Bliżej wdrożenia elektronicznego systemu opłat za przejazd
REKLAMA
REKLAMA
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 13ha ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.).
REKLAMA
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową metodę obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej za przejazd 1 kilometra drogi krajowej, uwzględniając koszty budowy drogi krajowej lub jej odcinka, w tym koszty finansowe, koszty utrzymania, koszty remontów, ochrony oraz zarządzania drogą, koszty poboru opłaty elektronicznej oraz inne koszty eksploatacji.
Obecnie projekt rozporządzenia został przesłany do konsultacji społecznych. Resort infrastruktury oczekuje na ewentualne stanowiska i uwagi strony społecznej do 14 stycznia 2010 roku.
REKLAMA
Projekt wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. U. UE L Nr 157 z 09.06.2006, str. 8).
Zgodnie z art. 1 pkt. 2 lit. e oraz pkt. 3 w/w dyrektywy opłaty za przejazd opierają się wyłącznie na zasadzie zwrotu kosztów infrastruktury. W szczególności opłaty za przejazd muszą być powiązane z kosztami budowy oraz kosztami eksploatacji, utrzymania oraz rozwoju danej sieci infrastruktury.
Opłaty za przejazd mogą również obejmować zwrot z kapitału lub marżę określone w oparciu o warunki rynkowe.
Zobacz także: Konsument.wieszjak.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA