| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Windykacja > Wierzyciel i dłużnik > Nie tylko długi można sprzedać

Nie tylko długi można sprzedać

Sprzedaż wierzytelności wymagalnych jest sposobem na szybki zastrzyk gotówki . Kiedy firma, z powodu nieterminowego regulowania należności ze strony odbiorców, traci płynność finansową sprzedaż długu jest chyba najskuteczniejszym i najbardziej błyskawicznym sposobem podreperowania firmowych finansów. Sprzedaż długu to metoda na bezwarunkowe pozbycie się problemu – staje się on zmartwieniem tego, kto go kupił. Problem polega na tym, że cena długu nie wynika tylko z kwoty, na jaką on opiewa. Ważne jest także to, kiedy firma decyduje się go sprzedać.

Nieterminowość lub brak regulowania należności przez kooperantów to nie jedyne przyczyny zatorów finansowych w przedsiębiorstwach. Firmom, niemal z każdej branży, znana jest sytuacja kiedy o nawiązaniu wymiany handlowej, poza ceną i ogólnymi warunkami współpracy, decyduje również termin płatności. Im dłuższy tym lepszy – oczywiście dla odbiorcy. Z tego powodu przedsiębiorcy, aby utrzymać przewagę w konkurencyjnym otoczeniu rynkowym, sprzedają swoje towary i usługi udzielając odbiorcom kredytów kupieckich. Kilkutygodniowe i dłuższe terminy płatności zaburzają płynność finansową. W ten sposób firmy, mimo zbytu, borykają się z ciągłym niedoborem gotówki. W takich sytuacjach warto pamiętać, że spieniężyć można również faktury niewymagalne czyli te, których termin płatności jeszcze nie upłynął.

„Kiedy firma potrzebuje gotówki natychmiast może sprzedać należności jeszcze przed terminem ich płatności. Transakcje takie mogą dotyczyć pojedynczych należności i najczęściej nie są związane z koniecznością stałej współpracy. Pozawalają odzyskać gotówkę przed terminem płatności. Dla firmy oznacza to możliwość elastycznego zarządzania płynnością finansową, odmrożenia kapitału obrotowego w dowolnym momencie i zgodnie z bieżącymi potrzebami przedsiębiorstwa.” – podkreśla Danuta Czapeczko Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Pragma Inkaso SA

Sprzedaż należności to uniwersalne narzędzie, z którego korzystają również firmy mające stosunkowo dobrą sytuację finansową i które tylko incydentalnie potrzebują natychmiast gotówki. Dodatkową korzyścią wynikającą ze sprzedaży należności jest możliwość czyszczenia bilansu. Kiedy firmie brakuje gotówki wato pamiętać, że należności są aktywami o dużej płynności. To, że kontrahent nie jest w stanie zapłacić w danym momencie nie oznacza, że nie można zamienić faktury na gotówkę.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Węgiel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »