REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczone dotacje na zakup samochodów

Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z możliwości uzyskania dotacji na zakup samochodu zostały wyłączone firmy transportowe. Dla pozostałych przedsiębiorców są one dostępne, jeśli ubiegająca się o dotację firma spełni kilka warunków.

Wielu przedsiębiorców chciałoby sfinansować z dotacji z funduszy unijnych zakup samochodów na potrzeby ich firmy. Czeka ich jednak rozczarowanie. Możliwości uzyskania unijnego wsparcia na kupno środków transportu są bardzo ograniczone. Przede wszystkim nie jest możliwe uzyskanie wsparcia z regionalnych programów operacyjnych dotacji na zakup samochodów lub innych pojazdów, kiedy beneficjentem jest firma zajmująca się świadczeniem usług transportowych. Unia Europejska bardzo niechętnie wspiera sektor transportu, twierdząc, że udzielenie pomocy publicznej tej branży, która polegałaby na zakupie samochodów, naruszyłoby równowagę konkurencyjną.

REKLAMA

Nie oznacza to, że z dotacji uzyskanej z regionalnego programu operacyjnego nie można sfinansować kupna pojazdu. Oto możliwości, jakie ma przedsiębiorca na przykładzie programu dla województwa lubelskiego.

REKLAMA

Z dokumentów, przygotowanych przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości, wynika, że firma może dostać dotacje na zakup środka transportu, jeśli nie wykonuje działalności w zakresie usług transportowych. Taki zapis nie zamyka tej możliwości firmom, które w zakres działalności mają wpisany przewóz towarów i osób. Podstawowym czynnikiem, który decyduje o szansie na uzyskanie dofinansowania za zakup środków transportu, jest to, czy działalność transportowa jest głównym polem aktywności firmy czy też nie.

Po drugie projekt, który chce zrealizować przedsiębiorca przy udziale unijnych pieniędzy, nie może polegać tylko na zakupie lub leasingu pojazdów. Taka inwestycja może być tylko częścią większego przedsięwzięcia firmy i musi być jego niezbędnym elementem.

Po trzecie ograniczony został także katalog pojazdów, które może zakupić i liczyć na refundację poniesionych nakładów z funduszy unijnych. Na liście, która obowiązuje w regionalnym programie operacyjnym dla województwa lubelskiego, nie ma samochodów osobowych. Są na niej: samochody ciężarowe, specjalne oraz różnego rodzaju wózki podnośnikowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim elementem wprowadzonym w województwie lubelskim jest ograniczenie wysokości maksymalnego dofinansowania z funduszy unijnych do zakupu środka transportu.

W przypadku dotacji dla nowo powstałych przedsiębiorstw (Działanie 1.1. w lubelskim RPO), mikroprzedsiębiorstw (Działanie 1.2), małych i średnich firm (Działanie 1.3) przedsiębiorca może maksymalnie liczyć na zwrot 30 proc. poniesionych kosztów. Niższa, bo 20-procentowa refundacja została ustalona w przypadku dotacji w dziedzinie ochrony środowiska (Działanie 1.4) oraz dotacji dla branży turystycznej (Działanie 1.5).

Tylko w powyższych działaniach jest możliwe uzyskanie częściowej refundacji kosztów zakupu środków transportu.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA