| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jak wypowiedzieć umowę na okres próbny

Jak wypowiedzieć umowę na okres próbny

Zawarliśmy z pracownikiem umowę na okres próbny, którą następnie wypowiedzieliśmy. Pracownik złożył w sądzie pozew, w którym podnosi zarzut, że umowa została wypowiedziana niezgodnie z prawem, ponieważ w umowie nie było klauzuli o możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy. Proszę o informację, czy w umowie o pracę na okres próbny musi być zawarta klauzula umożliwiająca rozwiązanie umowy za pomocą wypowiedzenia?


Czy taka klauzula może być zamieszczona np. w informacji do umowy dla pracownika, w której jest punkt „długość okresu wypowiedzenia umowy będzie ustalana zgodnie z art. 34 lub 36 Kodeksu pracy”? - pyta czytelnik.

 

Umowa o pracę na okres próby nie musi zawierać klauzuli umożliwiającej wcześniejsze rozwiązanie umowy. Umowa taka może być wcześniej rozwiązana za wypowiedzeniem, bez wypowiedzenia bądź za porozumieniem stron.

 

W informacji o warunkach zatrudnienia pracodawca powinien zawrzeć informacje o podstawowych warunkach zatrudnienia oraz przysługujących pracownikowi uprawnieniach. Taką informację należy wręczyć pracownikowi w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Powinien to być odrębny dokument, a nie np. załącznik do umowy. Ze względu na to, że taki dokument nie jest częścią umowy, nie może zawierać postanowień kształtujących prawa i obowiązki pracowników.

 

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna dotyczyć:

• obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

• częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

• wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

• obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

• układu zbiorowego, którym pracownik jest objęty (art. 29 § 3 k.p.).

 

Umowa o pracę na okres próbny jest rodzajem umowy na czas określony i może poprzedzać każdą umowę o pracę, zarówno terminową, jak i bezterminową. Celem tego rodzaju umów jest sprawdzenie pracownika czy posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania pracy na danym stanowisku pracy.

 

Umowa może zostać zawarta maksymalnie na okres 3 miesięcy. Zawarcie umowy na dłuższy okres jest błędem i jest zawsze nieważne jako sprzeczne z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa pracy. Takie określenie długości trwania umowy na okres próbny powoduje, że umowa będzie zawarta na okres maksymalnie 3 miesięcy. Natomiast przepisy nie określają minimalnego czasu, na jaki może być zawarta umowa na okres próbny, dlatego taka umowa może zostać zawarta np. na miesiąc.

 

Generalnie umowa zawarta na okres próbny rozwiązuje się z upływem okresu, na który została zawarta. W sytuacji gdy pracodawca stwierdzi, że pracownik nie ma odpowiednich kwalifikacji lub nie wywiązuje się w zadowalający sposób z powierzonych obowiązków, może rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę na kilka sposobów.

 

Umowa taka może zostać rozwiązana:

• za pomocą porozumienia stron,

• bez wypowiedzenia,

• za wypowiedzeniem.

 

W ostatnim przypadku pracodawca musi pamiętać o terminach wypowiedzenia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »