Jak nauczyliśmy się robić zakupy podczas inflacji?
REKLAMA
REKLAMA
- Smart shopper – kto to jest
- Bycie smart: świadoma postawa czy konieczność?
- Chęć bycia smart kieruje nas do Internetu
- W online’ie cenimy opinie, stacjonarnie – możliwość kontaktu z produktem
Smart shopper – kto to jest
Jak można zdefiniować smart shoppera? Smart shopper to osoba, która podczas zakupów szuka równowagi między odpowiednią jakością a atrakcyjną ceną. Porównuje parametry ofert w różnych miejscach, a także świadomie podejmuje decyzję o momencie zakupu. Preferuje również jak najszybsze przejście od zaistnienia potrzeby zakupowej do momentu samego zakupu.
REKLAMA
Bycie smart: świadoma postawa czy konieczność?
Kwestię smart shoppingu wyjaśnia analityk danych, ekonomista oraz ekspert Minds&Roses, Jacek Grzeszak:
Od około roku średnie podwyżki wynagrodzeń na polskim rynku pracy mają niższą wartość od średniego wzrostu cen towarów i usług. Tym samym spada nasz realny dochód. Większość polskich rodzin odczuwa skutki inflacji, jednak nie widzimy oznak typowego kryzysu gospodarczego. Bezrobocie jest znikome, odsetek Polaków aktywnych zawodowo rekordowo wysoki, a wiele firm zgłasza wakaty. Głównym problemem staje się zatem nie brak środków do życia, a opłacenie z posiadanego budżetu miesięcznych wydatków i zobowiązań, w tym rosnących rat kredytów. Większość badanych deklaruje, że stara się obecnie więcej oszczędzać i odkładać większe wydatki na inny czas. Ale istnieje też inna grupa konsumentów - ok. 1/3 podkreśla, że właśnie teraz kupuje różne produkty i usługi, obawiając się wzrostu ich cen w kolejnych miesiącach.
Chęć bycia smart kieruje nas do Internetu
Jak wynika z raportu, decydując się na zakupy online, nasze pierwsze kroki najczęściej kierujemy na platformy handlowe (marketplace) – robi tak 38% badanych.
Co wpływa na to, że decydujemy się na nabycie produktu w sieci? Przede wszystkim atrakcyjne ceny, szybka dostawa oraz łatwość zakupów.
Jak zachowujemy się podczas zakupów online? Przede wszystkim szukamy dobrego produktu w atrakcyjnej cenie (84%) i sprawdzamy aktualne promocje (70%). 64% kupujących przyznaje również, że zdarzyło im się podjąć błyskawiczną decyzję o zakupie pod wpływem promocji, a 60% jest w stanie poczekać na zakup do chwili, gdy produkt będzie kosztował mniej.
W online’ie cenimy opinie, stacjonarnie – możliwość kontaktu z produktem
REKLAMA
Zakupy online mają dla kupujących (nie tylko tych w duchu smart) szereg zalet. Polacy na pierwszym miejscu wymienili możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników produktu – 73%. Niezwykle istotne są dla nas również dobre opisy towarów (72%), atrakcyjniejsze niż stacjonarnie ceny (70%) oraz większa możliwość porównywania produktów (70%). W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych, w zakupach online dostrzegamy również przewagę w zakresie większej liczby metod płatności (66%), dostępności sklepów dla osób ze specjalnymi potrzebami oraz większego niż stacjonarnie asortymentu.
Wśród kupujących stacjonarnie, w pierwszej trójce zalet pojawia się możliwość kontaktu z produktem, możliwość konsultacji ze sprzedawcą w czasie zakupów, a także świeżość wybranych towarów spożywczych.
Źródło: Minds&Roses
REKLAMA
REKLAMA