REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spłata zaległości przez przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatory płatnicze tworzą się praktycznie w każdej działalności, w której sposób rozliczania należności odbywa się na podstawie kredytu kupieckiego. Powstają one zarówno wśród konsumentów, którzy kupują towary i usługi, jak też między przedsiębiorcami. Co zrobić z tymi, którzy nie wywiązują się ze zobowiązań i jakie metody wobec nich stosować?

Jest kilka przyczyn powstawania zatorów płatniczych. Terminowe wywiązywanie się ze zobowiązań uniemożliwia trudna sytuacja życiowa, sprawy losowe lub często po prostu nie do końca przemyślane decyzje o wzięciu kredytu lub pożyczki. W przypadku przedsiębiorców zaległości wiążą się z przeszacowanymi zyskami z transakcji lub zwykłą nieuczciwością kontrahenta.

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej tradycyjne sposoby odzyskiwania długów wspierają tzw. miękką windykacją, którą oferują biura informacji gospodarczej (BIG).

Przepływ informacji

- Od początku roku udostępniliśmy przedsiębiorcom już ponad milion raportów z informacjami gospodarczymi. Na podstawie danych o rzetelnym lub nierzetelnym spłacaniu zobowiązań banki i pożyczkodawcy niebankowi podejmują decyzje o świadczeniu lub odmowie usług konsumentowi lub przedsiębiorcy. Przy pomocy tej metody tylko przez ostatnie dwa miesiące współpracujący z nami przedsiębiorcy odzyskali ponad 21 mln zł - mówi Mariusz Hildebrand, prezes InfoMonitora BIG.

Informacje o konsumentach do biur mogą przekazywać do BIG-ów banki, firmy ubezpieczeniowe, leasingowe i faktoringowe, a także operatorzy usług telekomunikacyjnych, dostawcy mediów, pośrednicy kredytowi, wydawcy kart płatniczych, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe. Dane o swoich dłużnikach mogą zamieszczać także firmy pożyczkowe i poręczeniowe, operatorzy telewizji kablowej i satelitarnej, firmy świadczące usługi przewozu osób w komunikacji publicznej oraz Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Informacje o przedsiębiorcy może przekazać każdy inny przedsiębiorca, który ma z nim podpisaną umowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzy etapy

Proces odzyskiwania należności poprzez współpracę z biurem informacji gospodarczej dzieli się na trzy etapy: Pierwszy krok to podpisanie umowy z biurem. W zależności od potrzeb przedsiębiorcy umowa może obejmować tylko przekazywanie informacji lub łączyć pobieranie informacji o kontrahentach z przekazywaniem dłużników.

Kolejny etap to wysłanie do dłużników wezwania do zapłaty z informacją o współpracy z BIG-iem i zamiarze przekazywania danych do ewidencji dłużników.

- Skuteczność odzyskiwania należności na tym etapie wynosi ok. 45 proc. Jest to mobilizowanie dłużnika w sposób psychologiczny. Świadomość, że jego dane mogą znaleźć się w ewidencji sprawia, że spłaca zaległe zobowiązania - dowodzi Mariusz Hildebrand.

Następną fazą jest przekazanie danych o przeterminowanych zobowiązaniach do BIG. Czynności tej przedsiębiorca może dokonać poprzez przeglądarkę www przy pomocy loginu i hasła. Aby rozpocząć przekazywanie informacji, musi upłynąć 30 dni od daty wysłania wezwania do zapłaty, w którym została umieszczona informacja o współpracy z BIG-iem.

- Na tym etapie swoje zobowiązania spłaca średnio kolejne 40 proc. dłużników, co sprawia, że łącznie skuteczność tej metody sięga nawet 85 proc. - potwierdza Mariusz Hildebrand.

O tym, że miękka windykacja przynosi oczekiwane rezultaty, świadczy zainteresowanie współpracą z BIG-iem coraz większej liczby firm i innych podmiotów mogących przekazywać informacje gospodarcze.

(MM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

REKLAMA