REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w odliczaniu VAT od aut osobowych

REKLAMA

Resort finansów przesłał do Brukseli wniosek o zgodę na stosowanie przez Polskę ograniczeń w odliczeniu VAT przy np. zakupie auta i paliwa do niego - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski. Ograniczenia miałyby obowiązywać w latach 2014-2018.

Chodzi o tzw. derogację ws. VAT, czyli wyłączenie z obowiązku stosowania unijnych reguł dot. podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Zgodnie z przyjętym przez rząd projektem w latach 2014-2018 firmy mogłyby odliczyć 50 proc. VAT naliczonego w cenie kupowanego samochodu osobowego, ale nie więcej niż 8 tys. zł. Ponadto można by odliczyć połowę VAT zawartego w cenie paliwa kupowanego do takiego auta.

REKLAMA

Grabowski powiedział, że zwykle procedura udzielania zgody na tzw. derogację trwa około ośmiu miesięcy, ale były przypadki, że Rada Europejska podejmowała decyzję po 15 miesiącach. "Trudno sobie wyobrazić, że zgody nie uzyskamy. Z podobnych derogacji korzystają inne kraje np. Włochy. Dla nas najważniejsza będzie opinia Komisji Europejskiej. Jeżeli będzie pozytywna, podejmiemy prace legislacyjne nad zmianą ustawy o VAT nie czekając na ostateczną decyzję Rady" - powiedział wiceminister.

Wiceminister spodziewa się, że KE wyda opinie w ciągu kilku miesięcy, a wtedy wiosną przyszłego roku resort zacznie pracować nad projektem zmian w VAT. Dzięki temu podatnicy nie zostaną zaskoczeni zmianami, które miałyby zacząć obowiązywać od 2014 r.

Powiedział też, że gdyby Polska nie uzyskała zgody, to w 2014 r. nastąpiłby powrót do regulacji, które obowiązywały w 2009 r. Oznaczałoby to, że można by odliczać VAT związany z zakupem tzw. samochodu z kratką i paliwa do niego, a od pozostałych aut osobowych już nie. "My natomiast proponujemy odliczenie 50 proc. VAT w przypadku wszystkich samochodów osobowych" - zaznaczył Grabowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktyczne warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>

REKLAMA

Agata Rutkowska ze spółki doradczej Accreo Taxand uważa, że przedsiębiorcy nie będą zadowoleni z proponowanych przez resort zmian. "Choć zwiększenie kwoty podlegającej odliczeniu przy nabyciu samochodów z 6 tys. zł do 8 tys. zł, jak również umożliwienie odliczania połowy VAT zapłaconego przy nabyciu paliwa należy ocenić pozytywnie, to jednak tak istotne ograniczenie +odliczalności+ VAT od innych wydatków eksploatacyjnych nie spotka się z zadowoleniem podatników" - oceniła.

"I nawet uproszczenie mechanizmu odliczania VAT poprzez jego ujednolicenie (takie same zasady obowiązywałyby w przypadku wykorzystywania aut zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych - PAP) nie będzie tutaj wystarczającym pocieszeniem, a raczej sposobem na ułatwienie pracy organom podatkowym" - dodała.

Rutkowska wyjaśniła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami kupujący auto osobowe lub niektóre pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton, może odliczyć maksymalnie 60 proc. VAT określonego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. zł. Nie można jednak odliczać VAT przy nabyciu paliwa do takich aut.

Zwróciła uwagę, że obecne przepisy nie przewidują żadnych restrykcji dot. odliczania VAT od wydatków wynikających z użytkowania pojazdu, jeżeli mają one związek z działalnością opodatkowaną. Chodzi np. o wydatki na naprawy czy konserwacje.

Rutkowska zaznaczyła, że MF proponuje we wniosku do Brukseli zmianę katalogu wydatków podlegających odliczeniu VAT, ograniczona ma być możliwość odliczania podatku od innych, poza paliwem, wydatków eksploatacyjnych, również do 50 proc.

Według MF zaproponowane zmiany będą korzystne dla podatników, zwłaszcza małych firm, jak i dla urzędów podatkowych. Zdaniem resortu w rodzinnych firmach trudno rozgraniczyć stopień wykorzystania samochodów do celów prywatnych i służbowych. Urzędy podatkowe mają problemy z weryfikacją tego podziału.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA