REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedświąteczny pesymizm przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Z grudniowego badania koniunktury gospodarczej, przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że oceny stanu i perspektyw sytuacji we wszystkich dziedzinach gospodarki są wyraźnie gorsze niż w poprzednich miesiącach. Wyjątkiem jest sektor usług. Ten pesymizm przedsiębiorców jest dość zastanawiający, biorąc pod uwagę poprawę takich wskaźników jak PKB, czy produkcja przemysłowa.

We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle wyszedł na plus i wynosił 2 punkty. Niewielkie pogorszenie odnotowano w październiku i listopadzie, gdy wskaźnik wynosił 1 punkt. Oceny wciąż były jednak pozytywne. Grudzień przyniósł dość nieoczekiwanie wyraźne pogorszenie nastrojów i powrót wskaźnika do wartości ujemnych. W sierpniu sięgał on minus jeden punkt, a miesiąc wcześniej minus 4 punkty.

REKLAMA

REKLAMA

Poprawę koniunktury sygnalizuje jedynie 18 proc. badanych przedsiębiorstw (w listopadzie było ich 20 proc.), a pogorszenie 20 proc. Głównym powodem zmartwienia są ograniczenia dotyczące zarówno bieżących, jak i przyszłych zamówień oraz poziomu produkcji. Z tego zaś wynikają gorsze oceny przyszłej sytuacji finansowej firm.

Ich szefowie zwracają uwagę także na nadmierny stan zapasów, oczekują nieznacznego spadku cen wyrobów i przewidują zwolnienia pracowników na poziomie podobnym jak w listopadzie. Utrzymuje się zróżnicowanie ocen w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Optymizm wykazują przedstawiciele dużych przedsiębiorstw. Pesymizm ocen rośnie tym bardziej, im mniejsza firma.

Patrząc na poszczególne branże, największymi pesymistami są producenci odzieży, wyrobów tekstylnych, metali. Optymistycznie w przyszłość patrzą firmy farmaceutyczne, spożywcze, producenci wyrobów z papieru i chemikaliów.

Ogólny klimat koniunktury w budownictwie pogarsza się systematycznie od trzech miesięcy. W październiku spadł z minus 5 do minus 8 punktów, w listopadzie wyniósł już minus 11 punktów, a w grudniu minus 16 punktów. To poziom najniższy od kwietnia. Jedynie 12 proc. przedsiębiorstw sygnalizuje poprawę, a aż 28 proc. pogorszenie sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Powody pogorszenia nastrojów są identyczne jak w przemyśle. Dochodzą do tego kiepskie prognozy dotyczące sytuacji finansowej firm. Problemem jest terminowe ściąganie należności za roboty. Planowane są większe niż w listopadzie zwolnienia pracowników.

Wskaźnik koniunktury w handlu pogorszył się i wyniósł minus 6 punktów, podczas gdy w listopadzie wynosił minus 2 punkty. Utrzymuje się spadek sprzedaży, a za tym idą trudności w regulowaniu zobowiązań. Negatywnie oceniany jest wzrost zapasów towarów. Prognozy są bardziej pesymistyczne niż w listopadzie. Poprawę odnotowują jedynie firmy zajmujące się handlem artykułami gospodarstwa domowego.

W usługach, podobnie jak w poprzednich miesiącach, najbardziej optymistycznie stan i perspektywy koniunktury oceniają przedstawiciele usług finansowych
i ubezpieczeniowych. Wskaźnik koniunktury wzrósł w ich przypadku z 29 do 30 punktów. Poprawę sygnalizuje aż 35 proc. badanych firm, a pogorszenie jedynie 6 proc.

Lepiej radzą sobie także świadczący usługi w zakresie informacji i komunikacji, choć wskaźnik obniżył się z 14 do 13 punktów. W gastronomii sytuacja nie pogorszyła w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wskaźnik koniunktury wciąż wynosi minus 8 punktów.

Gorzej jest w przypadku usług transportowych i magazynowych. Wskaźnik koniunktury obniżył się tu z minus 9 do minus 14 punktów. Poprawę sygnalizuje zaledwie 12 proc. przedsiębiorstw, a pogorszenie 26 proc.

Zobacz także: Praca i kariera Wieszjak.pl  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA