REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstaje nowa siatka kar finansowych dla firm naruszających prawa konsumenta

Katarzyna Bartman

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce nakładać grzywny na przedsiębiorców naruszających interesy konsumentów według bardziej transparentnych zasad. Przedsiębiorcy obawiają się automatyzmu ze strony urzędników.

Urzędnicy UOKiK sporządzili nowe wytyczne dotyczące kar za łamanie praw konsumenckich. Każdemu naruszeniu prawa w związku z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. nr 50, poz. 331 z późn. zm.) przyporządkowana została kara finansowa. Postawę naliczania jej wysokości stanowi przychód przedsiębiorcy osiągnięty w roku rozliczeniowym poprzedzającym datę nałożenia kary. Ustawa mówi, że nie może ona przekraczać 10 proc. tej stawki bazowej.

REKLAMA

Waga naruszenia

Pierwszym czynnikiem decydującym o wadze naruszenia będzie miał etap kontraktowania. Uznano, że czynnik ten ma istotny wpływ na poziom swobody w podejmowaniu decyzji rynkowych przez konsumentów. Dlatego przewinienie na etapie przedkontraktowym zagrożone będzie karą od 002 do 0,3 proc. przychodu, natomiast już na etapie wykonywania umowy od 0,1 do 0,7 proc. przychodu. Odrębną kategorią kar objęto niedozwolone prawem postanowienia umowne, których kwota bazowa będzie wynosić od 0,02 do 0,1 proc. przychodu.

W przypadku kulminacji naruszeń tego typu stawka bazowa wzrośnie do nawet 0,5 proc. przychodu przedsiębiorcy.

Okoliczności złamania prawa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Okoliczności stosowania praktyk naruszających interesy konsumentów mogą obniżać lub podwyższać wymiar kary. Do tej pierwszej kategorii należą okoliczności łagodzące. UOKiK zaliczył do nich m.in: niezwłoczne zaprzestanie praktyk zagrożonych karą przez przedsiębiorcę (zmniejszenie kary do 30 proc.), aktywna współpraca z UOKiK zmierzająca do naprawienia szkody (zmniejszenie do 20 proc.), dobrowolna rekompensata osobom poszkodowanym (zmniejszenie do 10 lub 20 proc.).

Za okoliczności obciążające urzędnicy uznali z kolei umyślność naruszenia, które zwiększa karę finansową o połowę, oraz recydywę - czyli powrót do zabronionych praktyk po wcześniejszym już ukaraniu. Taka praktywa obciążona jest zwiększeniem kary o 25-35 proc.

Na wniosek prezesa UOKiK kary mogą być nadzwyczajnie złagodzone, jeśli wystąpią okoliczności, które w ocenie prezesa UOKiK zapewnią, że kara w niższej wysokości spełni swój cel.

Ważne!

Uwaga! UOKiK czeka na opinie przedsiębiorców o nowych wytycznych karania do 15 stycznia 2009 r. Można przesyłać je mailem na adres: ddk@uokik.gov.pl

Katarzyna Bartman

katarzyna.bartman@infor.pl

OPINIA

ADAM AMBROZIK

dyrektor Departamentu Przedsiębiorczości i Dialogu Społecznego w Konfederacji Pracodawców Polskich

Przygotowana przez UOKiK tabela opłat za naruszenie praw konsumentów z jednej strony ma prowadzić do większej przejrzystości i transparentności w ustalaniu kar dla przedsiębiorców, z drugiej jednak może prowadzić do automatyzmu i usztywnienia procedur. Urzędnicy, zamiast rozpatrywać każdy przypadek naruszenia prawa indywidualnie, będą teraz starali się przyporządkować go do siatki, trzymając się sztywno nowych wytycznych. To może prowadzić do wielu krzywdzących dla przedsiębiorców sytuacji. Część przypadków łamania praw konsumenckich jest popełniana nieumyślnie lub z ograniczoną świadomością. Także wina winie nierówna. Najpierw powinny zostać stworzone jasne kryteria, a dopiero potem, w oparciu o nie, lista kar.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA