REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Związkowcy hamują wydawanie regulaminów wynagrodzeń

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Pracodawcy chcą nowelizacji kodeksu pracy, która uniemożliwiłaby związkowcom paraliżowanie trybu wydawania regulaminu wynagradzania.

REKLAMA

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę, który zatrudnia więcej niż 20 osób, do wydania regulaminu wynagradzania. Jego treść musi ustalić ze związkami zawodowymi. Jeśli w zakładzie działa tylko jeden związek, wówczas nie obowiązuje go żaden termin, w którym musi oni przygotować opinię w sprawie regulaminu. Związkowcy mogą więc skutecznie blokować jego wydanie, choć kodeks pracy zobowiązuje do tego pracodawcę. PKPP Lewiatan domaga się zmiany artykułu 772 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.), który reguluje tryb ustalania warunków wynagrodzenia w firmie. Obecnie obowiązująca procedura znalazła się na czarnej liście barier przygotowanej przez PKPP Lewiatan i przekazanej sejmowej Komisji Przyjazne Państwo.

REKLAMA

- W kodeksie powinien znaleźć się przepis, który zobowiązywałby wszystkich związkowców do wydania opinii w sprawie regulaminu w określonym terminie, np. 30 dni - mówi Jacek Męcina, ekspert PKPP Lewiatan.

Podkreśla, że choć obecnie obowiązujące przepisy umożliwiają związkom zablokowanie prac nad regulaminem, to jednak w praktyce nie są dla nich korzystne. Jeśli bowiem pracodawca nie wyda regulaminu, wówczas sam będzie określał warunki wynagrodzenia pracowników.

- W takich sytuacjach Państwowa Inspekcja Pracy może jednak wystąpić do niego o wydanie regulaminu, bo przecież zobowiązuje go do tego kodeks pracy - mówi Andrzej Radzikowski, wiceprzewodniczący OPZZ.

REKLAMA

Potwierdza to Barbara Kaszycka, rzecznik i inspektor pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Kielcach. Podkreśla jednak, że przepis art. 772 zawiera lukę, bo zobowiązuje pracodawców do wydania regulaminu, choć jest to czynność niezależna wyłącznie od ich woli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ta sprzeczność utrudnia pracę inspektorów i powinna być usunięta z kodeksu, choćby poprzez wprowadzenie terminu, do którego obie strony powinny przeprowadzić negocjacje w sprawie regulaminu. Potem pracodawca mógłby wydać regulamin - dodaje.

Ze względu na niejasne prawo, w sytuacji gdy wbrew prawu w zakładzie pracy nie obowiązuje regulamin, inspektorzy pracy występują obecnie do pracodawcy jedynie o jego wydanie. Nie stosują natomiast surowszych kar, np. nie nakładają mandatów.

Do pomysłu zmiany art. 772 sceptycznie nastawieni są związkowcy.

- W praktyce pracodawcy mogą nie chcieć się dogadać ze związkami, a po terminie zakończenia negocjacji sami określać warunki płacy - uważa Andrzej Radzikowski.

Jego zdaniem kodeks pracy powinien się zmienić, ale tak, aby większą rolę w stosunkach pracy odgrywała instytucja mediacji między pracodawcami a pracownikami.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

OPINIA

KATARZYNA DULEWICZ

radca prawny i partner kancelarii CMS Cameron McKenna

Prawo dotyczące ustalania regulaminu wynagradzania w zakładzie pracy, w którym nie obowiązuje układ zbiorowy, to przykład absurdu prawnego. W kodeksie pracy powinien znaleźć się przepis, zgodnie z którym związki zawodowe powinny być zobowiązane do wydania opinii w sprawie regulaminu wynagradzania w ciągu określonego terminu (np. 30 dni). Jeśli tego nie zrobią, wówczas pracodawca sam ustaliłby treść takiego regulaminu. Jeżeli natomiast przygotują stanowisko w terminie, pracodawca powinien być zobowiązany do uwzględnienia ich propozycji w regulaminie. W ten sposób związkowcy nie mogliby paraliżować procesu wydawania aktów prawa wewnętrznego w firmie i mieliby zagwarantowane, że ich opinia w sprawie płacy nie będzie pominięta przez pracodawcę. Z kolei szefowie nie musieliby już łamać przepisów, bo mogliby wydawać regulamin w sytuacji, gdy zobowiązuje ich do tego kodeks pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA