| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Sprzedamy produkty za ponad 8 mld euro

Sprzedamy produkty za ponad 8 mld euro

W handlu żywnością pobijemy ubiegłoroczny rekordowy wynik - eksport produktów rolno-spożywczych będzie o około 2 mld euro wyższy od importu.

W naszym eksporcie co dziesiąte euro pochodzi już ze sprzedaży żywności. Przemysł rolno-spożywczy razem z branżą samochodową, produkcją sprzętu rtv i agd stał się motorem ciągnącym polską gospodarkę. Tłuste lata w handlu produktami rolno-spożywczymi pojawiły się po naszym wstąpieniu do Unii Europejskiej.

– Zniknęły wtedy cła i inne opłaty oraz limity i kontyngenty w wymianie towarowej ze Wspólnotą. Naszym atutem stała się stosunkowo niska cena produktów rolno-spożywczych, gdyż robociznę mamy tanią – tłumaczy Wanda Chmielewska-Gil z Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa. Nie mniej ważna stała się wysoka jakość oferowanej żywności, a jest to efekt restrukturyzacji przemysłu spożywczego, którego inwestycje były trafione i przeprowadzone w odpowiednim czasie.

W rezultacie w 2004 roku, w pierwszym roku naszego członkostwa w UE, eksport żywności zwiększył się o 31 proc. w stosunku do roku poprzedniego i wyniósł ponad 5,2 mld euro. Natomiast w roku ubiegłym sprzedaż produktów rolno-spożywczych przekroczyła 7 mld euro i wzrosła o 35 proc. Ten rok będzie także bardzo dobry.

– Trudno jednak oczekiwać, aby w trzecim z kolei roku eksport żywności wzrósł o ponad 30 proc., ponieważ nie da się już tak szybko zwiększać produkcji. Można spodziewać się, że sprzedaż produktów rolno-spożywczych na zagranicznych rynkach zwiększy się o około 15 proc. i przekroczy 8 mld euro – mówi Wiesław Łopaciuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zdaniem Wiesława Łopaciuka eksportowi żywności nie zaszkodził mocny złoty, a obecne osłabienie naszej waluty zwiększy rentowność sprzedaży na zagranicznych rynkach. Eksport będzie rosnąć przede wszystkim dlatego, że procentować będą mocne i trwałe więzi naszych producentów z rynkiem unijnym. Na wyniki branży nie ma większego wpływu zakaz importu z Polski mięsa i innych produktów, wprowadzony przez Rosję i Ukrainę. Po pierwsze dlatego, że udział tych krajów w naszym eksporcie jest stosunkowo niewielki, a zakaz importu nie jest w pełni skuteczny – na przykład nasze mięso trafia do Rosji przez inne kraje.

W następnych latach można się spodziewać dalszego wzrostu eksportu żywności, ponieważ nasze firmy wyruszyły już także na podbój Dalekiego Wschodu – do Japonii – oraz przymierzają się do olbrzymiego rynku chińskiego. W promocji polskiej żywności na zagranicznych rynkach pomaga Bruksela, które dofinansowuje kampanie reklamujące nasze wyroby – na przykład żywność ekologiczną czy mrożonki.

Janusz K. Kowalski

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »