REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego można się dowiedzieć z danych o produkcji przemysłowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Krzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Większości czytelników nie frapują zbytnio dane o produkcji przemysłowej. Dlaczego przedsiębiorcy powinni zapoznawać się z tymi danymi?

Przemysł, mimo dominacji usług we współczesnej gospodarce, jest jej istotną częścią, więc zmiany wielkości jego produkcji informują o poziomie aktywności gospodarczej. Dane te mają znaczenie dla rynków finansowych. Złe informacje mogą skłonić Radę Polityki Pieniężnej do obniżki stopy procentowej, zbyt dobre z kolei - do jej podniesienia. Reagują na nie także giełdy.

REKLAMA

Z podanych w ostatni wtorek danych wynika, że sprzedana produkcja przemysłu wzrosła w październiku 10,6 proc., licząc rok do roku (r/r), czyli licząc od października 2006 r. oraz 9,4 proc. miesiąc do miesiąca (m/m), czyli w relacji do poziomu z września. Podano jeszcze, że w okresie styczeń-październik w relacji do poziomu produkcji z tego samego okresu w 2006 roku sprzedaż produkcji przemysłowej zwiększyła się o 9,9 proc. Ten miernik lepiej niż miernik rok do roku w danym miesiącu oddaje, jak zmieniła się produkcja przemysłowa w ciągu bieżącego roku. Co miesiąc okres brany pod uwagę jest przedłużany o ten miesiąc, a liczony jest zawsze od stycznia, tak więc w grudniu obejmie cały rok.

W wyrobieniu sobie tej opinii pomaga informacja o kształtowaniu się sprzedanej produkcji przemysłu po wyeliminowaniu wpływu czynników o działaniu sezonowym lub po korekcie sezonowej. W październiku produkcja ta podniosła się o 8,6 proc. r/r i 2,0 proc. m/m. Usunięcie wpływu tych czynników pozwala lepiej ocenić trend zmian danej wielkości ekonomicznej.

Warto zauważyć, że faktyczne dane o produkcji w październiku były wyższe, zatem w październiku na dynamice produkcji sprzedanej przemysłu silnie ważyły czynniki sezonowe, zwłaszcza w ujęciu miesiąc do miesiąca. Na październik z reguły przypada szczyt wytwórczości przemysłu związany z zaopatrzeniem handlu przed świętami Bożego Narodzenia i to w dużej mierze wyjaśnia, dlaczego tak silnie wzrosła ona w relacji do września. Niemniej, kiedy porównujemy poziom produkcji w październiku 2007 r. do października 2006 r. nie możemy użyć tego argumentu. Wtedy na pierwszy plan wysuwa się różnica w ilości przepracowanego w przemyśle czasu w tych miesiącach, a w uproszczeniu - liczba przepracowanych dni. Jeśli porachujemy liczbę dni bez weekendów w każdym z tych miesięcy, to okaże się, że w tym roku pracowano w październiku w przemyśle o jeden dzień dłużej niż w roku ubiegłym. Taki rachunek jest także uproszczony, bo nie uwzględnia hipotetycznej możliwości, że w niektórych gałęziach dołożono ponadto drugą albo trzecia zmianę, a może nawet dodatkowo pracowano w weekendy.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MACIEJ KRZAK

ekspert ds. gospodarki Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, wykładowca Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA