REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki zatrudnienia pracowników w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Pracownicy z Polski podlegają w Niemczech takiej samej ochronie jak pracownicy–Niemcy w zakresie warunków zatrudnienia, m.in. nawiązania stosunku pracy, czasu pracy czy prawa do urlopu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Otwarcie niemieckiego rynku pracy dla obywateli polskich nastąpiło 1 maja 2011 r. Przez „otwarcie niemieckiego rynku pracy” w tym przypadku należy rozumieć zniesienie wymogu uzyskania pozwolenia na pracę. Dotyczy to wszystkich osób - polskich obywateli zamierzających podjąć pracę w Niemczech niezależnie od posiadanych przez nich kwalifikacji, długości planowanego zatrudnienia, sektora zatrudnienia (ograniczenia zatrudnienia obcokrajowców istnieją w zakresie zatrudnienia w służbie publicznej). Otwarcie niemieckiego rynku pracy obejmuje również zatrudnienie Polaków przez niemieckie agencje zatrudnienia w celu kierowania ich do pracy na rzecz niemieckich przedsiębiorców.

 

Zasada równego traktowania

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zatrudnienia przez pracodawcę niemieckiego w celu wykonywania pracy na terytorium Niemiec zastosowanie znajdzie niemieckie prawo pracy.

 

Zgodnie z unijną zasadą równego traktowania pracowników niezależnie od ich przynależności państwowej pracodawca niemiecki nie może, powołując się na polskie obywatelstwo pracownika, traktować go gorzej niż pracownika-Niemca wykonującego taką samą pracę albo pracę o takiej samej wartości.

 

W prawie niemieckim warunki zatrudnienia nie są uregulowane w jednym akcie prawnym. Przeciwnie, regulują je różne akty prawne - przede wszystkim przepisy niemieckiego Kodeksu cywilnego, a także m.in. ustawy:

 

• o czasie pracy,

• o zatrudnieniu w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz na czas określony,

• o minimalnym wymiarze urlopu wypoczynkowego,

• dotyczące zasady równego traktowania w zatrudnieniu,

• o kontynuacji wynagrodzenia.

 

Dodatkowo, istotne znaczenie dla uregulowania minimalnych warunków zatrudnienia, w szczególności minimalnych stawek wynagrodzenia, mają układy zbiorowe pracy.

 

Nawiązanie stosunku pracy

 

Jeżeli chodzi o nawiązanie stosunku pracy, to podobnie jak w prawie polskim cechą charakterystyczną zatrudnienia pracowniczego jest wykonywanie pracy osobiście przez pracownika pod kierownictwem pracodawcy. To pracodawca wyznacza czas, miejsce oraz sposób wykonywania zadań przez pracownika. Ta uwaga ogólna pozwala odróżnić zatrudnienie pracownicze od innych form zatrudnienia, np. na podstawie umowy o dzieło, a w konsekwencji rozstrzyga o zastosowaniu do osoby świadczącej pracę przepisów prawa pracy.

 

WAŻNE!

Zgodnie z ogólną zasadą potwierdzoną w prawie unijnym powszechną podstawą zatrudnienia powinna być umowa na czas nieokreślony, wyjątkiem natomiast umowa na czas określony.

 

 

 

W prawie niemieckim możliwość zatrudnienia na czas określony jest ograniczona do dwóch sytuacji. Po pierwsze, gdy zatrudnienie terminowe w danych okolicznościach jest obiektywnie uzasadnione, np. istnieniem okresowego zapotrzebowania na pracę, koniecznością zastępstwa pracownika nieobecnego z przyczyn usprawiedliwionych. Po drugie, w sytuacji gdy pracodawca zatrudnia danego pracownika po raz pierwszy. Umowa na czas określony może być zawarta maksymalnie na okres 2 lat. W przypadku zawarcia jej na okres krótszy istnieje możliwość jej przedłużania (maksymalnie trzykrotnie) do 2 lat. Od zasady tej istnieją wyjątki m.in. w sytuacji zatrudnienia pracowników na czas określony przez pracodawców rozpoczynających działalność.

 

Dla charakteru zatrudnienia - terminowe czy na czas nieokreślony - istotne jest dopełnienie wymogów formalnych - to jest zawarcie umowy o pracę na czas określony na piśmie przed rozpoczęciem pracy. Niespełnienie tego warunku daje pracownikowi możliwość zakwestionowania skuteczności ograniczenia długości trwania zatrudnienia.

 

Na pracodawcy ciąży obowiązek poinformowania pracownika na piśmie o podstawowych elementach treści jego umowy o pracę. Obowiązek ten pracodawca powinien wykonać w okresie jednego miesiąca od momentu zatrudnienia pracownika. Wydaje się, że cel wprowadzenia tego obowiązku, to jest zapoznanie pracownika z obowiązującymi go warunkami zatrudnienia, zostanie spełniony, gdy informacja ta zostanie mu przekazana w formie dla niego zrozumiałej - przedstawiona w języku, który zna.

 

Wymiar czasu pracy

 

Co do regulacji dotyczących maksymalnego wymiaru czasu pracy, to zgodnie ze wspomnianą powyżej ustawą o czasie pracy, maksymalny dobowy wymiar czasu pracy wynosi 10 godzin, z tym że w przyjętym okresie rozliczeniowym średni dobowy wymiar czasu pracy nie może przekroczyć 8 godzin. Średni tygodniowy wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym wynosi 39 godzin. Wspomniana ustawa o czasie pracy implementuje do prawa niemieckiego przepisy dyrektywy Rady 93/104/WE z 23 listopada 1993 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (DzUrz WE L 307 z 1993 r., s. 18). W związku z tym ustanawia również ogólne gwarancje minimalnych okresów nieprzerwalnego odpoczynku dobowego (11 godzin), tygodniowego (24 godzin).

 

Prawo do urlopu wypoczynkowego

 

Dyrektywa 93/104/WE w art. 7 zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia pracownikowi w każdym roku kalendarzowym co najmniej czterech tygodni płatnego urlopu wypoczynkowego. W prawie niemieckim minimalny wymiar rocznego urlopu wypoczynkowego wynosi 24 dni powszednich, przy czym jako dzień powszedni traktuje się również sobotę.

 

Nieco inaczej niż w prawie polskim uregulowano zasady nabywania prawa do urlopu. Otóż, pracownikowi w ramach danego stosunku pracy przysługuje prawo do pierwszego pełnego wymiaru urlopu wypoczynkowego po przepracowaniu 6 miesięcy. Po spełnieniu tego warunku prawo do kolejnych urlopów wypoczynkowych pracownik nabywa z początkiem roku kalendarzowego z góry. Jeżeli natomiast stosunek pracy został rozwiązany przed upływem 6 miesięcy, to pracownik ma prawo do urlopu w wymiarze 1/12 pełnego wymiaru za każdy pełny przepracowany miesiąc pracy (odpowiednio w przypadku niewykorzystania urlopu wobec ustania stosunku pracy prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop).

 

Wskazany wyżej wymiar urlopu ma charakter minimalny. Wyższy wymiar urlopu mogą przewidywać układ zbiorowy pracy lub umowa o pracę. Z postanowień układu, umowy o pracę może również wynikać prawo pracownika do dodatkowego obok wynagrodzenia urlopowego świadczenia urlopowego.

 

Wiele informacji dotyczących stanu niemieckiego prawa pracy jest zamieszczonych na stronach internetowych ambasady RP w Niemczech (www.berlin.polemb.net) oraz PiP.

 

Podstawa prawna:

• niemiecki Kodeks cywilny (niem. Bürgerliches Gesetz buch),

• ustawa o czasie pracy (niem. Arbeitszeitgesetz),

• ustawa o zatrudnieniu w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz na czas określony (niem. Teilzeit- und Befristungsgesetz),

• ustawa o minimalnym wymiarze urlopu wypoczynkowego (niem. Mindesturlaubsgesetz für Arbeitnehmer - Bundesurlaubsgesetz),

• ustawa dotycząca zasady równego traktowania w zatrudnieniu (niem. Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz),

• ustawa o kontynuacji wynagrodzenia (niem. Entgeltfortzahlungsgesetz).

 

Agnieszka Zwolińska

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA