REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka na papierosy jest objęta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy koszt banderoli legalizacyjnej przeniosą na kupujących, podnosząc cenę, muszą pamiętać o rozliczeniu VAT. To w praktyce może przysporzyć kłopotów.

• Przedsiębiorcy, którzy posiadają zapasy papierosów ze starymi banderolami, będą musieli po utracie przez nie ważności dokleić banderole legalizacyjne o wartości 1,30 zł. Kto będzie naklejał na paczki papierosów te banderole?

REKLAMA

- Z formalnoprawnego punktu widzenia koszt banderoli legalizacyjnych, co do zasady, ponosi podmiot posiadający w obrocie wyroby nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub niewłaściwymi znakami akcyzy. W przypadku utraty ważności przez banderole należy uznać, że mamy do czynienia z tą ostatnią sytuacją, tzn. wyroby są oznaczone niewłaściwymi znakami akcyzy. W takiej sytuacji podmiot, w którego posiadaniu znajdują się wyroby (niezależnie od tego, czy jest to producent, hurtownik czy detalista), ma obowiązek nabyć i nałożyć banderole legalizacyjne, które umożliwiają legalny obrót tymi wyrobami. Według Ministerstwa Finansów wyroby oznaczone znakami akcyzy, które utraciły ważność, nie są wyrobami, które mogą podlegać reklamacji, a tylko w takim przypadku mogłyby one zostać zwrócone do producenta w celu ich ponownego oznaczenia prawidłowymi znakami akcyzy lub zniszczenia. Z tego względu ich legalizacja musi odbyć się tam, gdzie się one znajdują w momencie utraty ważności znaków akcyzy.

• Czy koszt banderol legalizacyjnych będą ponosić przedsiębiorcy?

- Koszt banderoli legalizacyjnej może być (przynajmniej częściowo) przeniesiony na ostatecznego nabywcę. Temu służy nowelizacja art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej, która pozwala na sprzedaż papierosów i tytoniu do palenia powyżej ceny nadrukowanej na opakowaniach, pod warunkiem że przekroczenie faktycznej ceny nie jest wyższe niż 1,30 zł (tj. koszt banderoli legalizacyjnej). Wyższe przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70-proc. od nadrukowanej ceny, bez możliwości odliczenia podatku zapłaconego w poprzednich fazach obrotu.

• Jeśli przedsiębiorca ma prawo przenieść wartość banderoli legalizacyjnej na kupującego, przenosząc jej wartość do ceny, co z opodatkowaniem VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- I tu mamy kolejny problem. Wprawdzie ustawa o VAT zwalnia z tego podatku m.in. dostawę znaków akcyzy, jednak to zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie dla czynności wydania znaków akcyzy podmiotom, które są uprawnione do ich otrzymania. Tymczasem uwzględnienie kosztu banderoli legalizacyjnej w cenie wyrobu oznacza, że wzrasta cena tego wyrobu. Przedmiotem opodatkowania VAT nie jest więc dostawa banderoli, lecz dostawa wyrobu akcyzowego.

• Jak prawidłowo rozliczyć VAT w opisanej sytuacji?

- Przenoszony koszt banderoli legalizacyjnej musi być powiększony o VAT. W praktyce oznacza to, że nie ma możliwości przeniesienia całej kwoty - 1,30 zł stanowiącej koszt banderoli legalizacyjnej, lecz maksymalnie 1,10 zł. Pozostałe 0,2 zł to VAT od tej kwoty, który musi być doliczony do wzrastającej ceny. Jeżeli przyjmiemy, że w sprzedaży detalicznej wyroby są sprzedawane po cenie dokładnie równej cenie nadrukowanej na opakowaniu, wówczas przeniesienie całego kosztu banderoli oznacza, że należy dodatkowo podnieść cenę brutto o 0,28 zł (22 proc. VAT od 1,30 zł). A to z kolei oznacza, że faktyczna cena sprzedaży przekracza cenę nadrukowaną (tzw. maksymalną cenę detaliczną) o 1,58 zł. I w tym momencie sprzedawca wpada w 70-proc. sankcyjną stawkę podatku.

• Co powinno zrobić Ministerstwo Finansów?

- Zważywszy na stanowisko Ministerstwa Finansów, że ważność starych banderoli wygasa 30 czerwca 2009 r., czasu jest bardzo mało. Jednak gdyby MF rozważyło przedstawiane argumenty wskazujące na fakt, że termin ten jest co najmniej o dwa miesiące dłuższy, wówczas byłaby jeszcze szansa (choć ze względu na wakacje sejmowe - niewielka), żeby jeszcze raz zmodyfikować art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej w taki sposób, aby uwzględnić problem VAT. Teoretycznie MF mogłoby również wydać ogólną interpretację wskazującą, że kwota 1,30 zł banderoli legalizacyjnej jest kwotą netto (a nie brutto, czyli do tej kwoty bez sankcji można doliczyć VAT). Jednak, zważywszy na treść ustawy, takie rozwiązanie jest raczej mało prawdopodobne.

Fot. Wojciech Górski

Krzysztof Flis, doradca podatkowy w MDDP

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA