REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niejednoznaczne przepisy problemem prawa pracy

REKLAMA

Niejednoznaczne przepisy, które utrudniają funkcjonowanie przedsiębiorców, pracę kontrolerów Państwowej Inspekcji Pracy i ściganie naruszeń przez prokuraturę - to problem, na który zwróciła szczególną uwagę Rada Ochrony Pracy w przyjętym dokumencie.

Stanowisko w sprawie przestrzegania przepisów pracy Rada skierowała m.in. do rządu, Państwowej Inspekcji Pracy i Prokuratury Generalnej. Najwięcej miejsca poświęcono w nim nieprecyzyjnym regulacjom.

REKLAMA

"Niejednoznaczne przepisy utrudniają ich stosowanie, tak przedsiębiorcom, jak i kontrolującym inspektorom Państwowej Inspekcji Pracy" - napisano w stanowisku.

REKLAMA

Rada zwróciła też uwagę na zwalczanie przestępstw i wykroczeń z zakresu prawa pracy przez prokuraturę. "Ściganie tej kategorii przestępstw rodzi trudności, które wynikają z istniejącego stanu prawnego, szczególnie z niejednoznaczności przepisów oraz trudności dowodowych spowodowanych głównie obawą świadków i poszkodowanych przed utratą pracy" - oceniono w dokumencie.

Zdaniem Rady Ochrony Pracy należy stworzyć bardziej jednoznaczne przepisy regulujące stosunki pracy. "W szczególności należy dokonać analizy stanu prawnego związanego z problemem niewypłacania wynagrodzeń pracowników i innych wykroczeń lub przestępstw związanych ze stosunkami pracy" - zwróciła uwagę Rada.

Zaproponowała też, by rozważyć wzmocnienie funkcji kontrolnych PIP, a także wprowadzenie lepszej ochrony prawnej dla pokrzywdzonych i świadków łamania prawa pracy oraz osób wskazujących na nieprawidłowości w zakładach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rada chce też przyznania prokuratorowi generalnemu uprawnienia do wszczęcia postępowania w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli postępowania nie rozpoczął uprawniony organ.

REKLAMA

Jak napisano w stanowisku, w 2011 r. kontrole PIP wykryły naruszenia przepisów u 59 proc. kontrolowanych podmiotów. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło nieinformowania lub błędnego informowania pracowników o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych (23 proc. kontrolowanych), zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy (13 proc.), nierzetelnej ewidencji czasu pracy (13 proc.), braku lub nieprawidłowego wykonywania oceny ryzyka zawodowego (29 proc.), nieprzestrzegania przepisów bhp (24 proc.) oraz naruszeń obowiązku ochrony pracowników przed czynnikami szkodliwymi i uciążliwymi (19 proc.).

Rada Ochrony Pracy, powoływana na czteroletnie kadencje przez marszałka Sejmu, nadzoruje warunki pracy i działania PIP, opiniuje też projekty aktów prawnych dotyczących ochrony pracy. W skład Rady wchodzi dziewięciu posłów i dwóch senatorów, a także przedstawiciele premiera, związków zawodowych, organizacji pracodawców i samorządu gospodarczego.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA