Ograniczone dotacje na zakup samochodów
REKLAMA
REKLAMA
Wielu przedsiębiorców chciałoby sfinansować z dotacji z funduszy unijnych zakup samochodów na potrzeby ich firmy. Czeka ich jednak rozczarowanie. Możliwości uzyskania unijnego wsparcia na kupno środków transportu są bardzo ograniczone. Przede wszystkim nie jest możliwe uzyskanie wsparcia z regionalnych programów operacyjnych dotacji na zakup samochodów lub innych pojazdów, kiedy beneficjentem jest firma zajmująca się świadczeniem usług transportowych. Unia Europejska bardzo niechętnie wspiera sektor transportu, twierdząc, że udzielenie pomocy publicznej tej branży, która polegałaby na zakupie samochodów, naruszyłoby równowagę konkurencyjną.
REKLAMA
Nie oznacza to, że z dotacji uzyskanej z regionalnego programu operacyjnego nie można sfinansować kupna pojazdu. Oto możliwości, jakie ma przedsiębiorca na przykładzie programu dla województwa lubelskiego.
REKLAMA
Z dokumentów, przygotowanych przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości, wynika, że firma może dostać dotacje na zakup środka transportu, jeśli nie wykonuje działalności w zakresie usług transportowych. Taki zapis nie zamyka tej możliwości firmom, które w zakres działalności mają wpisany przewóz towarów i osób. Podstawowym czynnikiem, który decyduje o szansie na uzyskanie dofinansowania za zakup środków transportu, jest to, czy działalność transportowa jest głównym polem aktywności firmy czy też nie.
Po drugie projekt, który chce zrealizować przedsiębiorca przy udziale unijnych pieniędzy, nie może polegać tylko na zakupie lub leasingu pojazdów. Taka inwestycja może być tylko częścią większego przedsięwzięcia firmy i musi być jego niezbędnym elementem.
Po trzecie ograniczony został także katalog pojazdów, które może zakupić i liczyć na refundację poniesionych nakładów z funduszy unijnych. Na liście, która obowiązuje w regionalnym programie operacyjnym dla województwa lubelskiego, nie ma samochodów osobowych. Są na niej: samochody ciężarowe, specjalne oraz różnego rodzaju wózki podnośnikowe.
Ostatnim elementem wprowadzonym w województwie lubelskim jest ograniczenie wysokości maksymalnego dofinansowania z funduszy unijnych do zakupu środka transportu.
W przypadku dotacji dla nowo powstałych przedsiębiorstw (Działanie 1.1. w lubelskim RPO), mikroprzedsiębiorstw (Działanie 1.2), małych i średnich firm (Działanie 1.3) przedsiębiorca może maksymalnie liczyć na zwrot 30 proc. poniesionych kosztów. Niższa, bo 20-procentowa refundacja została ustalona w przypadku dotacji w dziedzinie ochrony środowiska (Działanie 1.4) oraz dotacji dla branży turystycznej (Działanie 1.5).
Tylko w powyższych działaniach jest możliwe uzyskanie częściowej refundacji kosztów zakupu środków transportu.
MARIUSZ GAWRYCHOWSKI
mariusz.gawrychowski@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA