REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrasta popularność świadectw AEO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Bąk

REKLAMA

Organy celne nadały już 105 świadectw upoważnionego przedsiębiorcy (AEO), które przynoszą firmom korzyści przy obsłudze celnej.

REKLAMA

Według danych uzyskanych z Ministerstwa Finansów polska administracja celna wydała 105 certyfikatów upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) i przyjęła 290 wniosków. Jest to ósmy wynik w Unii, gdzie wydane zostały 2382 świadectwa AEO i przyjęto 4297 wniosków. O tym, że współpraca przedsiębiorców i Służby Celnej przynosi obu stronom korzyści, świadczą opublikowane wyniki kontroli przeprowadzonych w 2009 roku. Według nich skuteczność kontroli wzrosła dwukrotnie. Przedsiębiorstwo, które ubiega się o certyfikat, pokazuje, że ma zaufanie do administracji celnej, a także to, że prowadzi interesy zgodnie z prawem.

REKLAMA

REKLAMA

- By uzyskać certyfikat, trzeba przeprowadzić w firmie audyt oraz poddać się wielu kontrolom - przypomina Tomasz Tochowicz, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Proces ten może być pracochłonny i kosztowny, dlatego też większe szanse na uzyskanie certyfikatu mają duże przedsiębiorstwa. Jednak koszty na przystosowanie przedsiębiorstwa warto ponieść.

Posiadanie certyfikatu daje wiele korzyści. Do najważniejszych należą: mniejsza liczba kontroli dokumentów i kontroli fizycznych, wybór miejsca przeprowadzenia kontroli, priorytetowa obsługa zgłoszeń celnych, odrębne pasy ruchu przy odprawie celnej. Nie bez znaczenia jest również to, że zwykle w procesie przygotowań do audytu celnego organizacja i funkcjonowanie firm ulega korzystnym przemodelowaniom. Wydaje się, że Służba Celna stawia polskim przedsiębiorcom relatywnie wysokie wymagania. Przykładowo administracja holenderska, która nadała 276 certyfikatów, początkowo przyjmowała z góry założenie, że wnioskodawcy spełniają kryteria AEO. Późniejsza praktyka, w tym ewentualny audyt, mogły przynieść falsyfikację takiego założenia, ale co do zasady kontrole nie zmierzały do weryfikacji spełniania kryteriów AEO. Różnice co do wymagań nie są tylko problemem Unii, ale widoczne są na poziomie krajowym. Procedurę certyfikacji prowadzą wszystkie polskie izby celne, i w każdej proces ten może wyglądać inaczej. Spowodowane jest to m.in. tym, że ministerstwo nie wydało przepisów wykonawczych do ustawy - Prawo celne w sprawie przeprowadzania postępowań audytowych. Funkcjonariusze celni opierają się więc na ogólnych unijnych wytycznych. Mimo to współpraca przebiega bardzo sprawnie.

Paulina Bąk

paulina.bak@infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA