| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Słowenii

Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Słowenii

Polak, który chce założyć działalność gospodarczą w Słowenii, musi wykonać takie same obowiązki rejestracyjne jak obywatel tego kraju. Najprostszą formą prowadzenia firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli samozatrudnienie.


Prowadzenie działalności gospodarczej w Słowenii regulowane jest przez kilka aktów prawnych. Najważniejsze wśród nich to kodeks handlowy (Dz.U. RS 42/2006), ustawa o rejestrze sądowym (Dz.U. RS 13/94), rozporządzenie o rejestracji przedsiębiorstw i innych osób prawnych (Dz.U. RS20/94) oraz ustawa o rejestrze przedsiębiorstw (Dz.U. RS13/95).

Samozatrudnienie, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza na własny rachunek, to jedna z najprostszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Słowenii. Przepisy prawne pozwalają, aby właściciel takiej firmy pozostawał w stosunku pracy. Ustawa bowiem nie ogranicza możliwości prowadzenia działalności gospodarczej poza stałym zatrudnieniem.

Pierwszym krokiem do utworzenia takiej firmy jest wpisanie jej do ewidencji przedsiębiorców prowadzonej przez AJPES (agencja ewidencji publicznych RS). Do tej ewidencji nie wpisuje się jednak branż, w których wymagane jest specjalne zezwolenie i które regulowane są przez ustawę rzemieślniczą oraz inne specjalne przepisy.

Wpisu można dokonać osobiście w urzędzie gminy lub za pośrednictwem portalu internetowego VEM. Firma może być prowadzona pod imieniem i nazwiskiem właściciela bądź pod wybraną przez niego nazwą.

Składając wniosek do ewidencji musimy zamieścić w nim datę, od kiedy zamierzamy pracować na własny rachunek. Ta data musi być późniejsza od dnia złożenia wniosku, nie może jednak być dłuższa niż trzy miesiące. Trzeba pamiętać także o wskazaniu firmy przedsiębiorcy oraz jej siedziby. Jeżeli nazwa firmy posiada skróconą nazwę, to również taką informację należy podać. Istnieje obowiązek podania numeru PESEL, NIP oraz danych teleadresowych przedsiębiorcy oraz przedstawiciela firmy (o ile go posiada).

Kolejnym ważnym elementem wniosku jest określenie przedmiotu wykonywanej działalności. Jeżeli przedsiębiorca jest zatrudniony dodatkowo gdzie indziej, musi o tym także poinformować we wniosku. Prawo wymaga, aby przyszły właściciel złożył oświadczenie, że nie posiada nieuregulowanych zobowiązań.

Kolejny etap to zgłoszenie do urzędu skarbowego, które odbywa się poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Następnie o podjęciu działalności należy poinformować zakład ubezpieczeń zdrowotnych. Przedsiębiorca może rozpocząć działalność, jeżeli został wpisany do ewidencji oraz spełnia wymagania przepisów regulujących prowadzenie określonej działalności.

Ważne!

Przedsiębiorca odpowiada całym majątkiem osobistym za zobowiązania firmy, a z przychodów rozlicza się według stawek podatku dochodowego od osób fizycznych

ADRESY INTERNETOWE

www.japti.si - strona internetowa agencji RS ds. promocji gospodarczej i inwestycji zagranicznych, na której znajduje się wykaz branż, których prowadzenie wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji

www.ozs.si - strona internetowa izby rzemieślniczej

www.nepremicnine.si21.com, www.nepremicnine.net - na tych stronach można uzyskać informacje o wolnych powierzchniach biurowych

www.bsi.si/l - strona zawiera wykaz banków słoweńskich

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Profika Broker

Broker ubezpieczeniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »