| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Obowiązki sprzedawcy towarów w ramach umów zawieranych na odległość

Obowiązki sprzedawcy towarów w ramach umów zawieranych na odległość

Prowadząc sprzedaż metodą wysyłkową, przedsiębiorca powinien przede wszystkim pamiętać, że klient ma prawo bez podania przyczyny zwrócić zakupiony towar w ciągu dziesięciu dni od jego wydania.


Coraz więcej osób dokonuje zakupów metodą wysyłkową. Dzięki temu klienci oszczędzają czas. Pamiętać jednak należy, że ten sposób nakłada na sprzedającego dodatkowe obowiązki, jakie musi spełnić względem klienta. Zawarte one zostały w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271).

Przywołana umowa stanowi, że przedsiębiorca zawierający z klientem umowę na odległość musi podać mu kilka istotnych informacji. Tak więc ma obowiązek poinformowania konsumenta o swojej nazwie oraz adresie, a także numerze, pod którym zarejestrował swoją działalność. Musi także podać istotne właściwości świadczenia, jego cenę, zasady zapłaty oraz sposób, koszty i termin dostawy zamówionego towaru. Ponadto konsument powinien zostać poinformowany o miejscu i sposobie składania reklamacji. Te oraz pozostałe informacje, o których mowa w ustawie, muszą być przedstawione klientowi najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy. W ustawie zastrzeżono także, że umowa zawierana na odległość nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia. Powinna natomiast określać miejsce i sposób składania reklamacji, które nie będą powodowały nadmiernych kosztów lub trudności po stronie konsumenta.

Ustawa reguluje również kwestię wykonania przez przedsiębiorcę umowy zawartej na odległość. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, ma on obowiązek wykonać umowę w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca nie może tego dokonać z powodu niedostępności zamówionego świadczenia, ustawa nakłada na niego obowiązek zawiadomienia o tym konsumenta i zwrócenia całej otrzymanej od niego kwoty. Musi to zrobić najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Przedsiębiorca może dostarczyć klientowi świadczenie zastępcze, jeżeli zawarł takie zastrzeżenie w umowie zawartej z klientem.

Musi ono jednak posiadać identyczną jakość, cenę, a także mieć takie samo przeznaczenie jak świadczenie, które klient zamawiał.

Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia świadczenia zastępczego i odstąpienia od umowy. Zwrot towaru następuje w takim przypadku na koszt przedsiębiorcy. Warto także dodać, że spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »