| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Biznes ma także obowiązki społeczne

Biznes ma także obowiązki społeczne

Odpowiedzialna firma skupia się na innowacyjności i jest tak zarządzana, by uwzględniać wpływ decyzji biznesowych na otoczenie. To już nie tylko moda, ale także konieczność.


CSR (corporate social responsibility) to taki model zarządzania przedsiębiorstwem, w którym podczas podejmowania decyzji biznesowych bierze się pod uwagę także ich wpływ na otoczenie firmy - na środowisko naturalne, na ludzi wewnątrz firmy i poza nią. Aby firma mogła się rozwijać, należy ją tak prowadzić, żeby nikogo nie skrzywdzić. To wariant idealny, który międzynarodowe korporacje traktują już jako swoją misję.

W naszych warunkach gospodarczych wielu właścicieli prywatnych firm dopiero się tego uczy. A chodzi tu także o to, by spółka była odpowiedzialna za terminowe płatności wobec swoich dostawców, wobec pracowników - za zapewnienie miejsc pracy jak i godnych jej warunków. Pracownikom nie wystarczy zaproponować wysokiej pensji. Dla wielu ważna jest atmosfera i styl, w jakim zarządzana jest firma, to, czy przedsiębiorstwo pozwala pracownikom się rozwijać, czy nie dyskryminuje kobiet, młodych matek, czy nie kłamie.

Firmy, które wdrażają u siebie CSR, zyskają prędzej czy później. Jeśli prowadzą dialog z otoczeniem, słyszą, co się wokół nich dzieje, co nie działa, czego brakuje, co sądzą o nich inni ludzie, sąsiedzi, dostawcy. Ta wiedza pozwala zapobiegać kryzysom i uniknąć rozpadu przedsiębiorstwa, gdyby znalazło się ono w sytuacji kryzysowej.

Firma nie działa nigdy w próżni. Jest zależna od regulacji prawnych, samorządu, konkurencji i międzynarodowych trendów gospodarczych. Firma, która wdrożyła u siebie CSR, otwiera się na zewnątrz. Dzięki temu, że widzi i słucha, co się wokół niej dzieje, może tworzyć innowacyjne produkty.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie jednorazowe akcje. To muszą być działania o charakterze długoterminowym.

Największy obszar dla innowacyjności, która jest decydująca dla dynamicznego rozwoju nowoczesnych gospodarek, znajduje się w obszarze technologii informacyjnej.

- Jesteśmy przekonani, że inwestowanie w gospodarkę opartą na wiedzy daje szanse takim państwom jak Polska na szybkie pokonanie bariery cywilizacyjnej - mówi Marek Kosycarz, dyrektor ds. odpowiedzialności społecznej w Microsoft Polska.

Dlatego w przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu i w budowę społeczeństwa informacyjnego powinny angażować się firmy, władze centralne i samorządowe, ale przede wszystkim obywatele. Rodząca się w Polsce koncepcja odpowiedzialnego biznesu, który angażuje się w lokalne działania społeczne, buduje więcej miejsca dla społeczeństwa obywatelskiego.

reklama

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zentel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »