| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Ułomności firm są tworzone przez jej zdolności

Ułomności firm są tworzone przez jej zdolności

Miarą czy jesteś w czymś wyjątkowo dobry jest to, że talent ten powinien tworzyć jakąś bliźniaczą ułomność, słabą stronę. Wysoki człowiek nadaje się na koszykarza, ale niezbyt na rajdowca. Zwinny napastnik nie jest w stanie walczyć fizycznie z twardym obrońcą, choć może go wyprzedzić. Firmy w których ceni się regulamin i procedury kiepsko radzą sobie z improwizowaniem i wykorzystywaniem na bieżąco pojawiających się szans. Jeśli cenisz punktualność w dostawach, to nie bierz się za dostarczanie produktów firm trzecich.

Kiedy menedżerowie usiłują się uporać z problemem innowacji, instynktownie starają się wyznaczyć do tego kompetentnych ludzi. Ale kiedy już znajdą właściwych ludzi, zbyt wielu menedżerów zakłada, że organizacja, w której będą oni pracowali, także będzie w stanie odnieść sukces na tym polu. A to jest niebezpieczne – ponieważ zdolności organizacji istnieją niezależnie od ludzi, którzy w nich pracują.

Zdolności organizacji tkwią w dwóch miejscach. Pierwszym są procesy – metody, za których pośrednictwem ludzie nauczyli się przekształcać nakłady pracy, energii, materiałów, informacji, pieniędzy i technologii w produkcję o wyższej wartości. Drugim są wartości wyznawane przez daną organizację, czyli kryteria, na jakich opierają się menedżerowie i pracownicy organizacji przy podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru priorytetów. Ludzie są dość elastyczni, można ich zatem wyszkolić tak, by dobrze sobie radzili z całkiem różnymi rzeczami. Na przykład pracownik IBM może bez trudu zmienić sposób pracy i sprawdzić się w małej, dopiero rozpoczynającej działalność firmie.

Przeczytaj również: Czy wyścig szczurów to już przeżytek?

Tymczasem procesy i wartości nie są elastyczne. Proces, który jest efektywny przy kierowaniu projektowaniem minikomputerów, będzie nieefektywny na przykład przy kierowaniu projektowaniem biurowego komputera osobistego. Podobnie, wartości powodujące, że zatrudnieni traktują priorytetowo projekty opracowywania produktów o wysokiej opłacalności, nie mogą jednocześnie przyznawać pierwszeństwa produktom o niskich marżach. Te same procesy i wartości, które konstytuują zdolności danej organizacji w jednym kontekście, określają zarazem jej ułomności w innym.

Fragment pochodzi z książki „Przełomowe innowacje” Claytona M. Christensena (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ludzie są dość elastyczni, można ich zatem wyszkolić tak, by dobrze sobie radzili z całkiem różnymi rzeczami.
Ludzie są dość elastyczni, można ich zatem wyszkolić tak, by dobrze sobie radzili z całkiem różnymi rzeczami.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Marta Wilczkowska

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »