Kosztowny wzrost podatku VAT
REKLAMA
REKLAMA
„W czwartym kwartale 2010 roku firmy poniosą znaczące jednorazowe wydatki na pokrycie kosztów administracyjnych i informatycznych, które obniżą ich rentowność sprzedaży. Wydatki te związane będą z koniecznością wprowadzenia nowych stawek do systemów informatycznych i rozmieszczenia na produktach metek towarowych oraz z drukiem i upowszechnieniem nowych cenników. Koszty te mogą być szczególnie wysokie w przypadku sieci firm handlowych i obniżyć marże na sprzedaży o ok. 0,4-0,5 pkt proc., w przypadku nie zmieniania z tego tytułu cen detalicznych. W wartościach bezwzględnych szacujemy te koszty w każdej sieci handlowej na ok. 0,8-1,5 mln złotych, w zależności od wielkości sieci, z czego większość przypada na wizyty serwisantów do tysięcy kas na terenie całego kraju” – komentuje Jacek Adamski, dyrektor Departamentu Ekonomicznego PKPP Lewiatan.
REKLAMA
Polecamy: Jak założyć własną firmę
W dużych tarapatach znajdą się firmy realizujące wieloletnie umowy na usługi po wygranych przetargach w ramach zamówień publicznych. Podwyżka VAT nie prowadzi w Polsce do automatycznej waloryzacji cen brutto w takich umowach, chyba że taka ewentualność, co jest bardzo rzadkie, została przewidziana w specyfikacji warunków zamówienia i samej umowie. Niskie marże zapisane w takich umowach mogą nie wystarczyć dla pokrycia zwiększonych kosztów realizacji usług i prowadzić do trwałej nierentowności wykonawców. Egzystencja kilku tysięcy firm zatrudniających łącznie około 600 000 osób może być po 1 stycznia 2011 roku poważnie zagrożona. Niewykluczone są zwolnienia pracowników. Dotyczy to firm działających w usługach profesjonalnego utrzymania czystości, cateringowych, budowlanych, ochrony mienia oraz utrzymania nieruchomości.
Źródło: PKPP Lewiatan
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.