| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zwiększenie komunikacji elektronicznej z fiskusem

Zwiększenie komunikacji elektronicznej z fiskusem

Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się w środę za przyjęciem zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która ma umożliwić m.in. wstępne wypełnianie deklaracji podatkowych przez administrację.

Komisja przyjęła w środę sprawozdanie podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego z prac nad projektami zmian w ustawie o PIT, przygotowanymi przez rząd i Senat. Poseł Marcin Święcicki (PO), przedstawiając sprawozdaniem powiedział, że projekt rządowy w pełni konsumuje zapisy przewidziane w druku senackim.

"Celem tej ustawy jest poprawa wymiany informacji między płatnikami, podatnikami a administracją podatkową, w szczególności mająca na celu umożliwienie rozwoju elektronicznego sprawozdawania podatkowego, zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej i Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka przyjętym przez Radę Ministrów" - mówił Święcicki.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zaznaczył, że efektem zmian będzie m.in. łatwiejsze i precyzyjniejsze egzekwowanie podatków, szybsze rozpatrywanie spraw oraz wprowadzenie możliwości wstępnego wypełniania deklaracji podatkowej przez urzędników.

Zmiana ma dostosować też przepisy do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Przewiduje, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych będą otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają także z postanowień układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Dotychczas zwolnione były tylko te, które wynikają wprost z ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie.

Celem projektu jest również stworzenie optymalnego systemu pozyskiwania oraz wymiany informacji pomiędzy polską administracją podatkową i administracjami podatkowymi państw UE.

Parlament pracuje nad informatyzacją postępowania cywilnego

W uzasadnieniu do projektu rządowego napisano, że wzrost liczby dokumentów podatkowych przekazywanych administracji podatkowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej pozwoli na natychmiastowe gromadzenie w systemie informatycznym danych niezbędnych do uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (pre-filed tax return, PFR).

"Usługa ta będzie przygotowana przez administrację podatkową w oparciu o dane zawarte w imiennych informacjach o wysokości dochodów uzyskanych przez osobę fizyczną, sporządzanych przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku" - napisano. Usługa ta w głównej mierze będzie adresowana do osób fizycznych. PFR ma zostać zamieszczony na utworzonym koncie podatnika na portalu podatkowym.

Nowe prawo restrukturyzacyjne przyjęte przez rząd

Podatnik, chcąc skorzystać z tej usługi, po zalogowaniu się na swoje konto na portalu będzie musiał sprawdzić przygotowane przez administrację podatkową zeznanie podatkowe i zdecydować, czy tak wypełniony dokument akceptuje, czy wprowadza w nim zmiany, np. w zakresie przysługujących mu ulg, odliczeń, zwolnień.

Po uzupełnieniu zeznania podatkowego, poprzez kliknięcie ikonki „wyślij”, podatnik dokona przesłania zeznania podatkowego i automatycznie uzyska urzędowe poświadczenie jego odbioru. Skorzystanie z usługi będzie prawem podatnika, a nie obowiązkiem. (PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Nienałtowski

Ekspert Domu Kredytowego Notus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »