REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kurs waluty z jednego dnia

Magdalena Majkowska-Gorgol
Magdalena Majkowska-Gorgol
Wydawczyni i redaktorka DGP.pl, radca prawny

REKLAMA

Obowiązujący w VAT sposób przeliczania walut na złote będzie zgodny z przepisami PIT i CIT. Zniknie problem związany z kursem walut w przypadku faktur wystawianych danego dnia. Zasady przeliczania zostaną ujednolicone, jednak nadal trzeba będzie stosować różne kursy.

Faktury wystawione w obcej walucie wymagają zastosowania właściwego kursu przeliczeniowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jest on inny na potrzeby podatku dochodowego i inny dla celów VAT. Różne regulacje prowadzą do tego, że przedsiębiorcy muszą przeliczać faktury w walucie obcej po innym kursie na potrzeby każdego z tych podatków. Obowiązek stosowania różnych kursów do każdej faktury powoduje, że nietrudno o pomyłkę.

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązanie problemu

Problem ma rozwiązać zaproponowana przez rząd regulacja zmierzająca do ujednolicenia zasad przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w walucie obcej do zasad obowiązujących w podatkach dochodowych. Odpowiednia zmiana znajduje się w nowelizacji ustawy o VAT, która została już uchwalona przez Sejm.

- Od 1 maja 2004 r. wprowadzono nowe regulacje przy przeliczaniu kwot na fakturach VAT wyrażonych w walutach obcych - przypomina Mariusz Szkaradek, doradca podatkowy w firmie Doradztwo Podatkowe KPMG.

REKLAMA

Ekspert wyjaśnia, że kwoty te przelicza się na złote według kursu średniego waluty obcej wyliczonego i ogłoszonego przez NBP na dzień wystawienia faktury. Natomiast w podatkach dochodowych przeliczanie przychodów i kosztów wyrażonych w walucie obcej następuje według kursu średniego NBP ogłoszonego na dzień poprzedzający moment uzyskania przychodu lub poniesienia kosztu. Nowelizacja ustawy o VAT ma na celu usunięcie tych rozbieżności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania będą określone w walucie obcej, przeliczenie na złote będzie następować według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego - tłumaczy Mariusz Szkaradek.

Ujednolicenie zasad

W opinii Grzegorza Bącika, prawnika w Kancelaria Chałas i Wspólnicy, projektowaną zmianę należy ocenić pozytywnie.

- To krok we właściwą stronę. Prowadzenie działalności przez przedsiębiorców będzie ułatwione, z uwagi na pewną korelację podatków dochodowych oraz VAT - uważa Grzegorz Bącik.

Nasz rozmówca podkreśla, że dzięki zmianie zasada wyboru kursu walut służącego przeliczaniu wartości wyrażanych w walutach obcych będzie generalnie taka sama w VAT i podatkach dochodowych.

- Co prawda moment, w którym przelicza się kurs, będzie różny w podatkach dochodowych oraz w VAT, jednak przedsiębiorcy nie będą już musieli dodatkowo uwzględniać różnych zasad wyboru kursów walut, odmiennie wskazywanych przez różne przepisy - mówi Grzegorz Bącik.

Zdaniem eksperta wprowadzane ułatwienie podniesie komfort prowadzenia działalności oraz zmniejszy ilość pomyłek mogących pojawić się poprzez wybór błędnych kursów walut użytych dla różnych celów.

Różne kursy walut

Pełna unifikacja przepisów jest trudna, z uwagi na to, że moment powstania obowiązku podatkowego w VAT nie pokrywa się z dniem uzyskania przychodu. Również Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że proponowana nowelizacja, choć wprowadzana pod hasłem ujednolicenia zasad stosowania kursów walut dla potrzeb podatku dochodowego oraz VAT, nie rozwiązuje wszystkich problemów w tym zakresie.

- Faktycznie, w przypadku gdy dzień powstania obowiązku w VAT pokrywać się będzie z dniem uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nowy przepis ustawy o VAT zapewni możliwość stosowania tego samego kursu walut dla obu podatków - mówi Agnieszka Bieńkowska.

Potwierdza, że proponowana zmiana nie rozwiąże problemu w tych przypadkach, gdzie dzień powstania obowiązku w VAT nie pokrywa się z dniem powstania przychodu.

- Choć w obu sytuacjach podatnicy stosować będą kurs ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (uzyskania przychodu), będą to jednak dwa różne dni, czyli dwa różne kursy - tłumaczy nasza rozmówczyni.

Dodaje, że analogiczna sytuacja występuje w przypadku importu usług i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tu również moment powstania obowiązku w VAT nie zawsze pokrywa się z dniem poniesienia kosztu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Stosowanie dwóch różnych kursów walut będzie więc nieuniknione.

Pozostałe rozbieżności

Agnieszka Bieńkowska wskazuje, że wprowadzana zmiana spowoduje, że zniknie problem związany z kursem walut w przypadku faktur wystawianych danego dnia, ale przed ogłoszeniem przez NBP kursu na ten dzień.

Zgodnie z przepisami w przypadku gdy podatnik nie wystawił faktury w terminie, w którym był zobowiązany do jej wystawienia, do przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się średni kurs wyliczony i ogłoszony przez NBP na dzień powstania obowiązku podatkowego, a jeśli taki nie został ogłoszony, należy stosować ostatnio wyliczony i ogłoszony kurs. Ponieważ kurs na dany dzień ogłaszany jest zazwyczaj koło południa, w praktyce w ciągu tego samego dnia może zdarzyć się konieczność zastosowania różnych kursów walut w zależności od godziny wystawienia faktury.

Zmiana w ustawie o VAT pozwoli na odejście od konieczności śledzenia bieżącego dziennego kursu średniego wyliczonego i ogłoszonego przez NBP, co ułatwi przeliczanie tych kwot na potrzeby VAT.

Mariusz Szkaradek zwraca uwagę, że nowela nie ingeruje natomiast w zasady przeliczania na złote wartości podstawy opodatkowania w przypadku importu towarów, które będą przeliczane zgodnie z przepisami celnymi, tj. według kursu średniego NBP wyliczonego i ogłoszonego na przedostatnią środę miesiąca, obowiązującego przez cały następny miesiąc.

- W tym zakresie nadal będą istnieć rozbieżności, gdyż koszty z tytułu importu towarów przelicza się według kursu średniego NBP ogłaszanego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień poniesienia kosztu - wyjaśnia ekspert.

Przeliczenia faktur w walutach obcych w VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 grudnia 2008 r. mają wejść w życie zmiany w ustawie o VAT

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA