| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Firmy transportowe protestują przeciw zniesieniu winiet

Firmy transportowe protestują przeciw zniesieniu winiet

Przewoźnicy drogowi protestują przeciwko zniesieniu opłat ryczałtowych za korzystanie z dróg oraz chcą tańszego paliwa. Brak realizacji ich postulatów spowoduje skierowanie TIR-ów na drogi lokalne, gdzie nie będą musieli płacić za przejazd.

Przedsiębiorcy domagają się tańszego paliwa, poprzez ingerencję państwa w system poboru podatków znajdujących się w cenie jednego litra paliwa. Nie jest to jednak takie proste.

W skład ceny paliwa wchodzą obciążenia publicznoprawne, czyli akcyza, VAT oraz opłata paliwowa. Na koszt paliwa składają się więc podatki oraz marża dla producenta i pośredników.

- Obecnie ok. 35 proc. ceny litra benzyny bądź oleju napędowego stanowi akcyza - zwraca uwagę Agnieszka Poręba, konsultant w Accreo Taxand.

W cenie litra benzyny zawiera się 1,56 zł akcyzy, a w litrze oleju napędowego 1,05 zł. Są to stawki kwotowe, a nie procentowe, nie rosną więc wraz z cenami paliw. Polska do 2009 roku ma wprowadzić minimalny poziom akcyzy obowiązującej w UE, czyli 302 euro za tonę paliwa.

Obniżenie podatków zawartych w cenie paliw mogłoby się przyczynić do obniżki ceny detalicznej.

- Zmniejszenie stawki akcyzy zmniejszy również podstawę do naliczania VAT - dodaje Ewa Socha, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek.

Ministerstwo Finansów nie zamierza jednak obniżać akcyzy zawartej w paliwach. Zdaniem MF obniżka akcyzy nie przyniesie zamierzonych efektów. Na taki ruch nie pozwalają również zbyt niskie wpływy z tego podatku w tym roku.

- Benzyna to tylko 24 proc. rynku konsumpcji paliw. Obniżka akcyzy nie gwarantuje obniżki cen benzyny, a tworzy ryzyko upomnienia ze strony Unii - podkreśla Jacek Kapica, wiceminister finansów. Upomnienie to mogłoby być związane z minimalnymi stawkami akcyzy obowiązującymi kraje unijne, które dotyczą również Polski.

Kłopoty ze wzrostem cen paliw mamy nie tylko my. W innych krajach Unii również daje się zauważyć sukcesywny wzrost kosztów transportu związany z wyższymi cenami paliw. Windowaniu cen paliw przez firmy paliwowe próbują się przeciwstawić państwa, interweniując w różny sposób. Jednym z przykładów na wpływanie na cenę paliw jest pomysł włoskiego ministra finansów Giulio Tremontiego, który chce nałożyć na dochody importerów ropy naftowej, którzy zarabiają na wzroście cen paliw, tzw. podatek Robin Hooda. U nas na razie nie ma takich pomysłów, ale też nie planuje się obniżki akcyzy stanowiącej dość istotny element ceny.

Przedsiębiorcy, dla których paliwo stanowi jeden ze znacznych kosztów prowadzonej działalności, muszą mieć świadomość, że samo obniżenie podatków zawartych w cenie paliwa nie musi oznaczać niższej ceny. Dla niektórych korzystniejsze byłyby zmiany wprowadzone do ustawy o VAT przy odliczaniu tego podatku z tytułu zakupionego paliwa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »