| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > ABC szkoleń > Rynek usług szkoleniowych w Polsce

Rynek usług szkoleniowych w Polsce

Chcąc związać swą karierę zawodową z określoną branżą, dobrze jest najpierw wziąć pod przysłowiową lupę jej obecną sytuację, zapotrzebowanie oraz prognozy. Praca każdego specjalisty wymaga ciągłego doskonalenia swych umiejętności, a także konsekwentnego ukierunkowywania własnego rozwoju. Jest to proces pochłaniający mnóstwo czasu i energii. Nie inaczej rzecz ma się na rynku szkoleniowym.

Rozkwit branży trwał do roku 2000. Firmy nie nadążały z realizacją zamówień. Niestety zła sytuacja gospodarki w okresie poprzedzającym wstąpienie do Unii Europejskiej, stała się trudnym sprawdzianem dla większości organizacji. Zaostrzająca się konkurencja sprawiła, że wiele z nich upadło. Z kolei te, które przetrwały - z opresji wyszły silniejsze. Kluczem do sukcesu niejednokrotnie okazały się intensywne zabiegi w trosce o podnoszenie jakości proponowanych usług oraz ich profesjonalizację.

Z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dostępne stały się znaczące środki finansowe Europejskiego Funduszu Społecznego. Tak duży zastrzyk gotówki przyczynił się do ponownego boomu na rynku szkoleń. Pozytywnie rozpatrywane wnioski o dofinansowania umożliwiały intensywny rozwój branży. Popyt na usługi tego typu znacząco wzrósł, co wywołało oddźwięk w postaci powoływania do życia kolejnych firm trudniących się przekazywaniem wiedzy z konkretnych obszarów. Przed nastaniem ogólnoświatowego kryzysu w roku 2009, wartość rynku szkoleniowego w Polsce w okresie szczytowej prosperity według danych z portalu bankier.pl szacowano na 2,5 mld złotych.

Chociaż gospodarcze problemy ostatnich lat w znacznym stopniu ominęły nasz kraj, to echa trudnej sytuacji na rynkach światowych mimo wszystko znalazły swój negatywny oddźwięk w branży. Ostrożność przedsiębiorców przed podzieleniem losów swych kolegów po fachu z zagranicy spowodowała znaczne cięcia budżetowe i powszechność polityki „zaciskania pasa”. Według HRstandard.pl w 2010 roku aż 70% firm przyznało się do ograniczenia wydatków na szkolenia pracowników z powodu gospodarczych perturbacji.

Sytuacja bieżąca

Mimo niekorzystnej koniunktury i początkowego impasu, sytuacja wydaje się stabilizować. Co prawda konkurencja znowu się zaostrzyła, a klienci analizują teraz oferty o wiele staranniej i stawiają wyższe wymagania, jednak rynek zaczyna się ożywiać. Niestety, nie zważając na jeszcze nieugruntowaną poprawę, zdecydowano się wprowadzić z dniem 1 stycznia tego roku 23% stawkę podatku VAT na usługi szkoleniowe. Wymusiło to znaczące podwyżki cen świadczeń, ale na szczęście nie wpłynęło na branżę aż tak negatywnie, jak się spodziewano.

Bardzo trudno jest o rzetelne dane na temat bieżącego stanu rynku szkoleniowego. Większość raportów cechuje fragmentaryczność omawianych zagadnień oraz rozbieżności wynikające z trudności dostępu do rzetelnych źródeł. W roku 2008 dominowały szkolenia kompetencji IT, umiejętności interpersonalnych, sprzedaży, obsługi klienta, telemarketingu, a także negocjacji. Na podstawie danych z badań portalu pbonline.pl przeprowadzonych w 2010 roku dowiadujemy się, że największą popularnością cieszą się szkolenia z zakresu podatków (38%), prawa pracy (37%) oraz kadr i płac (37%). Z kolei najmniejsze zainteresowanie dotyczy rozwoju kompetencji w kierunku sposobów reklamowania i promocji firmy (10%), zamówień publicznych (10%), controlingu w przedsiębiorstwach (9%), wykorzystania MS Office w praktyce (8%), a także źródeł finansowania działalności gospodarczej lub inwestycji (6%).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »