REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak limitów CO2 kosztowny dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ireneusz Chojnacki

REKLAMA

Firmy nie dostały jeszcze darmowych uprawnień do emisji CO2 na 2010 rok i nie stanie się to szybko. Może to dla nich oznaczać dodatkowe koszty.

Jeśli do końca kwietnia przedsiębiorstwa nie dostaną darmowych uprawnień to emisji CO2, aby rozliczyć 2009 rok będą musiały kupić brakujące uprawnienia na wolnym rynku. Tymczasem weryfikacja emisji CO2 za ubiegły rok zakończy się dopiero z końcem marca. Wtedy się okaże, którym firmom zabrakło uprawnień w 2009 roku.

REKLAMA

- W ciepłownictwie będą prawdopodobnie przypadki firm, które dotknie deficyt uprawnień do emisji CO2 w 2009 roku, ale nie będzie to powszechne. Gorzej, że firmy nie mają uprawnień na 2010 rok - mówi Bogusław Regulski, wiceprezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie.

REKLAMA

Chodzi o to, że przedsiębiorstwa, które planowały, że deficyt uprawnień do emisji CO2 w 2009 roku pokryją uprawnieniami, które dostaną na 2010 rok lub że szybko zarobią na sprzedaży uprawnień, mogą się przeliczyć. Ponad 800 firm polskich firm powinno dostać do końca lutego uprawnienia na 2010 rok, ale ich nie dostały.

- Jeżeli do końca kwietnia firmy nie otrzymają uprawnień do emisji CO2 na 2010 rok, a okaże się, że w 2009 roku uprawnień im zabrakło, to nie mogąc skorzystać z uprawnień na 2010 rok, będą musiały kupić brakujące uprawnienia na rynku. Inaczej groziłyby im wysokie kary - mówi Maciej Wiśniewski, prezes firmy Consus handlującej uprawnieniami do emisji.

Firmy nie dostały dotychczas uprawnień na 2010 rok, bo - jak wyjaśniają eksperci - nie zgodziła się na to Komisja Europejska, bo nie ma do tego podstaw, czyli zatwierdzonego przez nią planu rozdziału emisji na lata 2008-2012. To efekt sporu Polski z Brukselą. Nasz rząd chciał, żeby na lata 2008-2012 roczny limit uprawnień wynosił 284 mln ton CO2. Komisja zgodziła się na 208,5 mln ton. Tę decyzję wykonaliśmy, ale zarazem zaskarżyliśmy ją do unijnego sądu w Luksemburgu. Wygraliśmy proces, ale w efekcie Ministerstwo Środowiska dopiero negocjuje limit z Komisją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jesteśmy na delikatnym etapie rozmów z KE i jest za wcześnie, żeby cokolwiek upubliczniać. To nie jest zła wola - zapewnia Tomasz Chruszczow, odmawiając podania, jakiego rozstrzygnięcia oczekuje Polska.

Specjaliści nie spodziewają się, żeby Polska wywalczyła jakiś szczególnie duży wzrost uprawnień do emisji CO2 w stosunku do wcześniej akceptowanych 208,5 mln ton rocznie.

- Nie możemy liczyć, że nasz przemysł otrzyma więcej dodatkowych uprawnień niż 8-10 mln ton CO2 rocznie, bo na przykład 30 mln ton mogłoby nawet zachwiać całym systemem handlu emisjami - uważa Maciej Wiśniewski.

W Polsce zabrakło uprawnień do emisji CO2 w 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ireneusz Chojnacki

ireneusz.chojnacki@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA