REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie może wykraczać poza branżę, w której działa w swoim kraju

Małgorzata Andrzejczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzi w Niemczech firmę produkującą ubrania. Planuje poszerzenie działalności i uruchomienie produkcji odzieży w Polsce. Chce jednocześnie prowadzić w naszym kraju reklamę i promocję swojej firmy. Czy taką działalność może prowadzić w formie filii?


REKLAMA

CO WYNIKA Z PRZEPISÓW

REKLAMA


Przedsiębiorcą, w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Z kolei przedsiębiorca zagraniczny oznacza, na mocy art. 5 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, osobę zagraniczną wykonującą działalność gospodarczą za granicą.


Przedsiębiorcy zagraniczni mogą wykonywać działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej w dwóch formach: oddziału lub przedstawicielstwa. Obie formy prowadzenia działalności gospodarczej są zarezerwowane tylko dla przedsiębiorców zagranicznych. Zasady tworzenia i funkcjonowania oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych szczegółowo reguluje rozdział 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.


Obie formy prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców zagranicznych nie są tożsame, zarówno pod względem prawnym, jak również jakościowo i pojęciowo. Przede wszystkim różnią się one celem działania oraz jego zakresem, sposobem wpisu do stosownych rejestrów, a także rodzajem rejestru, do którego należy dokonać wpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


ANALIZA PRAWNA

REKLAMA


Na postawie art. 85 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g) przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć oddziały. Taki oddział tworzy się na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej. Z kolei na mocy art. 93 u.s.d.g przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwo.


Najistotniejszą różnicą pomiędzy oddziałem a przedstawicielstwem przedsiębiorcy zagranicznego jest zakres i cel ich działania. Oddział przedsiębiorcy zagranicznego jest tworzony wyłącznie w celu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego, działa również tylko i wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności takiego przedsiębiorcy (art. 86 u.s.g.d.).


Oznacza to, że przedsiębiorca zagraniczny wykonujący działalność gospodarczą tylko w zakresie świadczenia usług transportowych nie może utworzyć w Polsce oddziału swojej firmy i świadczyć usługi, np. w branży spożywczej. Nie pokrywa się to bowiem z przedmiotem działalności przedsiębiorcy zagranicznego.


Ponadto, przedmiot działalności oddziału przedsiębiorcy zagranicznego nie może być modyfikowany w stosunku do działalności zagranicznego zakładu głównego w sposób rozszerzający. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zakres takiej działalności był węższy, np. przedsiębiorca zagraniczny zajmujący się produkcją różnego rodzaju odzieży może w Polsce utworzyć oddział zajmujący się tylko produkcją płaszczy.


Zakres i cel działalności przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego jest znacznie węższy, bowiem zgodnie z art. 94 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego.


Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, iż jeden przedsiębiorca zagraniczny może na terenie Polski utworzyć tylko jedno przedstawicielstwo, z kolei oddziałów może mieć kilka.


Kolejną istotną różnicą pomiędzy oddziałem i przedstawicielstwem przedsiębiorcy zagranicznego jest rodzaj rejestru, do którego należy dokonać stosownego wpisu. Działalność przedsiębiorcy zagranicznego w ramach oddziału wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców (art. 88 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Działalność można prowadzić dopiero po dokonaniu rejestracji. Z kolei utworzenie przedstawicielstwa wymaga, zgodnie z art. 96 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wpis do rejestru jest jawny.


Zarówno oddział, jak i przedstawicielstwo są jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa mającego siedzibę za granicą, w związku z czym podmiotem wszystkich praw i obowiązków pozostaje przedsiębiorca zagraniczny. On także jest podmiotem uprawnień wynikających z wszelkiego rodzaju zezwoleń, koncesji itp., jest również stroną w postępowaniu przed sądem. Za zobowiązania oddziału i przedstawicielstwa odpowiada całym swoim majątkiem bez ograniczeń przedsiębiorca zagraniczny.


Ponadto likwidacja przedsiębiorcy zagranicznego pociąga za sobą konieczność likwidacji jego oddziału lub przedstawicielstwa na terenie Polski. Należy o tym zawiadomić ministra gospodarki. Do likwidacji oddziału lub przedstawicielstwa zagranicznego stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ

- Przedsiębiorca zagraniczny zawsze pozostaje właścicielem środków służących do prowadzenia działalności gospodarczej w formie oddziału lub przedstawicielstwa, nawet gdy wyodrębni i przekaże środki finansowe na taką działalność.

 Przedsiębiorca zagraniczny zawsze pozostaje właścicielem środków służących do prowadzenia działalności gospodarczej w formie oddziału lub przedstawicielstwa, nawet gdy wyodrębni i przekaże środki finansowe na taką działalność.

- Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest zobowiązany ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego.


MAŁGORZATA ANDRZEJCZAK

doktorantka na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu


PODSTAWA PRAWNA

- Artykuły 85 - 102 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 nr 155, poz. 1095).

 Artykuły 85 - 102 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 nr 155, poz. 1095).
 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA