REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Országh
Radca prawny specjalizujący się w prowadzeniu sporów sądowych oraz windykacji należności
siłownia
siłownia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

rozwiń >

Coraz częściej spotkać można się z opinią, że kluby „sieciowe” nie mają takiej „duszy”, jak niewielkie osiedlowe siłownie. Zazwyczaj wynika to z mniejszego obłożenia ćwiczącymi, lepszą ceną, czy niepowtarzalną atmosferą tworzoną przez właściciela i jego zespół. Rozważasz stworzenie swojej siłowni lub klubu fitness? Zapoznaj się z kilkoma radami eksperta.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe wymagania i formy prowadzenia siłowni

Kluby fitness oferują szeroką gamę zajęć sportowych i rekreacyjnych. W ofercie znaleźć można zarówno jogę i stretching, jak i pilates, tabatę i sztuki walki. Warto różnicować ofertę pod kątem stopnia zaawansowania, czy rozszerzyć usługi o np. fizjoterapię. Poza ofertą, kluczowa będzie także lokalizacja oraz tytuł, jaki właścicielowi przysługuje do lokalu (np. własność, najem, użyczenie). Zawarta umowa musi gwarantować właścicielowi stabilność prowadzenia działalności oraz ochronę przed nadmiernymi podwyżkami stawek czynszu. Dodatkowo, lokal musi spełniać stosowne wymogi sanitarne, a personel posiadać kwalifikacje do prowadzenia zajęć.

Siłownię, czy klub fitness może otworzyć każdy (nie jest to działalność regulowana, wymagająca uzyskania pozwolenia lub zezwolenia – za wyjątkiem trenerów i instruktorów prowadzących zajęcia). Taką działalność można także prowadzić w dowolnej formie, tj. jako jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną (te rejestruje się w CEIDG), spółkę osobową, czy spółkę kapitałową (te rejestruje się w KRS).

Najwięcej swobody i elastyczności da jednoosobowa działalność gospodarcza. Niemniej, w jej przypadku właściciel ponosić będzie bezpośrednią i nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania swojej firmy. Ponadto, znacznie trudniej takie przedsiębiorstwo zbyć lub pozyskać dla niego dodatkowego wspólnika. Inną formą może być spółka osobowa, gdzie odpowiedzialność wspólnika jest subsydiarna (wtórna) lub spółka kapitałowa, gdzie odpowiedzialność wspólnika (akcjonariusza) jest co do zasady wyłączona. Prowadzenie spółki wiąże się jednak z większym stopniem sformalizowania oraz kosztami. Alternatywą bywa przekształcenie z czasem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

REKLAMA

Należy pamiętać o właściwym wskazaniu PKD. Najczęściej będzie to kod 93.13.Z - Działalność klubów fitness. podklasa ta obejmuje działalność klubów fitness, studiów jogi, studiów pilates, studiów tai chi, instruktaż prowadzony przez kluby fitness, studia jogi i podobne obiekty. Jednakże nie obejmuje ona działalności indywidualnych nauczycieli/trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z. Dodatkowo, warto wskazać kod 93.19.Z Działalność sportowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie klubu fitness

Prowadzący siłownię lub klub fitness nie ma możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, czy karty podatkowej, a więc skorzystać może wyłącznie z opodatkowania na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub z opodatkowania metodą liniową.

Opodatkowanie na zasadach ogólnych stanowi podstawową formę opodatkowania, która pozwala na płacenie podatku w wysokości 12%, uwzględniając kwotę wolną od podatku, lub 32% od nadwyżki ponad tę kwotę. Rozliczając się na zasadach ogólnych, można obniżyć kwotę podatku o ulgi i odliczenia, częściowo odliczeń składki, czy odliczyć koszty uzyskania przychodu.

Stawka podatku liniowego niezależnie od dochodów to 19%. To rozwiązanie korzystne dla przedsiębiorców o przychodach przekraczających kwotę wolną. Rozliczając się podatkiem liniowym, przedsiębiorca nie może korzystać z ulgi na dzieci ani rozliczać się wspólnie z małżonkiem.

Compliance w klubie fitness

Pomimo, że działalność fitness nie jest regulowana to przedsiębiorca działający w zetknięciu z konsumentami będzie musiał zapewnić zgodność prowadzonej działalności z regulacjami np. prawem konsumenta, ochroną danych osobowych, czy przepisami o odpadach (rejestr BDO). Ważne będzie także stworzenie ogólnego regulaminu świadczenia usług dostępnego dla swoich klientów oraz odpowiednich szablonów umów dla osób zakupujących karnety, czy dla trenerów (podwykonawców). Zadbać należy także o odpowiednie polityki z zakresu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa oraz przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, jeżeli planujemy zatrudniać pracowników należy wdrożyć stosowne regulacje pracownicze (np. regulamin pracy, układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania).

Warunki lokalowe siłowni

Lokal, czy budynek, w którym prowadzona jest działalność fitness musi spełniać wymogi bezpieczeństwa p.poż., czy sanitarne. Zwrócić należy także na sposób użytkowania obiektu wskazany w pozwoleniu na jego użytkowanie. Prowadzenie działalności niezgodnie z treścią pozwolenia może skutkować postępowaniem przed organami nadzoru budowlanego.

Prawo do odtwarzania muzyki

Ćwiczeniom nieustannie towarzyszy muzyka. Jest ona także ważna w trakcie zajęć grupowych. Decydując się na odtwarzanie muzyki w klubie należy pamiętać o opłatach licencyjnych dla stosownych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi (najczęściej w formie abonamentu).

Rola prawnika we wsparciu działalności siłowni i klubu fitness

Warto pamiętać, że radca prawny to doskonały partner przedsiębiorcy także i w branży fitness. Kwalifikowany pełnomocnik poza wsparciem biznesu w kwestiach korporacyjno-organizacyjnych (forma działalności, compliance, RODO, umowy) jest w stanie udzielić wsparcia w sprawach spornych (np. odszkodowania, spory pracownicze) oraz ich prewencji. Wybór radcy prawnego już na początku działalności to inwestycja w bezpieczeństwo swojego biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA