REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczone dotacje na zakup samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z możliwości uzyskania dotacji na zakup samochodu zostały wyłączone firmy transportowe. Dla pozostałych przedsiębiorców są one dostępne, jeśli ubiegająca się o dotację firma spełni kilka warunków.

Wielu przedsiębiorców chciałoby sfinansować z dotacji z funduszy unijnych zakup samochodów na potrzeby ich firmy. Czeka ich jednak rozczarowanie. Możliwości uzyskania unijnego wsparcia na kupno środków transportu są bardzo ograniczone. Przede wszystkim nie jest możliwe uzyskanie wsparcia z regionalnych programów operacyjnych dotacji na zakup samochodów lub innych pojazdów, kiedy beneficjentem jest firma zajmująca się świadczeniem usług transportowych. Unia Europejska bardzo niechętnie wspiera sektor transportu, twierdząc, że udzielenie pomocy publicznej tej branży, która polegałaby na zakupie samochodów, naruszyłoby równowagę konkurencyjną.

REKLAMA

Nie oznacza to, że z dotacji uzyskanej z regionalnego programu operacyjnego nie można sfinansować kupna pojazdu. Oto możliwości, jakie ma przedsiębiorca na przykładzie programu dla województwa lubelskiego.

REKLAMA

Z dokumentów, przygotowanych przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości, wynika, że firma może dostać dotacje na zakup środka transportu, jeśli nie wykonuje działalności w zakresie usług transportowych. Taki zapis nie zamyka tej możliwości firmom, które w zakres działalności mają wpisany przewóz towarów i osób. Podstawowym czynnikiem, który decyduje o szansie na uzyskanie dofinansowania za zakup środków transportu, jest to, czy działalność transportowa jest głównym polem aktywności firmy czy też nie.

Po drugie projekt, który chce zrealizować przedsiębiorca przy udziale unijnych pieniędzy, nie może polegać tylko na zakupie lub leasingu pojazdów. Taka inwestycja może być tylko częścią większego przedsięwzięcia firmy i musi być jego niezbędnym elementem.

Po trzecie ograniczony został także katalog pojazdów, które może zakupić i liczyć na refundację poniesionych nakładów z funduszy unijnych. Na liście, która obowiązuje w regionalnym programie operacyjnym dla województwa lubelskiego, nie ma samochodów osobowych. Są na niej: samochody ciężarowe, specjalne oraz różnego rodzaju wózki podnośnikowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim elementem wprowadzonym w województwie lubelskim jest ograniczenie wysokości maksymalnego dofinansowania z funduszy unijnych do zakupu środka transportu.

W przypadku dotacji dla nowo powstałych przedsiębiorstw (Działanie 1.1. w lubelskim RPO), mikroprzedsiębiorstw (Działanie 1.2), małych i średnich firm (Działanie 1.3) przedsiębiorca może maksymalnie liczyć na zwrot 30 proc. poniesionych kosztów. Niższa, bo 20-procentowa refundacja została ustalona w przypadku dotacji w dziedzinie ochrony środowiska (Działanie 1.4) oraz dotacji dla branży turystycznej (Działanie 1.5).

Tylko w powyższych działaniach jest możliwe uzyskanie częściowej refundacji kosztów zakupu środków transportu.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA