REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rośnie bezrobocie, spada sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Satalecki

REKLAMA

REKLAMA

Stopa bezrobocia wynosi 10,9 procent. Im mniej pracy, tym mniejsze zakupy - widać to po danych, gdyby nie sprzedaż aut, wynik byłby jeszcze słabszy.

Najnowsze dane GUS z polskiej gospodarki nie nastrajają bardzo optymistycznie. Cały czas rośnie odsetek ludzi bez pracy. Stopa bezrobocia we wrześniu wyniosła 10,9 proc., wobec 10,8 proc. w sierpniu tego roku. Co prawda to wynik nieco niższy od oczekiwań analityków (11 proc.), ale nie da się zaprzeczyć - że z miesiąca na miesiąc liczba bezrobotnych systematycznie powiększa się.

REKLAMA

Wskaźniki makroekonomiczne

REKLAMA

Cały czas aktualne pozostają więc prognozy Ministerstwa Pracy mówiące o ponad 12 proc. bezrobociu w przyszłym roku. Pamiętajmy, że wrzesień to miesiąc gdy studia kończą absolwenci i część z nich rejestruje się w urzędach pracy, chociażby po to, aby założyć własną firmę dotowaną unijnymi pieniędzmi.

O ile jednak dane o bezrobociu nie zaskoczyły bardzo, to wrześniowa sprzedaż detaliczna już tak. Polacy kupowali w minionym miesiącu już tylko o 2,5 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. „Tylko", ponieważ sierpniowy wzrost sprzedaży detalicznej wynosił ponad dwa razy więcej, a oczekiwania ekonomistów mówiły o wzroście o 3,6 procent.

Co więcej - dane wydają się o tyle słabe, że negatywna niespodzianka została zanotowana pomimo bardzo dużego wzrostu sprzedaży samochodów w skali miesiąca - aż o 20 procent. Wrzesień bowiem był już ostatnim miesiącem dopłat do złomowania samochodów w Niemczech, co powodowało u nas duży popyt na auta ze strony naszych sąsiadów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W porównaniu do sierpnia kupowaliśmy m.in. mniej żywności (spadek o 5,1 proc.) czy w tzw. niewyspecjalizowanych sklepach, (wszelkie produkty nie przynależące do głównych kategorii). Co ciekawe Polacy cały czas chętnie kupują kosmetyki i leki - we wrześniu była to najszybciej rosnąca kategoria (5,3 proc.), także w skali roku jest to lider sprzedaży ze wzrostem na poziomie 19 procent.

Wrześniowe dane o sprzedaży detalicznej sugerują, że kolejne publikacje również nie będą zachwycające. Przede wszystkim brak będzie efektu stymulującego w postaci zakupu samochodów. Po drugie - październik i listopad to miesiące, podczas których Polacy mniej chętnie kupują. Część swoich pieniędzy wydano na wakacje i podróże, a część trzyma się już z myślą o grudniowym świątecznym szaleństwie.

A to, że Polacy lubią na święta wydawać widać po statystykach. W ubiegłym grudniu 2008 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 6,9 proc. rok do roku, co było świetnym wynikiem biorąc pod uwagę dużą niepewność co do przyszłości naszej gospodarki. Dziś wydaje się, że ta niepewność jest już mniejsza, a perspektywy lepsze niż rok temu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA