| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Z praktyki HR > Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Właściwy dobór pracownika na stanowisko wymaga przygotowania „matrycy porównań”, swoistego wzorca kwalifikacji poszukiwanego kandydata. Chodzi tu o sporządzenie profilu wymagań stanowiska – profilu kwalifikacyjnego stanowisk.

Co zawiera profil kwalifikacyjny

Profil kwalifikacyjny zawiera wymagania dla np.:

  • wiedzy – znajomość zagadnień na dany temat (z dziedziny merytorycznej stanowiska, ekonomii, prawa, innych),
  • umiejętności – praktyczne właściwości ukazane w działaniu (interpersonalne, rozwiązywania problemów, negocjacyjne, obsługi urządzeń, inne),
  • cech psychologicznych – predyspozycje wpływające na postawy, zachowania, osobowość, temperament (asertywność, samoocena, poziom potencjału intelektualnego),
  • poziomu doświadczenia – gotowość do osiągania w krótkim okresie założonych standardów pracy (przebieg kariery zawodowej, obycie się ze stanowiskiem pracy),
  • wymogów formalnych – podstawowe kompetencje, uprawnienia do wykonywania danej pracy (uprawnienia, kursy, licencje, prezencja, poziom zdrowia).

Profil kwalifikacyjne na to samo stanowisko różnią się w zależności od etapu rozwoju danej firmy, celów strategicznych firmy, obowiązującej kultury firmy.

Przeczytaj również: Jak odnaleźć się w nowej pracy? - porady

Co zawiera opis stanowiska

Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.

Opis stanowiska zawiera np.:

  • formalną nazwę stanowiska,
  • osobę na stanowisku podległą służbowo,
  • osobę na stanowisku sprawującą nadzór,
  • zastępstwa aktywne,
  • zastępstwa pasywne,
  • szczególne uprawnienia,
  • zakres współpracy z innymi podmiotami,
  • udział w komisjach i zespołach,
  • kryteria oceny pracy,
  • podstawowe zadania,
  • wymagania kwalifikacyjne przedmiotowe na stanowisku.

Polecamy serwis Szkolenia

Autor: Tadeusz Listwan. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kadrami.Wydawnictwo C.H. Beck.

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.
Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Szlachcic

Analityk Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »