanie do przygód i jesteśmy nastawieni na zwiedzanie to powinniśmy pojechać tam naszym samochodem.
Zarówno w dużych jak i małych miastach z ruchu drogowego korzystają pojazdy uprzywilejowane. Niestety nie wszyscy wiedzą, jakie pojazd uprzywilejowany ma uprawnienia a tym samym, jakie na pozostałych kierowcach ciążą obowiązki.
Elektronika samochodowa jest na tyle rozwinięta, że w nowoczesnych samochodach licznie rozmieszczone czujniki, same są w stanie ocenić, czy auto jest podsterowne czy nadsterowne i skorygować tor jego jazdy.
Specjaliści przekonują, że w początkowej fazie jazdy z klimatyzacją zużycie paliwa może wzrosnąć o ponad 4 litry na 100 km. Na szczęście możemy je ograniczyć.
Samochód z automatyczną skrzynią biegów to z pewnością wygoda w miejskich korkach. Prowadząc taki pojazd należy jednak pamiętać o kilku rzeczach. Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę.
Samochód z automatyczną skrzynią może stanowić problem przy holowaniu, ze względu na specyficzny charakter przekładni. Podpowiadamy, jak poprawnie holować auto z automatyczną skrzynią biegów.
Może nam się zdarzyć sytuacja, w której będziemy musieli być holowani. Samochód może zepsuć się w każdym momencie, a na pomoc drogową trzeba by długo czekać, a do tego zapłacić. Jeśli możemy poprosić znajomego o pomoc, warto wiedzieć, jak zachowywać się będąc holowanym.
Samochody psują się, a niekiedy usługa Assistance jest zbyt droga dla kierowców lub nie obejmuje niektórych wydarzeń. Wtedy znajomy może poprosić nas o pomoc w holowaniu, więc podpowiadamy, jak poprawnie holować samochód osobowy.
Wysoka prędkość to nie tylko mniej czasu na reakcję. Wyjaśniamy, jak działa ludzki organizm podczas szybkiej jazdy i jakie niebezpieczeństwa z tego wynikają.
Może się wydawać, że kontrola kierownicy to rzecz zupełnie intuicyjna. Niekiedy jednak nie zwracamy uwagi na to, jak ważny jest prawidłowy chwyt. Przybliżamy konsekwencje lekceważenia go.
Wyjazd nad morze, jezioro czy w góry wcale nie oznacza, że nasz rower musi zostać w domu. Najprościej skorzystać ze specjalnie przystosowanego do tego bagażnika.
Często, z oszczędności lub z braku innych możliwości, samochód osobowy traktuje się jak dostawczy lub ciężarowy, przewożąc nim mniejsze meble i inne sprzęty gospodarstwa domowego, albo różnorodne pakunki.
Jazda w słoneczny dzień jest przyjemna wówczas, kiedy słońce znajduje się wysoko nad horyzontem. W przeciwnym wypadku jego blask może oślepić kierowcę, a to może mieć bardzo przykre następstwa.
Jazda po ulicach miast nie jest łatwą rzeczą nawet w dzień, przy pięknej pogodzie. Jeszcze trudniej jeździ się po zmierzchu, kiedy światła reflektorów innych pojazdów atakują wzrok kierowcy, a piesi nie zawsze są widoczni.
Jazda samochodem może być zarówno ekscytująca, jak i przyjemna. Poczucie wolności i zadowolenia jednak może nam odebrać kierowca, który będzie jechał niebezpiecznie blisko naszego tylnego zderzaka.
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. Sprawdź czy jesteś postrzegany jako szosowy terrorysta czy wręcz przeciwnie.
Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Jazda w górskim terenie stawia przed kierowcą i samochodem ogromne wymagania. Nawet drogi o statusie międzynarodowych nie są łatwe do pokonania.
Ilość paliwa, którego potrzebuje samochód na pokonanie danego dystansu, jest jednym z najważniejszych kryteriów przy ocenie opłacalności eksploatacji danego pojazdu.
Jedną z przyczyn tworzenia się korków na drogach, poza różnymi zawalidrogami w rodzaju źle zaprogramowanych cykli sygnalizacji świetlnej, czy dziwnej topografii dróg w rejonie skrzyżowań i rozjazdów oraz robót drogowych, są także nawyki kierowców i różnego rodzaju urządzenia nawigacji GPS.
Autobusy, zwłaszcza jeżdżące w komunikacji miejskiej, to pojazdy szczególne. Przewożą jednorazowo nawet ponad 100 pasażerów, z których wielu spieszy się do pracy lub do innych zajęć. Dlatego są one traktowane ze szczególnymi przywilejami.
Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Taka przeszkoda powoduje najczęściej powstanie gigantycznego korka.
Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Zwykle kojarzy się z bezmyślnym naciskaniem na pedał gazu i patrzeniem w lusterka, czy nie dogania patrol policji.
Koncerny naftowe, akcyza i inne podatki wciąż podnoszą cenę paliwa. Do czasu, kiedy alternatywne technologie napędzania pojazdów nie zostaną wprowadzone do użytku na szeroką skalę, musimy na co dzień liczyć się ze sporym wydatkiem na paliwo, jeśli chcemy jeździć samochodem. Jak zatem jeździć ekonomicznie?
Gdy ubiegamy się o prawo jazdy, umiejętność parkowania równoległego nie musi być konieczna – wszystko zależy od manewrów, których wykonanie będzie niezbędne podczas egzaminu. Gdy zaczynamy jeździć po mieście, ta umiejętność zaczyna być potrzebna. Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić.
Zawracanie z przyczepą jest manewrem bardzo trudnym. Należy do kategorii najtrudniejszych, jeżeli ma być wykonane na bardzo wąskiej drodze. Zawracanie z przyczepą na górskiej drodze jest niewykonalne.
Drogi wewnętrzne (osiedlowe, prywatne itd.) są miejscem, gdzie bardzo często dochodzi do wielu wypadków.
W opowieściach kierowców w przydrożnych barach pojawia się czasem motyw „załapania pobocza” i ściągnięcia samochodu z jezdni do rowu lub w pole.
Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.
W czasach, kiedy w miastach coraz trudniej o miejsca parkingowe, wybrzydzanie i wybieranie miejsca na postój samochodu może budzić co najwyżej zdziwienie u innych kierowców.
Nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak zachowywać się w oczekiwaniu na zmianę świateł. Ogromna większość popełnia elementarne błędy.
Jazda krętymi drogami, z licznymi zakrętami, czyli takich, jak większość dróg górskich, wymaga skupienia, wytężonej uwagi, a także pewnych umiejętności.
Jeżeli nie ma żadnych urządzeń do slipowania, trzeba wepchnąć przyczepę do wody dostatecznie daleko, a następnie wciągnąć na nią łódkę i wyciągnąć obciążoną przyczepę z wody
Podczas holowania ciężkiej przyczepy może się zdarzyć, że zaczyna ona wyczyniać przeróżne „harce”, które są bardzo trudne do opanowania. Tor jazdy holowanej przyczepy nie pokrywa się zupełnie z torem jazdy ciągnącego ją samochodu.
Polscy kierowcy w ogromnej większości przypadków zachowują się na skrzyżowaniach skandalicznie. Tylko jeden zmotoryzowany na stu, na widok zapalającego się żółtego światła natychmiast zaczyna hamować. Reszta – gwałtownie przyspiesza.
Nieraz, aby dojechać do zaplanowanego celu, trzeba opuścić asfaltową lub betonową szosę i zjechać na drogę gruntową. Takie drogi, odpowiednie dla pojazdów konnych, nie są przyjazne samochodom.
Gdy samochód ugrzęźnie w zaspie śnieżnej, błocie lub w innym miejscu, jednym ze sposobów, aby wyprowadzić go z tej sytuacji jest podłożenie pod jego koła desek, gałęzi itp.
Nie wszyscy kierowcy dbają o własną wygodę za kierownicą. A nie jest to wcale trudne. Po prostu trzeba dopasować do siebie miejsce, w którym każdego dnia spędza się ponad godzinę. Pozycja za kierownicą jest jednym z istotnych elementów bezpiecznej jazdy.
Prędkość ekonomiczna – w teorii - to taka, przy której samochód zużywa najmniej paliwa na każde 100 km. Nie jest to do końca prawda. Na koszt podróży ma także wpływ wiele innych czynników, wśród których wartość zużytego paliwa nie jest najważniejsza.
Ulewny deszcz jest sporym utrudnieniem. Nie zawsze wycieraczki nadążają z usuwaniem wody z szyby. Często na jezdni powstają kałuże, po wjechaniu w które można zalać silnik.
Zawracanie, czyli zmiana kierunku jazdy o 180 stopni, nie jest manewrem prostym i bezpiecznym. Można go wykonywać jedynie tam gdzie nie jest to zakazane.
Sam skręt w lewo w ruchu miejskim to nie łatwy manewr. Gdy na skrzyżowaniu pojawią się także tramwaje, a sygnalizacja nie zarządza ruchem skręcających w lewo lub w prawo, skręt w lewo może być trudny.
Bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, a zwiększamy je w miarę poprawy naszych umiejętności jako kierowców. Oto kilka porad, jak stać się lepszym kierowcą a co za tym idzie, zapewnić sobie i innym maksimum bezpieczeństwa.
Szczelnie zamknięty samochód, pozostawiony podczas upałów na nasłonecznionym miejscu nagrzewa się bardzo szybko, a temperatura w jego wnętrzu zbliża się do temperatury wrzącej wody.