REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrasta popularność świadectw AEO

Paulina Bąk

REKLAMA

Organy celne nadały już 105 świadectw upoważnionego przedsiębiorcy (AEO), które przynoszą firmom korzyści przy obsłudze celnej.

REKLAMA

Według danych uzyskanych z Ministerstwa Finansów polska administracja celna wydała 105 certyfikatów upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) i przyjęła 290 wniosków. Jest to ósmy wynik w Unii, gdzie wydane zostały 2382 świadectwa AEO i przyjęto 4297 wniosków. O tym, że współpraca przedsiębiorców i Służby Celnej przynosi obu stronom korzyści, świadczą opublikowane wyniki kontroli przeprowadzonych w 2009 roku. Według nich skuteczność kontroli wzrosła dwukrotnie. Przedsiębiorstwo, które ubiega się o certyfikat, pokazuje, że ma zaufanie do administracji celnej, a także to, że prowadzi interesy zgodnie z prawem.

REKLAMA

REKLAMA

- By uzyskać certyfikat, trzeba przeprowadzić w firmie audyt oraz poddać się wielu kontrolom - przypomina Tomasz Tochowicz, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Proces ten może być pracochłonny i kosztowny, dlatego też większe szanse na uzyskanie certyfikatu mają duże przedsiębiorstwa. Jednak koszty na przystosowanie przedsiębiorstwa warto ponieść.

Posiadanie certyfikatu daje wiele korzyści. Do najważniejszych należą: mniejsza liczba kontroli dokumentów i kontroli fizycznych, wybór miejsca przeprowadzenia kontroli, priorytetowa obsługa zgłoszeń celnych, odrębne pasy ruchu przy odprawie celnej. Nie bez znaczenia jest również to, że zwykle w procesie przygotowań do audytu celnego organizacja i funkcjonowanie firm ulega korzystnym przemodelowaniom. Wydaje się, że Służba Celna stawia polskim przedsiębiorcom relatywnie wysokie wymagania. Przykładowo administracja holenderska, która nadała 276 certyfikatów, początkowo przyjmowała z góry założenie, że wnioskodawcy spełniają kryteria AEO. Późniejsza praktyka, w tym ewentualny audyt, mogły przynieść falsyfikację takiego założenia, ale co do zasady kontrole nie zmierzały do weryfikacji spełniania kryteriów AEO. Różnice co do wymagań nie są tylko problemem Unii, ale widoczne są na poziomie krajowym. Procedurę certyfikacji prowadzą wszystkie polskie izby celne, i w każdej proces ten może wyglądać inaczej. Spowodowane jest to m.in. tym, że ministerstwo nie wydało przepisów wykonawczych do ustawy - Prawo celne w sprawie przeprowadzania postępowań audytowych. Funkcjonariusze celni opierają się więc na ogólnych unijnych wytycznych. Mimo to współpraca przebiega bardzo sprawnie.

Paulina Bąk

paulina.bak@infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA