| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak sprzedać własną firmę?

Jak sprzedać własną firmę?

Dobrze prosperująca firma na pewno jest źródłem regularnych i dużych dochodów. W przypadku jednak, gdy interesy idą gorzej, warto pomyśleć o sprzedaży firmy. Podobnie w przypadku, gdy potrzebujemy kapitału na jakieś nowe przedsięwzięcia.

Prowadzone przedsiębiorstwo może jak najbardziej być przedmiotem czynności prawnych, takich jak sprzedaż czy dzierżawa. Taka czynność może dotyczyć zarówno całości przedsiębiorstwa, jak i jego zorganizowanej, samodzielnej części. 

Polecamy: Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - porada

Aby ustalić, co w istocie wchodzi w skład przedsiębiorstwa, które np. chcemy sprzedać, należy posiłkować się art. 55(1) Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, w skład przedsiębiorstwa wchodzą zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, tj.:
• oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
• własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
• prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
• wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
• koncesje, licencje i zezwolenia;
• patenty i inne prawa własności przemysłowej;
• majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
• tajemnice przedsiębiorstwa;
• księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Polecamy: Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT ?

Powyższe wyliczenie jest jedynie przykładowe i nie oznacza, że przedsiębiorstwo podlega sprzedaży tylko wtedy, gdy zawiera w sobie wszystkie ww. składniki. Katalog ten może być zarówno rozszerzony, jak i zawężony. Ostateczny kształt umowy o sprzedaży przedsiębiorstwa będzie zawsze zależał od woli umawiających się stron: sprzedającego i kupującego.

Aby umowa sprzedaży przedsiębiorstwa w ogóle mogła być skuteczne, konieczne jest zachowanie szczególnej formy jej sporządzenia. Kodeks cywilny wskazuje, że do tego rodzaju sprzedaży konieczna jest umowa z podpisami notarialnie poświadczonymi, pod rygorem jej nieważności. Oznacza to, że jeżeli sprzedający i kupujący nie dochowają takiej formy, umowa nie wywrze skutków prawnych.

Z chwilą sprzedaży przedsiębiorstwa, nabywca i zbywca odpowiadają solidarnie za zobowiązanie wynikające z prowadzenia firmy, takie jak zaległe wynagrodzenia czy inne należności np. na rzecz kontrahentów. W przypadku nabywcy granica tej odpowiedzialności została ograniczona do kwoty wartości całego przedsiębiorstwa według stanu z chwili nabycia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »