| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Wynagrodzenie za wadliwie wykonaną pracę

Wynagrodzenie za wadliwie wykonaną pracę

W przypadku gdy pracownik wykonał swoją pracę w sposób wadliwy ze swej winy, to wynagrodzenie mu nie przysługuje. Jeśli zaś na skutek zawinionego przez niego działania lub zaniechania powstał produkt lub usługa o obniżonej wartości – pracownikowi należy się wynagrodzenie w obniżonej wysokości.

WAŻNE!

Pozbawienie pracownika prawa do wynagrodzenia może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy zostanie wykazane, że wadliwe wykonanie produktów lub usług nastąpiło z winy konkretnego pracownika.

Za niewystarczające należy uznać wskazanie przez pracodawcę, że odpowiedzialność za wadliwie wykonane produkty ponosi cała brygada, w której pracował także dany pracownik. Pracodawca musi bowiem ustalić, kto konkretnie jest odpowiedzialny za wadliwość wykonanej pracy i tę osobę obciążyć odpowiedzialnością, a co za tym idzie, może ewentualnie odmówić jej prawa do wynagrodzenia za taką pracę.

Należy również pamiętać, że między wadliwym wykonaniem produktu lub usługi a zawinionym przez pracownika działaniem lub zaniechaniem musi istnieć również związek przyczynowo-skutkowy. Wadliwość wykonanego produktu lub usługi musi być normalnym następstwem zachowania pracownika w tym sensie, że sposób, w jaki pracownik wykonał swoje obowiązki, co do zasady prowadzi do wynikłego skutku.

Udowodnienie faktu, że wadliwość wykonanego przez pracownika produktu lub usługi jest zawiniona zachowaniem pracownika, ciąży na pracodawcy. To pracodawca bowiem wywodzi skutki prawne z tej okoliczności.

Podobnie jak zawinione przez pracownika wadliwe wykonanie produktu lub usługi - również wykonanie pracy o obniżonej wartości ma wpływ na wysokość przysługującego pracownikowi wynagrodzenia (art. 82 § 1 k.p.). Jeżeli pracownik w sposób zawiniony wykonał produkt lub usługę o obniżonej jakości, to wynagrodzenie pracownika ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Pracodawca nie ponosi zatem ryzyka związanego z nierzetelnym i niesumiennym wykonywaniem obowiązków pracowniczych, którego następstwem jest źle wykonana praca.

Jeśli pracownik usunął wadę wytworzonego przez siebie produktu lub usługi, należy mu się wynagrodzenie odpowiednie do jakości naprawionej wady. Warto przy tym jednak pamiętać, że pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie za czas dokonywanej naprawy (art. 82 § 2 k.p.). Nie ma więc znaczenia, czy usuwanie tych wad miało miejsce w czasie pracy czy w godzinach nadliczbowych. Brak jest bowiem rekompensaty za wykonanie tejże pracy.

Przykład

Pracownik biura księgowego wykonał sprawozdanie finansowe. Jak się jednak okazało, z uwagi na nieuwzględnienie przez niego kilku istotnych danych, sprawozdanie było wykonane wadliwie. Pracownik musiał zatem naprawić swój błąd i poprawić sprawozdanie. Co do zasady, pracownik wykonuje swoja pracę od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00. W związku z zaistniałymi okolicznościami pracownik musiał jednego dnia zostać w pracy do godziny 22.00 i domagał się od pracodawcy wynagrodzenia oraz dodatków z tytułu pracy nadliczbowej w tym dniu. Żądanie pracownika jest jednak bezpodstawne - za czas usuwania zawinionych przez pracownika wad usługi czy produktu, nie przysługuje wynagrodzenie.

Monika Wacikowska 

Podstawa prawna:

• art. 80, 81, 82, art. 100 § 1, art. 300 Kodeksu pracy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe "KOMP-BIUR" sp. z o.o.

Kompleksowa obsługa księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »