REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczone dotacje na zakup samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z możliwości uzyskania dotacji na zakup samochodu zostały wyłączone firmy transportowe. Dla pozostałych przedsiębiorców są one dostępne, jeśli ubiegająca się o dotację firma spełni kilka warunków.

Wielu przedsiębiorców chciałoby sfinansować z dotacji z funduszy unijnych zakup samochodów na potrzeby ich firmy. Czeka ich jednak rozczarowanie. Możliwości uzyskania unijnego wsparcia na kupno środków transportu są bardzo ograniczone. Przede wszystkim nie jest możliwe uzyskanie wsparcia z regionalnych programów operacyjnych dotacji na zakup samochodów lub innych pojazdów, kiedy beneficjentem jest firma zajmująca się świadczeniem usług transportowych. Unia Europejska bardzo niechętnie wspiera sektor transportu, twierdząc, że udzielenie pomocy publicznej tej branży, która polegałaby na zakupie samochodów, naruszyłoby równowagę konkurencyjną.

REKLAMA

Nie oznacza to, że z dotacji uzyskanej z regionalnego programu operacyjnego nie można sfinansować kupna pojazdu. Oto możliwości, jakie ma przedsiębiorca na przykładzie programu dla województwa lubelskiego.

REKLAMA

Z dokumentów, przygotowanych przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości, wynika, że firma może dostać dotacje na zakup środka transportu, jeśli nie wykonuje działalności w zakresie usług transportowych. Taki zapis nie zamyka tej możliwości firmom, które w zakres działalności mają wpisany przewóz towarów i osób. Podstawowym czynnikiem, który decyduje o szansie na uzyskanie dofinansowania za zakup środków transportu, jest to, czy działalność transportowa jest głównym polem aktywności firmy czy też nie.

Po drugie projekt, który chce zrealizować przedsiębiorca przy udziale unijnych pieniędzy, nie może polegać tylko na zakupie lub leasingu pojazdów. Taka inwestycja może być tylko częścią większego przedsięwzięcia firmy i musi być jego niezbędnym elementem.

Po trzecie ograniczony został także katalog pojazdów, które może zakupić i liczyć na refundację poniesionych nakładów z funduszy unijnych. Na liście, która obowiązuje w regionalnym programie operacyjnym dla województwa lubelskiego, nie ma samochodów osobowych. Są na niej: samochody ciężarowe, specjalne oraz różnego rodzaju wózki podnośnikowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim elementem wprowadzonym w województwie lubelskim jest ograniczenie wysokości maksymalnego dofinansowania z funduszy unijnych do zakupu środka transportu.

W przypadku dotacji dla nowo powstałych przedsiębiorstw (Działanie 1.1. w lubelskim RPO), mikroprzedsiębiorstw (Działanie 1.2), małych i średnich firm (Działanie 1.3) przedsiębiorca może maksymalnie liczyć na zwrot 30 proc. poniesionych kosztów. Niższa, bo 20-procentowa refundacja została ustalona w przypadku dotacji w dziedzinie ochrony środowiska (Działanie 1.4) oraz dotacji dla branży turystycznej (Działanie 1.5).

Tylko w powyższych działaniach jest możliwe uzyskanie częściowej refundacji kosztów zakupu środków transportu.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA