| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Pozycjonowanie stron www zamiast reklamy

Pozycjonowanie stron www zamiast reklamy

Przedsiębiorstwa chcące pozyskać klientów w sieci coraz częściej zamiast na reklamę wydają pieniądze na usługi pozycjonowania stron www.


Coraz więcej firm rezygnuje z innych form reklamy i przesuwa wydatki na pozycjonowanie ich stron w wyszukiwarkach internetowych. Firmy świadczące takie usługi (tzw. SEO) przeżywają boom.

- Klientów zainteresowanych pozycjonowaniem jest znacznie więcej niż nawet tych chcących się reklamować w wyszukiwarkach - podkreśla Błażej Miernikiewicz, prezes agencji interaktywnej Artefakt, zajmującej się pozycjonowaniem stron dla blisko 300 firm z całej polski, m.in. Ecco Holiday, Real Logistics czy księgarni internetowej Kolportera.

- Zainteresowanie tego typu usługami jest zaskakująco wysokie. W ostatnim czasie szczególnie wzrosło ze strony małych i średnich przedsiębiorstw - przyznaje Adam Oskaldowicz, corporate sales director w innej firmie świadczącej m.in. usługi SEO Performance Media, która pracuje m.in. dla Millennium Bank czy LOT-u.

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to usługi polegające na takiej optymalizacji strony internetowej, aby po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Firmy zajmujące się SEO pracują więc z jednej strony nad odpowiednią konstrukcją strony klienta, aby była - jak mówią specjaliści - przyjazna dla wyszukiwarek internetowych. Głównie chodzi o Google, który dominuje na rynku, ale także o mniejszych graczy jak Netsprint. Z drugiej strony zadaniem speców od SEO jest zwiększenie popularności danej strony w wyszukiwarce, np. za pomocą dołączania do niej linków do innych stron, uznawanych przez wyszukiwarki za strony wysokiej jakości. Decyduje o tym algorytm wyszukiwarki, który nie dość, że tajny, to na dodatek jest zmieniany i modyfikowany nawet kilkaset razy rocznie. W nim tkwi jednak tajemnica tego, co decyduje, że dana strona uznawana jest przez wyszukiwarkę za mniej lub bardziej wartościową. Wiadomo, że liczba odwiedzających stronę nie jest najważniejsza.

- O wysokości w wynikach wyszukiwania twojej strony decyduje m.in. liczba i jakość linków, które do niej prowadzą. Jedna z tajemnic skutecznego SEO to m.in. właśnie umiejętność dobrania najbardziej wartościowych z punktu widzenia klienta linków - tłumaczy Błażej Miernikiewicz.

Ile osób zajmuje się w Polsce usługami SEO, nie wiadomo, ale można je liczyć w setkach. Większość to jedno- lub kilkuosobowe firmy, a często studenci kierunków informatycznych. Nie więcej niż 50 to średnie i duże firmy specjalizujące się w marketingu w wyszukiwarkach, na który oprócz SEO składa się też SEM (reklama w wyszukiwarkach). Koszt usługi zależy od wielu zmiennych, ale miesięczny ryczałt na usługę pozycjonowania w niektórych firmach zaczyna się od 400 zł. Wydatki, w zależności od wielkości firmy, wynoszą od kilku tysięcy do nawet kilku milionów złotych rocznie na SEO.

- Wartość rynku też trudno zmierzyć, bo największe firmy najczęściej oferują SEO w pakiecie z SEM - tłumaczy Adam Oskaldowicz.

Zdaniem Błażeja Miernikiewicza można szacować, że wydatki na SEO zwiększą się w tym roku o od 10 do 20 proc., czyli tyle, ile wzrosnąć mogą wydatki na SEM. Podobnie, według różnych szacunków, wzrosnąć ma w tym roku - mimo recesji - cały rynek reklamy internetowej, osiągając wartość nawet 1,4 mld zł. Zarówno on, jak i Adam Oskaldowicz zgadzają się, że wydatki na samo SEO sięgać mogą już rocznie kilkudziesięciu milionów złotych.

Wydatki na reklamę internetową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

More7 Polska Sp. z o.o.

More7 Polska Sp. z o.o. to poznański producent i integrator dedykowanego systemu do zarządzania relacjami z Klientem CRM7.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »