REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty ładowania elektryków. Blisko 2 mld zł na ich rozwój

Subskrybuj nas na Youtube
Samochody elektryczne e-mobility
Samochody elektryczne e-mobility
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Punkty ładowania elektryków. Uruchamiamy program wsparcia rozwoju infrastruktury do ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych z budżetem sięgającym blisko 2 mld zł - poinformował w poniedziałek wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.

Punkty ładowania elektryków

Wiceszef resortu klimatu i środowiska na poniedziałkowej konferencji prasowej poinformował o inauguracji programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przewiduje wsparcie finansowe dla rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych i tankowania wodorem.

REKLAMA

REKLAMA

"Mamy już program wsparcia do zakupu samochodów elektrycznych, zakupu transportu publicznego. Teraz pojawia się trzeci element tej układanki, czyli infrastruktura do ładowania i rozwój sieci" - powiedział Guibourgé-Czetwertyński.

Powstanie 17 tys. punktów ładowania

Wiceminister poinformował, że w ramach nowego programu planowane jest wydanie blisko 2 mld zł. "Przewidujemy, że dzięki temu będzie w stanie postawić 17 tys. punktów ładowania, czyli 10 razy więcej niż mamy obecnie w Polsce" - podkreślił.

Prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski dodał, że nowy program dopina "kaskadę programów, które koncept elektromobilności czynią już absolutnie realnym". "Jest to bardzo spójny koncept, to kamień milowy dojścia do transportu elektromobilnego i pełnej zeroemisyjności sytemu elektroenergetycznego" - zaznaczył.

REKLAMA

Wiceszef NFOŚiGW Artur Lorkowski przedstawiając szczegóły nowego programu wyjaśnił, że 870 mln zł zostanie przeznaczone na wsparcie operatorów stacji ładowania prądem samochodów elektrycznych; 100 mln zł przeznaczonych zostanie na budowę do 20 stacji tankowania wodorem. Dodał, że 1 mld zł trafi do Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (OSD) na budowę 4 tys. km linii energetycznych i 800 transformatorów, które mają pozwolić doprowadzić prąd do stacji ładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur powiedział, że branża na ten moment czekała od 2018 roku, kiedy pojawiły się pierwsze deklaracje związane z funduszem niskoemisyjnego transportu. "Ten program jest krytyczny dla celów związanych z dekarbonizacją sektora transportu w Polsce (...). Potrzeby polskiego rynku są ogromne. Obecnie mamy ok. 3,3 tys. ogólnodostępnych punktów ładownia, a zgodnie z szacunkami w perspektywie 2025 r. nasze potrzeby przekroczą 40 tys. punktów ładowania. Skala wyzwań jest duża i musimy wiele takich programów uruchomić" - podsumował.

Ultraszybkie ładowanie samochodów elektrycznych

Nowy program kładzie nacisk na budowę infrastruktury do szybkiego i ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych - wskazał prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności Krzysztof Burda. Dodał, że budowa infrastruktury stworzy warunki do tego, by użytkownicy pojazdów spalinowych przesiedli się na elektryki.

Z informacji Narodowego Funduszu wynika, że nabór w programie "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" ruszy 7 stycznia 2022 roku. Z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Celem jest upowszechnienie w Polsce samochodów zeroemisyjnych oraz przemysłu i usług, zwłaszcza w sektorach działających na rzecz elektromobilności, takich jak produkcja ładowarek, wytwarzanie wodoru, IT itd.

Wyjaśniono, że program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć polegających na: utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania (budżet 70 mln zł), budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł), budowie ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowie ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW (budżet 630 mln zł), a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnych stacji wodoru (budżet 100 mln zł). Łącznie w ramach realizacji programu planuje się stworzenie lub przebudowanie 17 tys. 760 różnego typu punktów i stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 stacji tankowania wodoru - poinformowano.

NFOŚiGW dodał, że pierwsze trzy nabory w programie ruszyły 29 listopada. Wnioski o dofinansowanie w ramach ogłoszonych naborów będzie można składać od 7 stycznia do 31 marca 2022 r., ale nie dłużej niż do wyczerpania alokacji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA