REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrasta popularność świadectw AEO

Paulina Bąk

REKLAMA

Organy celne nadały już 105 świadectw upoważnionego przedsiębiorcy (AEO), które przynoszą firmom korzyści przy obsłudze celnej.

REKLAMA

Według danych uzyskanych z Ministerstwa Finansów polska administracja celna wydała 105 certyfikatów upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) i przyjęła 290 wniosków. Jest to ósmy wynik w Unii, gdzie wydane zostały 2382 świadectwa AEO i przyjęto 4297 wniosków. O tym, że współpraca przedsiębiorców i Służby Celnej przynosi obu stronom korzyści, świadczą opublikowane wyniki kontroli przeprowadzonych w 2009 roku. Według nich skuteczność kontroli wzrosła dwukrotnie. Przedsiębiorstwo, które ubiega się o certyfikat, pokazuje, że ma zaufanie do administracji celnej, a także to, że prowadzi interesy zgodnie z prawem.

REKLAMA

REKLAMA

- By uzyskać certyfikat, trzeba przeprowadzić w firmie audyt oraz poddać się wielu kontrolom - przypomina Tomasz Tochowicz, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Proces ten może być pracochłonny i kosztowny, dlatego też większe szanse na uzyskanie certyfikatu mają duże przedsiębiorstwa. Jednak koszty na przystosowanie przedsiębiorstwa warto ponieść.

Posiadanie certyfikatu daje wiele korzyści. Do najważniejszych należą: mniejsza liczba kontroli dokumentów i kontroli fizycznych, wybór miejsca przeprowadzenia kontroli, priorytetowa obsługa zgłoszeń celnych, odrębne pasy ruchu przy odprawie celnej. Nie bez znaczenia jest również to, że zwykle w procesie przygotowań do audytu celnego organizacja i funkcjonowanie firm ulega korzystnym przemodelowaniom. Wydaje się, że Służba Celna stawia polskim przedsiębiorcom relatywnie wysokie wymagania. Przykładowo administracja holenderska, która nadała 276 certyfikatów, początkowo przyjmowała z góry założenie, że wnioskodawcy spełniają kryteria AEO. Późniejsza praktyka, w tym ewentualny audyt, mogły przynieść falsyfikację takiego założenia, ale co do zasady kontrole nie zmierzały do weryfikacji spełniania kryteriów AEO. Różnice co do wymagań nie są tylko problemem Unii, ale widoczne są na poziomie krajowym. Procedurę certyfikacji prowadzą wszystkie polskie izby celne, i w każdej proces ten może wyglądać inaczej. Spowodowane jest to m.in. tym, że ministerstwo nie wydało przepisów wykonawczych do ustawy - Prawo celne w sprawie przeprowadzania postępowań audytowych. Funkcjonariusze celni opierają się więc na ogólnych unijnych wytycznych. Mimo to współpraca przebiega bardzo sprawnie.

Paulina Bąk

paulina.bak@infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA