REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsor może rozliczyć podatek

Eliza Polakowska

REKLAMA

Umowa między sponsorem a sponsorowanym może zostać zakwalifikowana jako umowa zlecenia. W takim przypadku sponsor powinien przy wypłacie finansowania potrącać 18-proc. zaliczkę na PIT.

Trudno dziś wyobrazić sobie medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Sponsor skupia się na promowaniu różnego rodzaju imprez, wspieraniu artystów, twórców czy sportowców, dając pieniądze na określone cele.

REKLAMA

Sponsoring to dwustronna umowa zobowiązaniowa, która łączy dwa podmioty - sponsora i sponsorowanego. Problem powstaje przy opodatkowaniu sponsoringu.

- Jeśli sponsoring mieści się w zakresie wykonywanej przez sportowców działalności gospodarczej, zobowiązani są oni wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonanie usługi - twierdzi Paweł Jabłonowski, szef Departamentu Podatkowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Gdyby zaś umowa sponsoringu uznana była jako niezwiązana z działalnością, której zawodnicy mogą w ogóle nie prowadzić, prawidłowe wydaje się być założenie, że osiągnięty przychód powinien zostać zakwalifikowany jako pochodzący z działalności wyko- nywanej osobiście.

- W tym ostatnim przypadku wystawienie faktury VAT nie wchodzi w grę - dodaje Paweł Jabłonowski.

REKLAMA

Mając na uwadze podatek od towarów i usług, dwojako może się przedstawiać także sytuacja po stronie sponsora. W przypadku gdy w ramach zawartej umowy jest on zobowiązany jedynie do świadczenia pieniężnego w zamian za świadczone usługi reklamowe, to sytuacja taka nie rodzi po jego stronie jakichkolwiek obowiązków związanych z VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej będzie wyglądać sytuacja, kiedy to umowa sponsoringu jest barterem, tj. wymianą usług. Wówczas także sponsor zobowiązany jest, w ramach wynagrodzenia za świadczoną reklamę, świadczyć określonego rodzaju usługi, np. udostępnienie sprzętu, obsługa imprezy.

- W takich okolicznościach także sponsor zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT dokumentującej wykonanie usług - podsumowuje Paweł Jabłonowski.

REKLAMA

Z kolei Tomasz Wołczek, menedżer w PricewaterhouseCoopers, uważa, że jeżeli zawodnicy nie działają w ramach jednej firmy, ale osobno, to najwłaściwsze wydawałoby się zawarcie przez sponsora z każdym z zawodników umowy zlecenia. Na podstawie takiej umowy sponsor zleciłby zawodnikom podejmowanie określonych czynności z zakresu promocji i reklamy, dotyczących sponsora. Umowa taka powinna precyzować zakres obowiązków zawodników związanych z promocją sponsora.

Podobnego zdania jest Bartosz Głowacki, doradca podatkowy, starszy konsultant w MDDP, który stwierdza, że ze względu na istniejący element ekwiwalentności świadczeń (reklamowanie sponsora) umowa między sponsorem a sportowcami może zostać zakwalifikowana jako umowa zlecenia. W związku z tym sponsor powinien przy wypłacie finansowania oraz w związku z wynagrodzeniem przekazanym w naturze potrącać 18-proc. zaliczkę na PIT od wartości wynagrodzenia, pomniejszonej o 20-proc. koszty uzyskania przychodów. Jeżeli sportowcy są przedsiębiorcami, powinni rozliczać PIT z tytułu otrzymywanego sponsoringu samodzielnie.

Ważne

Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych, a jej istotą jest świadczenie usług mających promować jedną ze stron tej umowy za odpłatnością lub w zamian za usługi o charakterze ekwiwalentnym

Eliza Polakowska

eliza.polakowska@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA