REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy optymistycznie o przyszłości

REKLAMA

Ponad połowa (54 proc.) przedsiębiorstw w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. odnotowała spadek sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu ub.r.; wyniósł on średnio 31 proc. Jednocześnie 44 proc. firm jest zdania, że w drugim półroczu ich kondycja się poprawi - wynika z badań PKPP Lewiatan.

Badania, przeprowadzone wśród 358 losowo wybranych przedsiębiorstw, przedstawiono na poniedziałkowej konferencji prasowej Lewiatana. Jak podkreśliła ekspertka konfederacji Małgorzata Krzysztoszek, wynikający z badań optymizm firm dotyczący przyszłości nie ma uzasadnienia w parametrach makroekonomicznych. "Przedsiębiorcy często zapominają, że aby dobrze radzić sobie w sytuacji kryzysowej, zwykle trzeba zrestrukturyzować firmę, zmniejszyć koszty jej działalności" - zauważyła Krzysztoszek dodając, że "często wiąże się to ze zwolnieniami pracowników".

REKLAMA

REKLAMA

Według badań Lewiatana w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. zwolnienia miały miejsce w 1/3 firm. Najwięcej zwolnień było w firmach średnich (49 proc.) i dużych (37 proc.). Blisko połowa z nich wskazała, że przyczyną redukcji zatrudnienia był kryzys gospodarczy. Najwięcej zwolnień było w przedsiębiorstwach przemysłowych, transportowych oraz w sektorze magazynowym i łączności.

W drugim półroczu redukcje zatrudnienia planuje 1/4 przedsiębiorstw. Deklaruje je 34 proc. dużych firm i 30 proc. małych. Najmniejsze zwolnienia planowane są w małych przedsiębiorstwach; zadeklarowało je 9 proc. badanych.

"Jeżeli jednak przed sejmowymi wakacjami nie zostanie uchwalony pakiet antykryzysowy (zmiany w prawie pracy i podatkach mające pomóc w utrzymaniu zatrudnienia-PAP), to wskaźniki wynikające z badania i optymizm części przedsiębiorców co do ich przyszłości, okażą się znacznie przesadzone" - powiedziała prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz.

REKLAMA

Na konferencji podane zostały również wyniki badań w sprawie kondycji polskich przedsiębiorstw po pierwszych czterech miesiącach 2009 r. Wynika z nich, że spadek sprzedaży, w stosunku do analogicznego okresu 2008 r., odnotowało 12,5 proc. dużych firm; 34,3 proc. średnich; 48-48 proc. małych. Największy spadek sprzedaży odnotowały firmy z sektora przetwórstwa przemysłowego, budownictwa, nieruchomości, gospodarki magazynowej i łączności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Aż 20 proc. polskich przedsiębiorców przyznaje, że ich przyszłość jest niepewna. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Niepewność wykazuje aż 27 proc. firm dużych i tylko 14 proc. małych" - powiedziała Krzysztoszek.

Poinformowała, że "mimo niepewnej przyszłości firmy nie przestraszyły się inwestycji, choć częściowo realizują je poniżej swoich planów". Jak podała, tylko 11 proc. badanych przez Lewitana zawiesiło inwestycje, 30 proc. realizuje ich mniej niż zakładali, 36 proc. zgodnie z planem, a tylko 2 proc. powyżej planu na rok bieżący.

Lewiatan pytał również przedsiębiorców jak będą wyglądały ich zobowiązania podatkowe w drugim półroczu 2009 r. Ankietowani odpowiedzieli, że wartość zapłaconego przez nich w 2009 r. VAT średnio będzie mniejsza o 31 proc., akcyzy o 4 proc., podatku dochodowego od osób prawnych CIT o 23 proc., a podatku dochodowego od osób fizycznych PIT o 32 proc. Pytani przez Lewiatana przedsiębiorcy zadeklarowali również, że zapłacą średnio o ok. 28 proc. mniej składek na ZUS.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA