REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy optymistycznie o przyszłości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad połowa (54 proc.) przedsiębiorstw w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. odnotowała spadek sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu ub.r.; wyniósł on średnio 31 proc. Jednocześnie 44 proc. firm jest zdania, że w drugim półroczu ich kondycja się poprawi - wynika z badań PKPP Lewiatan.

Badania, przeprowadzone wśród 358 losowo wybranych przedsiębiorstw, przedstawiono na poniedziałkowej konferencji prasowej Lewiatana. Jak podkreśliła ekspertka konfederacji Małgorzata Krzysztoszek, wynikający z badań optymizm firm dotyczący przyszłości nie ma uzasadnienia w parametrach makroekonomicznych. "Przedsiębiorcy często zapominają, że aby dobrze radzić sobie w sytuacji kryzysowej, zwykle trzeba zrestrukturyzować firmę, zmniejszyć koszty jej działalności" - zauważyła Krzysztoszek dodając, że "często wiąże się to ze zwolnieniami pracowników".

REKLAMA

REKLAMA

Według badań Lewiatana w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. zwolnienia miały miejsce w 1/3 firm. Najwięcej zwolnień było w firmach średnich (49 proc.) i dużych (37 proc.). Blisko połowa z nich wskazała, że przyczyną redukcji zatrudnienia był kryzys gospodarczy. Najwięcej zwolnień było w przedsiębiorstwach przemysłowych, transportowych oraz w sektorze magazynowym i łączności.

W drugim półroczu redukcje zatrudnienia planuje 1/4 przedsiębiorstw. Deklaruje je 34 proc. dużych firm i 30 proc. małych. Najmniejsze zwolnienia planowane są w małych przedsiębiorstwach; zadeklarowało je 9 proc. badanych.

"Jeżeli jednak przed sejmowymi wakacjami nie zostanie uchwalony pakiet antykryzysowy (zmiany w prawie pracy i podatkach mające pomóc w utrzymaniu zatrudnienia-PAP), to wskaźniki wynikające z badania i optymizm części przedsiębiorców co do ich przyszłości, okażą się znacznie przesadzone" - powiedziała prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz.

REKLAMA

Na konferencji podane zostały również wyniki badań w sprawie kondycji polskich przedsiębiorstw po pierwszych czterech miesiącach 2009 r. Wynika z nich, że spadek sprzedaży, w stosunku do analogicznego okresu 2008 r., odnotowało 12,5 proc. dużych firm; 34,3 proc. średnich; 48-48 proc. małych. Największy spadek sprzedaży odnotowały firmy z sektora przetwórstwa przemysłowego, budownictwa, nieruchomości, gospodarki magazynowej i łączności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Aż 20 proc. polskich przedsiębiorców przyznaje, że ich przyszłość jest niepewna. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Niepewność wykazuje aż 27 proc. firm dużych i tylko 14 proc. małych" - powiedziała Krzysztoszek.

Poinformowała, że "mimo niepewnej przyszłości firmy nie przestraszyły się inwestycji, choć częściowo realizują je poniżej swoich planów". Jak podała, tylko 11 proc. badanych przez Lewitana zawiesiło inwestycje, 30 proc. realizuje ich mniej niż zakładali, 36 proc. zgodnie z planem, a tylko 2 proc. powyżej planu na rok bieżący.

Lewiatan pytał również przedsiębiorców jak będą wyglądały ich zobowiązania podatkowe w drugim półroczu 2009 r. Ankietowani odpowiedzieli, że wartość zapłaconego przez nich w 2009 r. VAT średnio będzie mniejsza o 31 proc., akcyzy o 4 proc., podatku dochodowego od osób prawnych CIT o 23 proc., a podatku dochodowego od osób fizycznych PIT o 32 proc. Pytani przez Lewiatana przedsiębiorcy zadeklarowali również, że zapłacą średnio o ok. 28 proc. mniej składek na ZUS.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

REKLAMA