REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kobieta czy mężczyzna - kto będzie lepszym menedżerem?

REKLAMA

Kobieta-szef częściej inspiruje i rzadziej wywiera presję na swoich podwładnych niż szef-mężczyzna - wynika z badania Deloitte. Kobiety menedżerki stawiają raczej na budowanie lojalności pracowników, zwiększają ich zaangażowanie i promują samodzielność.

Badanie Deloitte zostało przeprowadzone w czerwcu i lipcu 2012 roku, na grupie 242 menedżerów w największych polskich przedsiębiorstwach z różnych branż, w której znalazło się 131 kobiet i 111 mężczyzn.

REKLAMA

Dyrektor w dziale komunikacji korporacyjnej Deloitte Halina Frańczak powiedziała, że celem badania było ustalenie, w jaki sposób budowana jest władza w firmie i czy kobiety i mężczyźni różnią się w sposobie jej sprawowania.

"Bardzo trudno jest wychwycić różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn, bo biznes rządzi się twardymi regułami i wymusza określone zachowania. Ale te różnice istnieją" - zaznaczyła.

REKLAMA

Jak wyjaśniła współautorka badania, dr Dorota Wiśniewska-Juszczak ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, na podstawie analizy konkretnych zachowań kobiet i mężczyzn menedżerów, w opracowaniu wyodrębniono trzy grupy rodzajów wywierania wpływu i sposobów ich zastosowania w relacji z szefem, współpracownikiem, podwładnym i osobami niezależnymi służbowo.

Dr hab. Beata Krzywosz-Rynkiewicz, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, powiedziała, że kobiety budują swoją pozycję w firmie raczej angażując i zjednując ludzi, a nie łamiąc ich sprzeciw, co chętniej robią mężczyźni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Kobiety budują swoje wpływy w organizacji, współpracując z innymi, przekonując ich, konsultując, pytając o zdanie. To zabiera o wiele więcej czasu, niż proste wydanie polecenia, że pracownik po prostu ma coś zrobić i już. Jednak jest to działanie bardziej długofalowe, budujące solidny fundament pod przyszłą współpracę i kulturę pracy w firmie" - wyjaśniła profesor.

REKLAMA

Autorki badania zwracały uwagę, że im wyżej w hierarchii firmy, tym miej jest tam kobiet. Przedsiębiorstwa rekrutują podobną liczbę kobiet i mężczyzn. Jednak z obserwacji przebiegu karier tych pracowników wynika, że symetria kończy się właściwie na etapie rekrutacji.

Tę tendencję potwierdzają wyniki rankingu Deloitte "CE TOP 500": kobiety zasiadają w zarządach 30 proc. polskich przedsiębiorstw, a tylko w 4 proc. obejmują stanowisko prezesa. Podobnie niski wskaźnik widać w spółkach notowanych na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych. W 24 proc. z nich w zarządach zasiadają kobiety, a w zaledwie 6 proc. są one dyrektorami generalnymi. Tymczasem kobiety są właścicielkami 37 proc. polskich firm.

Na konferencji zwrócono także uwagę, że Polacy na ogół uważają, iż stanowiska kierownicze raczej powinni obejmować mężczyźni. Z badania opinii, zrealizowanego na zamówienie Deloitte przez Instytut Homo Homini wynika, że 22 proc. badanych wolałoby zwierzchnika mężczyznę, a tylko 8 proc. chciałoby jako przełożoną kobietę, natomiast dla 68 proc. płeć przełożonego nie ma znaczenia. 63 proc. badanych uważa, że mężczyznom łatwiej awansować niż kobietom; 30 proc. twierdzi, że płeć nie ma znaczenia, a na odpowiedź, że to kobietom łatwiej awansować, wskazało tylko 5 proc. badanych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA