REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można anulować zwrócone przez kontrahenta faktury

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy anulowanie faktur jest możliwe, gdy kontrahent odsyła nam je niepodpisane? Czy w takim przypadku należy wystawić faktury korygujące? Taką interpretację otrzymaliśmy z urzędu skarbowego. Taki sposób postępowania utrudnia nam działalność, gdyż kontrahenci, którzy odesłali faktury, nie chcą również przyjmować faktur korygujących.

RADA

REKLAMA

Brak przepisów regulujących anulowanie faktur uniemożliwia jednoznaczną odpowiedź na zadane pytanie. Zarówno sądy, jak i organy podatkowe zajmują sprzeczne stanowiska. Ze względów bezpieczeństwa powinni Państwo zastosować się do stanowiska urzędu. Według większości sądów i organów podatkowych właśnie wysłanie faktur do kontrahenta stanowi wprowadzenie ich do obrotu prawnego, co uniemożliwia ich anulowanie. Można się jednak spotkać ze stanowiskiem przeciwnym.

UZASADNIENIE

Chociaż nie wynika to wprost z przepisów, przyjmuje się, że podatnicy mogą anulować wystawione faktury.

Dopuszczalność anulowania faktur potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 grudnia 2000 r. (sygn. akt III SA 1715/99, publ. „Przegląd Podatkowy” 2001/5/61), który jest aktualny również obecnie. Sąd stwierdził, że (...) możliwość „anulowania” faktur (...), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopuszczalność anulowania faktur potwierdzają zarówno sądy w aktualnie wydawanych orzeczeniach, jak i organy podatkowe.

REKLAMA

Z przedstawionego wyroku wynika również, że anulowanie faktury jest możliwe tylko wtedy, gdy faktura ta nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Pojawia się pytanie, kiedy dochodzi do „wprowadzenia faktury do obrotu prawnego”. W tym przypadku zarówno organy podatkowe, jak i sądy zajmują sprzeczne stanowiska.

Większość sądów uważa, że (...) o wprowadzeniu faktury do obrotu prawnego można mówić niewątpliwie wówczas, gdy została ona odebrana przez nabywcę, co oznacza, że w takim przypadku, wystawca faktury nie ma już możliwości dokonania jej anulowania, a może tylko dokonać jej korekty na zasadach określonych stosownymi przepisami (np. skorygować ją do „0”). Nie może budzić przy tym wątpliwości, że pojęcia „wprowadzenie do obrotu” nie można rozumieć inaczej, jak tylko przez fakt ich doręczenia kontrahentowi (por. wyrok NSA z dnia 16 lutego 2005 r., w sprawie o sygn. akt FSK 1559/04, nie publ., a także wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 czerwca 2004 r., w sprawie o sygn. akt III SA 238/03 oraz w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 3463/08 - oba nie publ. (WSA w Lublinie w wyroku z 28 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 752/08).

Trzeba jednak zauważyć, że część organów podatkowych prezentuje bardziej liberalne stanowisko. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPP1/443-509/09-2/AP), w której czytamy, że możliwe jest (...) anulowanie niesłusznie wystawionej faktury, pod warunkiem jednakże, iż nie doszło do faktycznego wykonania usług będących przedmiotem zawartej umowy, oraz że przedmiotowa faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego - dokonano zwrotu faktury oraz nie uwzględniono jej w ewidencjach kontrahenta.

Zasady wystawiania faktur

REKLAMA

Z kolei w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z 28 listopada 2005 r. (sygn. PP/443-174-1/05) organ podatkowy, dopuszczając możliwość anulowania faktur, wskazał, że możliwe jest to (...) w przypadku, gdy nieodebrana przez adresata z różnych przyczyn faktura lub skutecznie niedoręczona nabywcy usługi nie zostanie rozliczona przez sprzedającego za miesiąc wystawienia tej faktury w deklaracji VAT-7.

Reasumując, brak przepisów regulujących anulowanie faktur uniemożliwia jednoznaczną odpowiedź na zadane pytanie. Według autora stanowisko przedstawione w otrzymanej przez Państwa interpretacji jest słuszne. Wysłanie faktur do kontrahenta stanowi wprowadzenie ich do obrotu prawnego, co uniemożliwia ich anulowanie. Zatem konieczne jest wystawianie faktur korygujących. Można się jednak spotkać (w tym wśród organów podatkowych) ze stanowiskiem przeciwnym.

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 116, poz. 979

Tomasz Krywan

 

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA