REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy tracą leasingowany sprzęt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Grzyb

REKLAMA

Rośnie liczba firm, których nie stać na spłatę rat leasingowych. Część z nich traci kupiony w ten sposób sprzęt. Jednak firmy leasingowe twierdzą, że skala tego zjawiska nie jest duża.

Wielu moich kolegów było zmuszonych do oddania swoich samochodów - mówi Artur Kamiński, właściciel firmy Artex Transport.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy mają takie problemy, nie chcą opowiadać o swojej sytuacji. Wskazują jedynie na pełne place bankowe, na których stoją leasingowane pojazdy, które im odebrano.

- Do kilku tysięcy naszych klientów zgłosili się nasi przedstawiciele z propozycją zmiany harmonogramów płatności. Zaproponowaliśmy wydłużenie umowy leasingowej lub podwyższenie wartości końcowej przedmiotu, aby miesięczne raty były niższe - mówi Andrzej Filipek z Raiffaisen Leasing.

Bardzo często o zmianę umów leasingowych występują sami przedsiębiorcy.

REKLAMA

- Klienci, głównie z branży trasportowej, wnioskują o zmianę harmonogramu, wydłużenie okresu lub obniżenie, przynajmniej częściowe, wysokości opłat leasingowych. Takich wniosków jest na pewno o 15-20 proc. więcej niż przed rokiem - przyznaje Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingodawcy twierdzą, że rzadko zdarza się, aby przedsiębiorcom odbierano sprzęt.

- Liczba firm, które płacą z opóźnieniem, jest dużo większa. Przyznaję, że przypadków oddawania sprzętu jest dwa razy więcej niż przed rokiem, a w branży logistyczno-transportowej nawet 3-4 razy więcej - mówi Mariusz Kurzyc, prezes ING Lease.

Jednak przedstawiciele wszystkich firmie leasingowych twierdzą, że chodzi o zaledwie kilka takich przypadków w miesiącu.

- Zawsze staramy się dogadać z klientem, pomagamy również znaleźć mu nowego nabywcę na leasingowany sprzęt - twierdzi Andrzej Filipek.

Eksperci podkreślają też, że szybka sprzedaż to często najlepsze rozwiązanie dla firmy, której długi dzięki temu przestają rosnąć. Wystawiane do sprzedaży samochody dość szybko znajdują nabywców.

- Mimo kryzysu zainteresowanie powindykacyjnymi samochodami bardzo wzrosło. Dla wielu firm to jest dobra okazja, żeby nabyć roczny samochód po okazyjnej cenie - mówi Andrzej Filipek.

Nie ma natomiast jeszcze przypadków rozwiązania umów leasingu nieruchomości.

- Nie mieliśmy jeszcze przypadku, że ktoś przestał spłacać raty leasingowe i musieliśmy przejąć nieruchomość - mówi Robert Mandzunowski, prezes LHI Leasing Polska.

Rynek leasingowy nie zamarł całkowicie, choć w porównaniu z 2008 rokiem zmniejszył się o ponad 37 proc., a w przypadku leasingu samochodów o prawie 50 proc.

- Spadek naszej sprzedaży w I kwartale tego roku o 70 proc. jest spowodowany ostrożnym podejściem do ryzyka - wyjaśnia Andrzej Filipek.

- Są firmy, które robiły miesięcznie ponad 300 mln zł obrotu, a teraz ich obroty spadły do ok. 100 mln - dodaje Andrzej Sugajski ze Związku Polskiego Leasingu.

Z drugiej strony potencjalni klienci muszą się liczyć z wyższą ratą leasingową.

- Marże w ostatnim roku wzrosły dwukrotnie i wynoszą średnio 3-5 proc. - mówi Mariusz Kurzyc.

Maksymalne marże są jednak znacznie wyższe.

- Widziałam ofertę, gdzie marża była w okolicach 15 proc. Myślałam, że się pomyliłam, ale nie. Taka była propozycja wyjściowa - mówi Anna Łabęcka z firmy Doradcy 24.

Podobnie jak w przypadku kredytów bankowych wysokie marże przy leasingu są uzasadniane problemami z uzyskaniem finansowania na rynku międzybankowym. Poza wyższą marżą trzeba się też liczyć z wyższym udziałem własnym.

- Przy samochodach ciężarowych udział własny leasingodawcy to 20-30 proc. - twierdzi Mariusz Kurzyc.

Przy samochodach osobowych udział własny może być mniejszy i wynosi średnio ok. 10 proc.

- Wymagamy minimum 20-30 proc. udziału własnego w finansowaniu nieruchomości - przyznaje Robert Mandzunowski.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA