| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Z praktyki HR > Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Właściwy dobór pracownika na stanowisko wymaga przygotowania „matrycy porównań”, swoistego wzorca kwalifikacji poszukiwanego kandydata. Chodzi tu o sporządzenie profilu wymagań stanowiska – profilu kwalifikacyjnego stanowisk.

Co zawiera profil kwalifikacyjny

Profil kwalifikacyjny zawiera wymagania dla np.:

  • wiedzy – znajomość zagadnień na dany temat (z dziedziny merytorycznej stanowiska, ekonomii, prawa, innych),
  • umiejętności – praktyczne właściwości ukazane w działaniu (interpersonalne, rozwiązywania problemów, negocjacyjne, obsługi urządzeń, inne),
  • cech psychologicznych – predyspozycje wpływające na postawy, zachowania, osobowość, temperament (asertywność, samoocena, poziom potencjału intelektualnego),
  • poziomu doświadczenia – gotowość do osiągania w krótkim okresie założonych standardów pracy (przebieg kariery zawodowej, obycie się ze stanowiskiem pracy),
  • wymogów formalnych – podstawowe kompetencje, uprawnienia do wykonywania danej pracy (uprawnienia, kursy, licencje, prezencja, poziom zdrowia).

Profil kwalifikacyjne na to samo stanowisko różnią się w zależności od etapu rozwoju danej firmy, celów strategicznych firmy, obowiązującej kultury firmy.

Przeczytaj również: Jak odnaleźć się w nowej pracy? - porady

Co zawiera opis stanowiska

Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.

Opis stanowiska zawiera np.:

  • formalną nazwę stanowiska,
  • osobę na stanowisku podległą służbowo,
  • osobę na stanowisku sprawującą nadzór,
  • zastępstwa aktywne,
  • zastępstwa pasywne,
  • szczególne uprawnienia,
  • zakres współpracy z innymi podmiotami,
  • udział w komisjach i zespołach,
  • kryteria oceny pracy,
  • podstawowe zadania,
  • wymagania kwalifikacyjne przedmiotowe na stanowisku.

Polecamy serwis Szkolenia

Autor: Tadeusz Listwan. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kadrami.Wydawnictwo C.H. Beck.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.
Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »