Kategorie

Słownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewody zapłonowe są bardzo ważnym elementem układu zapłonowego. Dzięki nim wysokie napięcie, jakie wytwarza moduł lub cewka zapłonowa, jest podawane do środkowych elektrod świec zapłonowych.
Świeca zapłonowa służy do wytworzenia iskry, potrzebnej do zapłonu mieszanki benzynowo-powietrznej.
Filtr paliwa służy do filtrowania zanieczyszczonego paliwa, w celu zapewnienia niezakłóconej pracy silnika. Filtry paliwa stosowane w układzie zasilania silników benzynowych powinny filtrować cząstki pyłków większe niż 3 μm. Dodatkowym zadaniem jest wytrącanie wody z paliwa.
Świece żarowe są elementami silnika o zapłonie samoczynnym, bez których uruchomienie go po dłuższym postoju, zwłaszcza w czasie chłodów i mrozów było bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.
Filtr powietrza służy usuwaniu zanieczyszczeń stałych, które osadzając się na ściankach cylindrów i innych elementach wzajemnie o siebie trących, mogą znacznie przyspieszyć ich zużycie.
Sprawny filtr paliwa w silniku wysokoprężnym jest o tyle ważny, żę z uwagi na bardzo wysoki stopień dokładności pasowania elementów w aparaturze wtryskowej, dostarczane do niej paliwo musi być bardzo dobrze oczyszczone z zanieczyszczeń stałych.
Podgrzewacz paliwa to urządzenie, które podwyższa temperaturę paliwa w celu zmniejszenia jego gęstości i ułatwieniu pracy wtryskiwaczom.
Alternator (który jest rodzajem prądnicy), rozrusznik, silnik dmuchawy i wycieraczek do prawidłowej pracy potrzebują energii elektrycznej, która musi być doprowadzona do ich wirników. Jedynie w przypadku prądnicy prądu stałego energię pobiera się z wirnika, zwanego nieraz twornikiem.
Unieruchomiony na drodze samochód, np. z przyczyn technicznych, powinien być odpowiednio oznakowany. Nie zawsze wystarczy ustawienie trójkąta ostrzegawczego i włączenie świateł awaryjnych. W niektórych przypadkach jest obowiązkowe wystawienie ostrzegawczych lamp awaryjnych.
Niemal wszystkie współczesne silniki samochodowe są chłodzone cieczą. Musi ona posiadać odpowiednie właściwości, aby nie powodowała niszczenia silnika, chłodnicy i pompy wodnej oraz elementów gumowych układu chłodzenia.
Współcześnie produkowane paliwa zawierają w sobie niemal wszystko, co jest niezbędne dla prawidłowego procesu spalania w cylindrach samochodu. Można je jednak dodatkowo wzbogacać we własnym zakresie.

Odmrażacze

Zimową porą nieocenione usługi w eksploatacji pojazdu odgrywają różnego rodzaju odmrażacze. Obecnie najpopularniejsze i najbardziej uniwersalne są odmrażacze płynne.
Płyn hamulcowy zaliczany jest do płynów eksploatacyjnych auta, który służy sprawnemu funkcjonowaniu hydraulicznego układu hamulcowego.
Silniki spalinowe w pojazdach mechanicznych zasilane są różnymi rodzajami paliwa. Podstawowymi paliwami są: benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG.
Rozpórka przydaje się głównie w pojazdach, w których zamierzamy szybko jeździć po krętych drogach. Jednak montaż rozpórki może dać rezultat w starszych autach, gdzie nadwozie po setkach tysięcy przejechanych kilometrów również traci wiele ze swojej sztywności, co wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera.
W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.
W samochodach zastosowanie ma tylko dwa łożyska . Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.
Koła zamachowe wykonywane są najczęściej z żeliwa sferoidalnego lub szarego. Materiały te mają dostatecznie dobre właściwości cierne, co jest istotne dla dobrej współpracy z tarczą sprzęgłowa.

Wał korbowy

Głównym zadaniem wału korbowego jest zamienienie ruchów posuwisto-zwrotnych tłoków i wahadłowego korbowodów na ruch obrotowy koła zamachowego, skąd poprzez sprzęgło, skrzynię biegów i elementy układu napędowego zostaje przekazywany na koła.

Korbowód

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania).
Zanim powstały pierwsze hamulce tarczowe, do szybkiego zatrzymywania pojazdów używano początkowo hamulców taśmowych, które działały przez zaciskanie się ciernej taśmy na wale napędowym, oraz hamulców bębnowych, a ściślej – szczękowo-bębnowych.
Klocki hamulcowe mają zastosowanie w hamulcach tarczowych. Są to wykonane z bardzo twardego metalu płytki o odpowiednim kształcie, do których przyklejone są nakładki cierne o grubości dochodzącej do kilkunastu milimetrów.
Tarcze hamulcowe są trwale przymocowane do piast kół i razem z nimi obracają się podczas jazdy. Z chwilą, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, powstające w układzie hamulcowym ciśnienie zacznie wypychać tłoki, znajdujące się w zaciskach hamulców, tym samym dociskając klocki hamulcowe do obu stron tarcz hamulcowych.

Prostownik

Dobry prostownik posiada albo regulację prądu ładowania (nawet prymitywną, skokową), albo urządzenie elektroniczne, zapobiegające przeładowaniu akumulatora, czyli wyłączające prostownik, gdy napięcie na biegunach akumulatora osiągnie mniej więcej 14,4 do 14,6 V.
Hamulec bębnowym, jeszcze w połowie XX wieku był stosowany w prawie wszystkich samochodach i we wszystkich motocyklach i motorowerach. Obecnie odchodzi w zapomnienie.
Ciśnieniomierze, mają tylko dwa zastosowania w eksploatacji naszego samochodu: do mierzenia ciśnienia powietrza w oponach, oraz do mierzenia stopnia sprężania w cylindrach.
Do przegubów napędowych zaliczymy tzw. przeguby krzyżakowe, zwane potocznie przegubami Cardana i przeguby zawiasowe, zwane niepoprawnie przegubami homokinetycznymi.
Suwmiarka, mikromierz i szczelinomierz zaliczymy do narzędzi pomiarowych, niezbędnych w każdym warsztacie. W warsztacie samochodowym najbardziej jednak użyteczne będą: suwmiarka i szczelinomierz.
Gwintowniki, narzynki służą nie tylko do wykonywania nowych gwintów, ale także do naprawiania gwintów niezbyt mocno uszkodzonych, np. podczas wybijania mocno zapieczonych śrub i sworzni w zawieszeniu.
W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.
Przecinaki, zwane dawniej z niemieckiego meslami, służą głównie do szybkiego przecinania różnych elementów i kawałków różnych twardych materiałów, np. do obcinania łbów śrub, których nie można odkręcić w żaden inny sposób.
W jednoobwodowym układzie hamulcowym elementem sterującym jest prosta, niewielka pompa hamulcowa, w której nacisk na pedał hamulca jest zamieniany na ruch tłoka, tłoczącego płyn hamulcowy do przewodów hamulcowych i za ich pośrednictwem do cylinderków hamulcowych.
Wkrętaki, zwane także niezbyt poprawnie śrubokrętami są podstawowymi narzędzia warsztatowymi, używanymi do wielu różnych prac, głównie do odkręcania i dokręcania różnego rodzaju wkrętów.
W najprostszym układzie elektronicznym rolę styków przerywacza przyjmuje na siebie tranzystor.
Wprowadzenie bezstykowego sterowania układem zapłonowym spowodowało powstanie bezawaryjnych układów zapłonowych.
Podstawowy zestaw kluczy, umożliwiających jedynie wykonanie najprostszych prac naprawczych, składa się z kluczy płaskich (widełkowe) lub bardziej uniwersalnych kluczy płasko-oczkowych o rozmiarach od 8 do 19 mm, oraz ze specjalnego klucza do świec (z wkładką gumową, umożliwiającą wyjęcie świecy z głębokiego gniazda) i z klucza do kół (do nakrętek mocujących koła).
Układ zapłonowy należy do najważniejszych urządzeń w silniku z zapłonem iskrowym (np. silnik benzynowy), a od jego sprawności zależy łatwy rozruch silnika, oraz wielość zużycia paliwa, toksyczność emitowanych spalin, osiągi samochodu i wiele innych.
W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.
Miernik uniwersalny jest bardzo przydatnym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu.
Układ korbowy silnika spalinowego zajmuje się zamianą ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Rozrusznik

Rozrusznik samochodowy jest silnikiem prądu stałego o stosunkowo dużej mocy, z urządzeniem sprzęgającym, dzięki któremu obroty jego wirnika są przekazywane za pośrednictwem koła zamachowego na wał korbowy silnika podczas rozruchu.

Hamulce

Hamulce samochodowe dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe, oraz bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są już stosowane.

Multiroom

Multiroom to system dystrybucji dźwięku, którego charakterystyczną cechą jest zastosowanie jednego punktu centralnego, w którym umieszczone są wszystkie źródła dźwięku: CD, DVD, tunery. W poszczególnych pomieszczeniach stosowane są tylko małe sterowniki, które potrafią obsłużyć każde z wymienionych źródeł. System multiroom umożliwia m.in. zarządzanie muzyką z dowolnego punktu domu oraz gromadzenie muzyki na specjalnych serwerach, które mieszczą nawet kilkadziesiąt godzin muzyki.
Parkiet europejski wykonany jest z drewna np. dębu, orzecha, jesionu. Do stworzenia parkietu europejskiego stosuje się zazwyczaj gatunki drewna o kolorystyce przeważnie jasnej, przystosowane do rodzimych warunków atmosferycznych.
Parkiet egzotyczny to np. merbau, teak, badu, doussie, palisander. Parkiet egzotyczny to drewno o dużej twardości, występujące w bogatej kolorystyce od czerni poprzez ciemne brązy, czerwienie aż do jasnych miodowych. Drewno to dobrze sprawdza się na zewnątrz, w miejscach narażonych na działanie wilgoci.

Stiuk

Stiuk: ciasto sztukatorskie będące mieszaniną gipsu, wapienia i drobnego piasku lub pyłu marmurowego. Stiuk formuje się łatwo. Szybko twardnieje. Stosowane jest do wykonywania tynków oraz w ornamentyce. Może być barwiony na różne kolory.

Mozaika

Mozaika to dekoracja wykonana z drobnych kawałków kolorowych kamieni, marmuru, szkła, ceramiki i innych materiałów. Mozaiką zdobi się ściany, podłogi, sufity, apsydy i meble. Technika ta jest wykorzystywana od stuleci, stosowana była już w starożytności. Pierwsze mozaiki w starożytnej Grecji układano ze skorup otoczaków, dominowała wtedy kolorystyka biało-czarna z niewielkimi fragmentami w kolorze żółtym, czerwonym i brązowym.

Sztukateria

Sztukateria to dekorowanie ścian, sklepień, sufitów ozdobnymi elementami wykonanymi z gipsu lub z żywicy. Najczęściej wykonywane są na ścianach lub sufitach. Sztukateria stosowana jest zarówno we wnętrzu budynków, jak i na zewnątrz. Sztukateria jako metoda zdobnicza upowszechniła się w okresie renesansu i baroku.

Inkrustacja

Inkrustacja to układanie na powierzchni przedmiotów wzorów w postaci płytek, wyciętych z materiałów takich jak kość słoniowa, masa perłowa, metale i inne tworzywa. Inkrustowane przedmioty ozdabiane są różnymi wzorami, często stosuje się motyw roślinny i wzory geometryczne. Rozkwit tej techniki nastąpił w okresie renesansu.
Intarsja sztukatorska to wypełnianie masą stiukową (ciastem sztukatorskim) wyciętej okładziny drewnianej. W intarsji sztukatorskiej okładzinę drewnianą wycina się we wzory.