Jaka powinna być nazwa e-sklepu?

REKLAMA
REKLAMA
Wsłuchuj się w nazwę, zamiast się w nią wpatrywać
REKLAMA
Większość ludzi — poza osobami, które wytrenowały techniki szybkiego czytania — czyta nazwy w swoich umysłach „na głos”. Dopiero po „usłyszeniu” nazwy może ona nabrać znaczenia. Dlatego powinieneś stworzyć nazwę, która przede wszystkim dobrze brzmi, a dopiero później dobrze wygląda.
Umysł operuje głoskami, nie literami. Fakt, że zapiszesz swoją nazwę wielką literą, dla ludzkiego umysłu nie ma znaczenia. Jeśli brzmi ona źle, to nic już jej nie pomoże. W internecie wizualizacja marki nie ma aż tak wielkiego znaczenia, ponieważ klienci operują wpisanymi z klawiatury domenami, a nie logotypami. Innym błędem jest łączenie słów i liter.
Wiele osób uważa, że używanie liter zamiast angielskich słów:
4 = for
2 = too, to
3 = free
jest cool i fajnie wygląda. Faktycznie, takie nazwy są cool i fajnie wyglądają, ale spróbuj podyktować je przez telefon, a przekonasz się o ich słabości.
Polecamy: Dlaczego warto unikać pospolitych nazw dla e-biznesu
Nie obiecuj rzeczy oczywistych
Nie wybieraj nazwy, która obiecuje to, czego i tak każdy od Ciebie oczekuje. Nazwa tego typu jest nieoryginalna, łatwo wylatuje z pamięci i nic nie znaczy.
Potnij słowa
Czasami wystarczy po prostu pozbyć się części pospolitego słowa. Nazwa, która powstaje w ten sposób, bardzo często zachowuje przekaz pełnego słowa, ale jest krótka i oryginalna. Onet to lepsza marka niż Optimusnet, Intel to lepsza nazwa niż Intelligent Chip, CNET to lepsza marka niż Computer Network.
Polecamy: Jaki powinien być idealny e-sklep?
Sprawdź inne języki
REKLAMA
Jeśli istnieje chociaż najmniejsza szansa na to, że będziesz oferował swoje produkty lub będziesz szukał partnerów biznesowych za granicą, sprawdź, czy Twoja nazwa nie ma niekorzystnego znaczenia w innych językach — zwłaszcza w slangu. Nie ma na to innej rady, jak poprosić o pomoc mieszkańca danego kraju, żaden słownik nie da Ci gwarancji braku negatywnych skojarzeń.
Sprawdź znaki towarowe
Sprawdź bazę Urzędu Patentowego RP (http://www.uprp.pl/Polski/Bazy+danych+UPRP/) w poszukiwaniu znaków towarowych identycznych z wybraną przez Ciebie nazwą. Sprawdź też, czy jakaś duża firma nie używa tej nazwy. Nieraz korporacje przejęły domeny lub doprowadziły do zakazu ich używania w celach komercyjnych mimo faktu, że z teoretycznego punktu widzenia prawo do nich miał pierwotny właściciel.
Artykuł jest fragmentem książki „Czas na e-biznes” autorstwa Piotra Majewskiego. Wydawnictwo Onepress.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA