| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Problematyczne koszty

Problematyczne koszty

W razie wątpliwości, czy dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, można zwrócić się do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

- w Poznaniu jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: dolnośląskim, lubuskim lub wielkopolskim,

- w Warszawie jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim lub mazowieckim.


Jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwy miejscowo do wydania interpretacji indywidualnej jest Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Aby uzyskać interpretację, należy złożyć wniosek na formularzu, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (DzU nr 112, poz. 771). Od złożonego wniosku w ciągu 7 dni należy uiścić opłatę w kwocie 75 zł. Konsekwencją niezapłacenia tej kwoty będzie pozostawienie wniosku bez rozpoznania.


Niestety na wydanie interpretacji trzeba poczekać. Co prawda, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak jak stanowi dalej art. 14 d ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) - nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W związku z tym należy liczyć się, że termin „niezwłocznie” będzie oznaczał właśnie owe 3 miesiące. Poniżej są omówione te wydatki, z którymi podatnicy miewają problemy interpretacyjne przy zaliczeniu ich do kosztów uzyskania przychodu.


Nie ma już chyba firm, w których nie byłoby telefonów stacjonarnych czy też komórkowych. Ich używanie wiąże się z ponoszeniem określonych (często niemałych) wydatków. Powstaje zatem pytanie, czy wszystkie wydatki ponoszone w związku z wykorzystywaniem telefonów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwłaszcza w sytuacji, gdy telefony służą pracownikom nie tylko do prowadzenia rozmów służbowych, ale i prywatnych.


Przy rozmowach służbowych raczej nie pojawiają się wątpliwości, jednak zaliczenie wydatków związanych z prowadzeniem przez pracowników prywatnych rozmów budzi już kontrowersje. Zdaniem organów skarbowych kosztem nie może być część wydatków przypadająca na prywatne rozmowy pracownika, gdyż nie ma ona związku z prowadzaną przez podatnika działalnością gospodarczą. Problem taki powstaje w szczególności w sytuacji, gdy pracodawca w związku z przyznaniem pracownikowi telefonu komórkowego zawiera z pracownikiem umowę, w której określa kwotę, jaka będzie przysługiwała pracownikowi na rozmowy prywatne. Nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie, chociaż taki wydatek może zostać zakwalifikowany jako część wynagrodzenia pracownika, a tym samym z tego tytułu może stanowić koszt uzyskania przychodu. Stąd w praktyce najczęściej spotyka się umowy, w których zostaje określony ogólny limit kosztów połączeń, który pracodawca uznaje za rozmowy służbowe.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jan Majczyk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »