REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny pozwala zaoszczędzić czas

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żeby podpisać dokumenty albo złożyć podanie w urzędzie, nie trzeba jechać na drugi koniec miasta. Można to zrobić przesyłając e-mail z własnego domu. Podpis elektroniczny daje gwarancję nienaruszalności przesyłanych dokumentów. Wiadomość z przesłanym dokumentem może odczytać tylko osoba, do której jest ona skierowana.


REKLAMA

Z rozwiązań cyfrowego podpisu korzysta już Zakład Ubezpieczeń Społecznych (przy elektronicznym przekazywaniu dokumentów przez płatników). W ten sposób można składać też zeznania podatkowe czy przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe. Podpis elektroniczny może mieć szerokie zastosowanie nie tylko w administracji publicznej. Można go wykorzystywać do przesyłania różnych dokumentów między firmami czy kontrahentami. E-podpisu używają firmy (podpisywanie faktur, umów), biura maklerskie oraz giełdy towarowe. Podpis elektroniczny doskonale sprawdza się przy wymianie korespondencji między pracownikami jednej firmy, której siedziby mieszczą się w różnych miastach. Dzięki niemu nie trzeba wysyłać czy przechowywać stert papierowych dokumentów.


Tak jak podpis własnoręczny

REKLAMA


E-podpis to nazwa używana do określania różnych technik potwierdzania autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną. Jedną z jego podstawowych zalet jest możliwość dokonania czynności prawnej w postaci elektronicznej.


Dokumenty opatrzone podpisem elektronicznym wywołują takie same skutki prawne, jak własnoręcznie podpisane dokumenty. Aby to jednak było możliwe, e-podpis musi zawsze spełniać odpowiednie warunki bezpieczeństwa (patrz ramka). Generalnie: musi spełnić te same warunki co podpis zwykły, tzn. powinien być trudny lub niemożliwy do podrobienia, stwarzać możliwość weryfikacji i trwale łączyć się z dokumentem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Z czego się składa


Podpis elektroniczny to z technicznego punktu widzenia dodatkowa informacja dołączona do wiadomości, służąca do weryfikacji jej źródła. Podpisy elektroniczne korzystają z kryptografii asymetrycznej. Tworzona jest para kluczy - klucz prywatny (służy do podpisywania wiadomości) i klucz publiczny (do weryfikowania podpisu). Osoby, które chcą składać podpisy elektroniczne, muszą mieć także ważny certyfikat oraz czytnik z oprogramowaniem. Podpis elektroniczny zapewnia także integralność dokumentu. Daje gwarancję, że wysłana wiadomość dotrze do adresata w postaci niezmienionej.


Dwa rodzaje podpisów

REKLAMA


Istnieją dwa rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły i kwalifikowany. Tylko bezpieczny podpis elektroniczny z ważnym kwalifikowanym certyfikatem ma moc prawną i równoważny jest z podpisem odręcznym. Certyfikat kwalifikowany jest wystawiany przez instytucję certyfikacyjną. To zaświadczenie w postaci elektronicznej umożliwiające identyfikację osoby, która złożyła dany podpis elektroniczny (elektroniczny dowód tożsamości do podpisów elektronicznych). Podmioty te można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (www.centrast.pl).


Certyfikaty mogą być zróżnicowane (w zależności od poziomu bezpieczeństwa, jaki zapewniają). Wiąże się to ze sposobem, w jaki ośrodki certyfikujące identyfikują użytkownika. Na przykład do podpisywania prywatnej poczty e-mail można uzyskać bezpłatny certyfikat, gdyż korespondencja taka nie wymaga wysokiego stopnia zaufania w stosunku do nadawcy. Inaczej jest w przypadku tzw. kwalifikowanych certyfikatów, które są nam potrzebne, aby wysyłać podpisane dokumenty do urzędów. W tym przypadku ośrodek certyfikujący odpowiada za poświadczenie naszej tożsamości, dlatego nasze dane są dokładnie weryfikowane przed wydaniem takiego certyfikatu.


Jak podpisać e-dokument


Jeżeli ktoś posiada oprzyrządowanie do złożenia elektronicznego podpisu pod dokumentem, musi tylko podłączyć czytnik do komputera oraz zainstalować otrzymaną aplikację. Przed złożeniem e-podpisu należy skorzystać z instrukcji otrzymanej od ośrodka certyfikującego wraz z aplikacją. Nie jest to trudne - komunikaty informują, co należy zrobić. Aby wysłać podpisany dokument, trzeba uruchomić aplikację i wskazać plik, który chcemy podpisać elektronicznie. Musimy włożyć kartę do czytnika (program sprawdza ważność certyfikatu i autentyczność karty). Wprowadzenie numeru PIN jest już równoważne ze złożeniem podpisu elektronicznego. Na końcu pozostaje nam tylko wysłać podpisany dokument e-mailem lub poprzez sieć internetową.


Tylko dla jednej osoby


Bezpieczny podpis elektroniczny musi być przyporządkowany wyłącznie do jednej osoby fizycznej składającej podpis. Musi także być powiązany z danymi, do których został dołączony - w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych będzie rozpoznawalna.


E-podpis weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne, jeżeli został złożony w okresie jego ważności (podany jest w certyfikacie). Dzięki jego zastosowaniu rozpoznawalne są wszelkie zmiany danych dokonane po jego złożeniu. Stanowi on też dowód, że został złożony przez osobę określoną w certyfikacie jako osoba składająca podpis elektroniczny. E-podpis pozwala także oznaczyć dokument elektroniczny wiarygodnym czasem, który według ustawy o podpisie elektronicznym stanowi datę pewną w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.


ZALETY PODPISU ELEKTRONICZNEGO

- możliwość natychmiastowej i obiektywnej identyfikacji podpisanej osoby

- sfałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze niż własnoręcznego

- podpis elektroniczny chroni całość dokumentu, nie ma potrzeby parafować każdej jego strony; żaden dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać zmieniony


Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


KIEDY E-PODPIS ZASTĘPUJE WŁASNORĘCZNY

Podpis elektroniczny jest równoważny z podpisem własnoręcznym, gdy:

- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

- jest sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

- jest powiązany z danymi, do których został dołączony w taki sposób, że późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.


adam makosz

adam.makosz@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA