REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara umowna stanowi koszt podatkowy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca wykaże, że zerwanie umowy najmu spowodowało zwiększenie przychodów lub ograniczenie jego kosztów, to kara umowna może być kosztem podatkowym.

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w wynajmowanych lokalach często decydują się na przedterminowe rozwiązanie umowy najmu. Niektóre umowy przewidują jednak, że w takiej sytuacji najemca zobowiązany jest zapłacić wynajmującemu karę umowną.

REKLAMA

Czy kara umowna będzie kosztem przedsiębiorcy? Zdaniem Anny Beneturskiej, konsultanta w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, o możliwości zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych przesądza istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem oraz niefigurowanie takiego wydatku w tzw. negatywnym katalogu kosztów.

REKLAMA

Dodaje też, że kara za odstąpienie od umowy może być kosztem podatkowym, jeżeli podatnik wykaże, że została poniesiona w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Każdą karę umowną należy jednak analizować indywidualnie, zwracając szczególną uwagę na przyczyny i okoliczności jej zapłaty.

Z ekonomicznego punktu widzenia nietrudno wskazać przypadki, kiedy zerwanie umowy jest dla przedsiębiorcy korzystne, nawet po uwzględnieniu konieczności zapłaty kary umownej. Anna Beneturska zwraca uwagę, że przeniesienie sklepu czy kawiarni do atrakcyjniejszej lokalizacji pozwala na zwiększenie przychodów w przyszłości, a zmiana biura na mniejsze lub położone dalej od centrum pozwala na ograniczenie kosztów. Zapłacenie kary w takich sytuacjach wydaje się racjonalnym działaniem przedsiębiorcy.

Do tej pory organy podatkowe prezentowały niestety inne stanowisko. Na taką postawę wpływać mogły wyroki NSA, wprost zakazujące zaliczania do kosztów kar umownych z tytułu zerwania umowy, nawet gdy miało to na celu zapobieżeniu stratom. Wyroki te wydawano jednak, gdy koszt uzyskania przychodu definiowany był wąsko, tj. jako poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Opierając się na takiej definicji, sądy uznawały, że odstąpienie od umowy nie prowadzi do potencjalnego osiągnięcia przychodu, a zatem kary umownej nie można uznać za koszt. Po rozszerzeniu definicji kosztów uzyskania przychodów sądy zaczęły analizować kary umowne w szerszym kontekście, czego wyrazem są korzystniejsze dla podatnika wyroki z końca 2009 i początku 2010 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA