REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyrejestrować się z ewidencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej, powinien wyrejestrować się z ewidencji w gminie.

Bez względu na to, z jakiego powodu ustaje działalność gospodarcza zgłoszona do ewidencji, należy wykreślić ją z ewidencji w gminie. Obowiązek taki ciąży na przedsiębiorcy, który sam zaprzestał prowadzenia działalności. Natomiast w niektórych przypadkach robi to z urzędu organ ewidencyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca wykreśla się sam

Przedsiębiorca, który przestał prowadzić firmę, powinien wykreślić się z ewidencji działalności gospodarczej w gminie. W tym celu powinien złożyć wniosek o wykreślenie. Gmina nie pobiera z tego tytułu żadnych opłat.

Przedsiębiorca musi wykreślić się również wówczas, gdy zmienia miejsce zamieszkania. Jeżeli przeprowadzi się do innej gminy, to powinien zostać zarejestrowany w tamtejszym organie ewidencyjnym. W tym celu dopełnia formalności w dwóch gminach: w tej, gdzie dotychczas mieszkał, oraz w tej, do której się przeprowadził. W starej gminie powinien zgłosić organowi ewidencyjnemu zmianę miejsca zamieszkania. Organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Jeżeli zaś zmienia adres na terenie tej samej gminy, to wówczas nie musi wykreślać się z ewidencji, wystarczy, że dokona aktualizacji adresu. W zgłoszeniu powinien wykreślić dotychczasowy adres i wpisać nowy.

REKLAMA

Na każdym przedsiębiorcy ciąży obowiązek dokonywania aktualizacji danych w ewidencji w ciągu 14 dni od powstania zmian. Do danych podlegających aktualizacji zalicza się także zmianę miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ ewidencyjny w starej gminie przesyła zaświadczenie o wpisie zmiany miejsca zamieszkania do gminy właściwej na nowy adres przedsiębiorcy. Na podstawie tego zaświadczenia organ ewidencyjny wpisuje z urzędu przedsiębiorcę do prowadzonej przez siebie ewidencji. Jednocześnie zostanie wykreślony z dotychczasowej ewidencji.

Wyrejestrowanie z urzędu

Przedsiębiorca może zostać wykreślony w z urzędu przez organ prowadzący ewidencję. Nastąpi to wtedy, gdy przeciwko przedsiębiorcy zostanie prawomocnie orzeczony zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej. Może to orzec np. sąd lub organ administracyjny.

Wpis podlega wykreśleniu również wówczas, gdy przedsiębiorca został wpisany z naruszeniem przepisów albo na podstawie fałszywych dowodów. Chodzi o dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne.

Z urzędu może też zostać wykreślony wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem faktycznym. Dotyczy to np. sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zgłosił zmiany zakresu wykonywanej działalności, rozszerzenia jej, zawężenia bądź zaprzestania. Wykreślenie z ewidencji następuje w drodze decyzji administracyjnej. Za to gmina również nie pobiera opłat.

Skutki przekształcenia się

Podstawą do wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji jest też przekształcenie się i rozpoczęcie działalności gospodarczej w innej formie, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Gmina dokonuje wykreślenia zaraz po otrzymaniu informacji o wpisie przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego.

Do takich przekształceń dochodzi najczęściej wówczas, gdy przedsiębiorcy działają w formie spółki cywilnej. Po uzyskaniu odpowiednich obrotów najczęściej przekształcają się w spółkę jawną lub inną spółkę prawa handlowego.

KRS przekazuje wówczas do ewidencji informację o wpisaniu podmiotu gospodarczego do rejestru. Gmina wykreśla go, ponieważ ten sam przedsiębiorca nie może figurować jednocześnie w ewidencji i w rejestrze.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA