REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sprzedawcy towarów w ramach umów zawieranych na odległość

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc sprzedaż metodą wysyłkową, przedsiębiorca powinien przede wszystkim pamiętać, że klient ma prawo bez podania przyczyny zwrócić zakupiony towar w ciągu dziesięciu dni od jego wydania.

Coraz więcej osób dokonuje zakupów metodą wysyłkową. Dzięki temu klienci oszczędzają czas. Pamiętać jednak należy, że ten sposób nakłada na sprzedającego dodatkowe obowiązki, jakie musi spełnić względem klienta. Zawarte one zostały w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271).

REKLAMA

Obowiązki przedsiębiorcy

Przywołana umowa stanowi, że przedsiębiorca zawierający z klientem umowę na odległość musi podać mu kilka istotnych informacji. Tak więc ma obowiązek poinformowania konsumenta o swojej nazwie oraz adresie, a także numerze, pod którym zarejestrował swoją działalność. Musi także podać istotne właściwości świadczenia, jego cenę, zasady zapłaty oraz sposób, koszty i termin dostawy zamówionego towaru. Ponadto konsument powinien zostać poinformowany o miejscu i sposobie składania reklamacji. Te oraz pozostałe informacje, o których mowa w ustawie, muszą być przedstawione klientowi najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy. W ustawie zastrzeżono także, że umowa zawierana na odległość nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia. Powinna natomiast określać miejsce i sposób składania reklamacji, które nie będą powodowały nadmiernych kosztów lub trudności po stronie konsumenta.

Wykonanie umowy

REKLAMA

Ustawa reguluje również kwestię wykonania przez przedsiębiorcę umowy zawartej na odległość. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, ma on obowiązek wykonać umowę w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca nie może tego dokonać z powodu niedostępności zamówionego świadczenia, ustawa nakłada na niego obowiązek zawiadomienia o tym konsumenta i zwrócenia całej otrzymanej od niego kwoty. Musi to zrobić najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Przedsiębiorca może dostarczyć klientowi świadczenie zastępcze, jeżeli zawarł takie zastrzeżenie w umowie zawartej z klientem.

Musi ono jednak posiadać identyczną jakość, cenę, a także mieć takie samo przeznaczenie jak świadczenie, które klient zamawiał.

Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia świadczenia zastępczego i odstąpienia od umowy. Zwrot towaru następuje w takim przypadku na koszt przedsiębiorcy. Warto także dodać, że spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Odstąpienie od umowy

REKLAMA

Zgodnie z przywołaną ustawą konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy. Musi tylko złożyć przedsiębiorcy stosowne oświadczenie na piśmie. A przedsiębiorca ma obowiązek takie oświadczenie przyjąć.

Ponadto przedsiębiorca nie może zastrzec w umowie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy jedynie za zapłatą oznaczonej sumy. W razie odstąpienia przez konsumenta od umowy umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi więc zwrócić klientowi zapłatę za zakupiony towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, przedsiębiorca musi je zwrócić wraz z odsetkami ustawowymi od daty dokonania przez klienta przedpłaty.

Należy również wspomnieć, że w wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

Zawarcie umowy

W przypadku dokonywania zakupów drogą wysyłkową trzeba wiedzieć, kiedy dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Zastosowanie znajduje tutaj art. 70 par. 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że w razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, nie jest potrzebne - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

Zatem w przypadku dokonywania zakupów na odległość, np. przez internet, momentem zawarcia umowy jest chwila otrzymania przez konsumenta oświadczenia sklepu internetowego o przyjęciu złożonej przez konsumenta oferty lub chwila przystąpienia przez sklep internetowy do wykonania umowy, a więc wysłanie do kupującego zamówionego towaru.

30 dni

Termin wykonania umowy

Przedsiębiorca ma obowiązek wykonać umowę zawartą na odległość w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

REKLAMA

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA