REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki zatrudnienia pracowników w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Pracownicy z Polski podlegają w Niemczech takiej samej ochronie jak pracownicy–Niemcy w zakresie warunków zatrudnienia, m.in. nawiązania stosunku pracy, czasu pracy czy prawa do urlopu.

 

REKLAMA

Otwarcie niemieckiego rynku pracy dla obywateli polskich nastąpiło 1 maja 2011 r. Przez „otwarcie niemieckiego rynku pracy” w tym przypadku należy rozumieć zniesienie wymogu uzyskania pozwolenia na pracę. Dotyczy to wszystkich osób - polskich obywateli zamierzających podjąć pracę w Niemczech niezależnie od posiadanych przez nich kwalifikacji, długości planowanego zatrudnienia, sektora zatrudnienia (ograniczenia zatrudnienia obcokrajowców istnieją w zakresie zatrudnienia w służbie publicznej). Otwarcie niemieckiego rynku pracy obejmuje również zatrudnienie Polaków przez niemieckie agencje zatrudnienia w celu kierowania ich do pracy na rzecz niemieckich przedsiębiorców.

 

Zasada równego traktowania

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zatrudnienia przez pracodawcę niemieckiego w celu wykonywania pracy na terytorium Niemiec zastosowanie znajdzie niemieckie prawo pracy.

 

Zgodnie z unijną zasadą równego traktowania pracowników niezależnie od ich przynależności państwowej pracodawca niemiecki nie może, powołując się na polskie obywatelstwo pracownika, traktować go gorzej niż pracownika-Niemca wykonującego taką samą pracę albo pracę o takiej samej wartości.

 

W prawie niemieckim warunki zatrudnienia nie są uregulowane w jednym akcie prawnym. Przeciwnie, regulują je różne akty prawne - przede wszystkim przepisy niemieckiego Kodeksu cywilnego, a także m.in. ustawy:

 

• o czasie pracy,

• o zatrudnieniu w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz na czas określony,

• o minimalnym wymiarze urlopu wypoczynkowego,

• dotyczące zasady równego traktowania w zatrudnieniu,

• o kontynuacji wynagrodzenia.

 

Dodatkowo, istotne znaczenie dla uregulowania minimalnych warunków zatrudnienia, w szczególności minimalnych stawek wynagrodzenia, mają układy zbiorowe pracy.

 

Nawiązanie stosunku pracy

 

Jeżeli chodzi o nawiązanie stosunku pracy, to podobnie jak w prawie polskim cechą charakterystyczną zatrudnienia pracowniczego jest wykonywanie pracy osobiście przez pracownika pod kierownictwem pracodawcy. To pracodawca wyznacza czas, miejsce oraz sposób wykonywania zadań przez pracownika. Ta uwaga ogólna pozwala odróżnić zatrudnienie pracownicze od innych form zatrudnienia, np. na podstawie umowy o dzieło, a w konsekwencji rozstrzyga o zastosowaniu do osoby świadczącej pracę przepisów prawa pracy.

 

WAŻNE!

Zgodnie z ogólną zasadą potwierdzoną w prawie unijnym powszechną podstawą zatrudnienia powinna być umowa na czas nieokreślony, wyjątkiem natomiast umowa na czas określony.

 

 

 

W prawie niemieckim możliwość zatrudnienia na czas określony jest ograniczona do dwóch sytuacji. Po pierwsze, gdy zatrudnienie terminowe w danych okolicznościach jest obiektywnie uzasadnione, np. istnieniem okresowego zapotrzebowania na pracę, koniecznością zastępstwa pracownika nieobecnego z przyczyn usprawiedliwionych. Po drugie, w sytuacji gdy pracodawca zatrudnia danego pracownika po raz pierwszy. Umowa na czas określony może być zawarta maksymalnie na okres 2 lat. W przypadku zawarcia jej na okres krótszy istnieje możliwość jej przedłużania (maksymalnie trzykrotnie) do 2 lat. Od zasady tej istnieją wyjątki m.in. w sytuacji zatrudnienia pracowników na czas określony przez pracodawców rozpoczynających działalność.

 

Dla charakteru zatrudnienia - terminowe czy na czas nieokreślony - istotne jest dopełnienie wymogów formalnych - to jest zawarcie umowy o pracę na czas określony na piśmie przed rozpoczęciem pracy. Niespełnienie tego warunku daje pracownikowi możliwość zakwestionowania skuteczności ograniczenia długości trwania zatrudnienia.

 

Na pracodawcy ciąży obowiązek poinformowania pracownika na piśmie o podstawowych elementach treści jego umowy o pracę. Obowiązek ten pracodawca powinien wykonać w okresie jednego miesiąca od momentu zatrudnienia pracownika. Wydaje się, że cel wprowadzenia tego obowiązku, to jest zapoznanie pracownika z obowiązującymi go warunkami zatrudnienia, zostanie spełniony, gdy informacja ta zostanie mu przekazana w formie dla niego zrozumiałej - przedstawiona w języku, który zna.

 

Wymiar czasu pracy

 

Co do regulacji dotyczących maksymalnego wymiaru czasu pracy, to zgodnie ze wspomnianą powyżej ustawą o czasie pracy, maksymalny dobowy wymiar czasu pracy wynosi 10 godzin, z tym że w przyjętym okresie rozliczeniowym średni dobowy wymiar czasu pracy nie może przekroczyć 8 godzin. Średni tygodniowy wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym wynosi 39 godzin. Wspomniana ustawa o czasie pracy implementuje do prawa niemieckiego przepisy dyrektywy Rady 93/104/WE z 23 listopada 1993 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (DzUrz WE L 307 z 1993 r., s. 18). W związku z tym ustanawia również ogólne gwarancje minimalnych okresów nieprzerwalnego odpoczynku dobowego (11 godzin), tygodniowego (24 godzin).

 

Prawo do urlopu wypoczynkowego

 

Dyrektywa 93/104/WE w art. 7 zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia pracownikowi w każdym roku kalendarzowym co najmniej czterech tygodni płatnego urlopu wypoczynkowego. W prawie niemieckim minimalny wymiar rocznego urlopu wypoczynkowego wynosi 24 dni powszednich, przy czym jako dzień powszedni traktuje się również sobotę.

 

Nieco inaczej niż w prawie polskim uregulowano zasady nabywania prawa do urlopu. Otóż, pracownikowi w ramach danego stosunku pracy przysługuje prawo do pierwszego pełnego wymiaru urlopu wypoczynkowego po przepracowaniu 6 miesięcy. Po spełnieniu tego warunku prawo do kolejnych urlopów wypoczynkowych pracownik nabywa z początkiem roku kalendarzowego z góry. Jeżeli natomiast stosunek pracy został rozwiązany przed upływem 6 miesięcy, to pracownik ma prawo do urlopu w wymiarze 1/12 pełnego wymiaru za każdy pełny przepracowany miesiąc pracy (odpowiednio w przypadku niewykorzystania urlopu wobec ustania stosunku pracy prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop).

 

Wskazany wyżej wymiar urlopu ma charakter minimalny. Wyższy wymiar urlopu mogą przewidywać układ zbiorowy pracy lub umowa o pracę. Z postanowień układu, umowy o pracę może również wynikać prawo pracownika do dodatkowego obok wynagrodzenia urlopowego świadczenia urlopowego.

 

Wiele informacji dotyczących stanu niemieckiego prawa pracy jest zamieszczonych na stronach internetowych ambasady RP w Niemczech (www.berlin.polemb.net) oraz PiP.

 

Podstawa prawna:

• niemiecki Kodeks cywilny (niem. Bürgerliches Gesetz buch),

• ustawa o czasie pracy (niem. Arbeitszeitgesetz),

• ustawa o zatrudnieniu w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz na czas określony (niem. Teilzeit- und Befristungsgesetz),

• ustawa o minimalnym wymiarze urlopu wypoczynkowego (niem. Mindesturlaubsgesetz für Arbeitnehmer - Bundesurlaubsgesetz),

• ustawa dotycząca zasady równego traktowania w zatrudnieniu (niem. Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz),

• ustawa o kontynuacji wynagrodzenia (niem. Entgeltfortzahlungsgesetz).

 

Agnieszka Zwolińska

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA